جلال همتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جلال همتی
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۶ اردیبهشت ۱۳۱۵
۶ مه ۱۹۳۶
هرسین، کرمانشاه، ایران
درگذشته۱ مهر ۱۳۸۵ (۷۰ سال)
۲۳ سپتامبر ۲۰۰۶
لس آنجلس، کالیفرنیا
ژانرکوچه‌بازاری، مردمی
سال‌های فعالیتاز دههٔ ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۵ خورشیدی
سازهای اصلی
بیات ترک
آلبوم پرآوازهپارتی میکس (مجموعه‌آلبوم)

جلال همتی (۱۶ اردیبهشت ۱۳۱۵ – ۱ مهر ۱۳۸۵) از خوانندگان موسیقی مردمی (فولکلوریک) ایران بود. ترانه تب عشق یکی از زیباترین ترانه های او است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

جلال همتی در سال ۱۳۱۵ در استان کرمانشاه شهرستان قصرشیرین متولد شد. وی فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب ایران، در رادیو ایران آغاز کرد و سپس در آمریکا ادامه داد. او با خواندن ترانهٔ «راک کردی» مشهور شد، اما شهرتش با وقوع انقلاب اسلامی به دست فراموشی سپرده شد تا زمانی که ۱۲ سال بعد نخستین آلبومش، پارتی، به پرفروش‌ترین محصول سالِ یکی از کمپانی‌های صفحه‌پُرکنیِ ایرانی در لس آنجلس بدل شد. پارتی الگوی همان سبکی است که جلال تا آخرین روزهای کاری‌اش در خارج از کشور، آن را دنبال کرد.

سبک خوانندگی[ویرایش]

جلال همتی بر دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی آشنایی کامل داشت و اکثر ترانه‌های وی همچون داش‌داش (بیات ترک)، سوری (بیات ترک)، منار جنبون (سه‌گاه)، مینی‌ژوپ خانوم (شور)، لس‌آنجلس (بیات ترک)، عمو سبزی‌فروش (همایون)، آتیش (ماهور)، عطارباشی جون (دشتی) و… در مایه‌های موسیقی سنتی و گام‌های ایرانی بود؛ که این ترانه‌ها در سبکی جدید و جالب ارائه شدند. او نخستین خواننده‌ای بود که گفت‌آواز(=رپ)سنتی را، که برمبنای موسیقی سنتی است، به‌طور حرفه‌ای ارائه داد.[۱]

بنا به گفتهٔ خودش، علاقهٔ وافر به صدای دلکش باعث شد که تعدادی از آثار دلکش را بازخوانی کند.[۱]

وی مهارت خاصی در بازخوانی ترانه‌های خوانندگانِ زن داشت، به‌طوری‌که حتی لحن‌ها و تحریرهای زنانه در آثار او به‌زیبایی مشهود بود.

به گفته استادان و صاحب نظران موسیقی جلال همتی علی رغم توانایی ها و استعداد هایش در زمینه آواز و شناخت کافی از گامهای موسیقی ملی ، می‌توانست از برترین خوانندگان ایران باشد اما او هیچگاه به عنوان خواننده درجه یک نمایان نشد.[۲]

آلبوم‌ها[ویرایش]

  • پارتی میکس ۱
  • پارتی میکس ۲
  • پارتی میکس ۳
  • پارتی میکس ۴
  • پارتی میکس ۵
  • پارتی میکس ۶
  • پارتی میکس ۷
  • پارتی میکس ۸
  • پارتی میکس ۹

درگذشت[ویرایش]

وی مدتی از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و در نهایت در ۱ مهر سال ۱۳۸۵ در سن ۷۰ سالگی در بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت و در شهر آلن ایالت تگزاس به خاک سپرده شد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ هنرمندان، مدیر اجرایی باشگاه مجریان و. «جلال همتی - باشگاه مجریان ،هنرمندان و سخنوران». iranmojri.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۲۲.
  2. «بیوگرافی جلال همتی و داستان زندگی شخصی همراه با عکس ها و تصاویر اینستاگرام». مجله اینترنتی استاربینو. ۲۰۱۸-۱۰-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۹.