جمشید محبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمشید محبی
Jamshid Mohebi
استاد جمشید محبی در کارگاه تنبک سازی حسین قربانی در روستای احمدآباد عکس از محمد رضا رمضانی
استاد جمشید محبی در کارگاه تنبک سازی حسین قربانی در روستای احمدآباد عکس از محمد رضا رمضانی
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۲۳ آبان ۱۳۳۱
ژانرموسیقی سنتی ایرانی
ساز(ها)تنبک؛

جمشید محبی (زادهٔ ۱۳۳۱در اصفهان) نوازندهٔ تمبک اهل ایران است.

پدرش از نوازندگان تار و هم‌پای تارنوازانی چون اکبر نوروزی و جلیل شهناز بود و مقدمات موسیقی را به فرزندش آموخت. جمشید محبی فراگیری کتاب آموزش تنبک حسین تهرانی را نزد حسین پورابوطالب به پایان رساند و سپس در سال ۱۳۵۷ به شاگردی ناصر فرهنگ فر درآمد که این همراهی تا پایان عمر ناصر فرهنگ فر ادامه داشت. جمشید محبی پس از فراگیری شیوهٔ ناصر فرهنگ فر در نوازندگی صاحب سبک شد.[۱][۲]

جمشید محبی در کنار تنبک به نوازندگی سه‌تار نیز می‌پردازد، او سه‌تار را نزد محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و عطا جنگوک آموخته‌است.

جمشید محبی در زمینه آموزش، شاگردان بسیاری را به جامعهٔ هنریِ موسیقی ایران عرضه داشته که در این میان می‌توان از هومن کولیوند، مسعود سنجری، مجید حسابی، افشین یداللهی، غلامرضا صدرالدینی، مرتضی قاسمی، همایون شجریان، داریوش اسحاقی، سعید سرتائی(سعدی)، سینا سرلک، اکبر صادقی نادی، حسین قربانی، مسیح فروزمهر، بابک سنجری، محمد بنایی، بهنام سامانی، سیامک بنایی، فرید خردمند، همایون نصیری، و محمد امین کمانی سهیل اله دادیان و امیرقاضی زاهدی نام برد.

جمشید محبی در زمینهٔ ساخت و تعمیرات تخصصی تمبک از سال ۱۳۶۳ با ایجاد کارگاه ساخت تمبک و سپس همکاری با رحیم شیرانی اقدام به تولید سازهای کوبه‌ای کرد.

فعالیت‌ها[ویرایش]

محمدامین کمانی از جمشید محبی خبرداد: هم‌اکنون مشغول تألیف و تدوین دفتر تمبک می‌باشد که کمک‌های حسین قربانی دراین زمینه ستودنی است.

گوشه‌ای از فعالیت‌های جمشید محبی عبارت‌است از:

آلبوم‌ها[ویرایش]

نوازندگی در آلبوم‌های:

منابع[ویرایش]

  1. «روز آن لاین». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹.
  2. چاشنی گیر[پیوند مرده]