جعفر کاشانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جعفر اشرف‌کاشانی

شناسنامه
نام کامل جعفر اشرف‌کاشانی
زادروز ۱۱ اسفند ۱۳۲۲
زادگاه تهران، ایران
تاریخ مرگ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ (۷۵ سال)
محل مرگ تهران، ایران
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی ---
شمارهٔ پیراهن ۴
پُست مدافع
باشگاه‌های حرفه‌ای
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۶۷–۱۹۶۴
۱۹۷۴–۱۹۶۷
شاهین تهران
پرسپولیس
۴۳ (۲)
۱۷۶ (۹)
تیم ملی
۱۹۷۴–۱۹۶۸  ایران ۳۸ (۰)

جعفر اشرف‌کاشانی (زاده ۱۱ اسفند ۱۳۲۲ در تهران – درگذشته ۱۰ مهر ۱۳۹۸) بازیکن فوتبال اهل ایران بود. وی فوتبال را از باشگاه فوتبال شاهین تهران شروع و پس از انحلال آن در سال ۱۳۴۶ به تیم پرسپولیس رفت و تا پایان دوران ورزشی خود در این تیم باقی‌ماند و چهارمین کاپیتان تاریخ این تیم شد.

جعفر اشرف‌کاشانی سرکنسول و دیپلمات وزارت امور خارجه در دوران پهلوی تا سال ۶۱ و همچنین مدیر عامل باشگاه شاهین و رئیس هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس بود.

او از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۳ عضو تیم ملی فوتبال ایران بود و ۳۸ بازی با لباس تیم ملی انجام داد.

دوران باشگاهی[ویرایش]

جام جهانی کوچک (جام استقلال برزیل) سال ۱۹۷۲–۱۳۵۱ جعفر کاشانی و اوزه بیو

فوتبال را از محلات و در تیم محلهٔ فوتبال خیز چهارصد دستگاه تهران و تیم آموزشگاه‌های تهران شروع کرد. بر خلاف اکثر بازیکنان وقت شاهین که بر اساس سلسله مراتب باشگاه، بازیکنان ابتدا می‌بایست به عضویت تیم‌های پایه شاهین (پولاد - داریوش - دماوند …) پذیرفته می‌شدند و پس از گذراندن مراحل مختلف در صورت کسب رضایت مربیان برای حضور در تیم اول شاهین معرفی می‌شدند، جعفر کاشانی توسط عباس اکرامی بنیان‌گذار باشگاه شاهین و از مسابقات آموزشگاه‌ها انتخاب شد

جعفر کاشانی در خاطراتش اینگونه پیوستن به شاهین را شرح می‌دهد:[۱]

...... من دبیرستان ناصر خسرو می‌رفتم و سر راه بازگشتم از جلوی زمین شماره ۳ می‌گذشتم که بعضی روزها بچه‌های شاهین در آن تمرین می‌کردند بهزادی - دهداری - شیرزادگان و … من همیشه به تماشای تمرین آنها می‌رفتم یک روز در حالیکه در کنار زمین شماره ۳ مشغول تماشای تمرین بچه‌ها بودم دکتر اکرامی مرا صدا زد و گفت:

* بابا جون دلت میخواد بیای باشگاه شاهین بازی کنی؟

از اینکه او مرا می‌شناسد و می‌داند بازی می‌کنم حیرت کردم بعدها دریافتم که بازی مرا در مسابقات آموزشگاه‌ها دیده‌است من که شنیدن چنین پیشنهادی را باور نداشتم بی درنگ قبول کردم اما او جمله‌ای دیگر نیز بمن گفت که همیشه آویزه گوشم کردم دکتر گفت:

* بابا جون، آنقدر خوب بازی کن که خودشون بیان دنبالت.

از آن روز دیگر همه چی در زندگیم تغییر کرد چرا که برای من رؤیای فوتبال با همه وسعتش آغاز شد …

وی در اواخر سال ۱۳۴۲ و در سن ۲۰ سالگی به تیم شاهین پیوست و در نخستین بازی خود برای این تیم در یک بازی دوستانه به مصاف تیم شاهین خرمشهر رفت و در اولین بازی رسمی خود را مقابل راه‌آهن انجام داد. اولین قهرمانی با شاهین را در سال ۱۳۴۴ و در سن ۲۱ سالگی جشن گرفت.

در سال ۱۳۴۶ با بسته شدن تیم شاهین بازیکنان این تیم از جمله جعفر کاشانی، حسین کلانی و همایون بهزادی و تعدادی دیگر از بازیکنان شاهین به پرسپولیس می‌پیوندد. اولین حضور جعفر کاشانی در ترکیب پرسپولیس به یک دیدار دوستانه برابر تاج در روز ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ بر می‌گردد که هواداران شاهین پس از نزدیک به ۸ ماه ستارگان خودشان را اینبار با جرسه سرخ پرسپولیس مشاهده می‌کردند.[۲]

در سال ۱۳۴۷، در بازی پرسپولیس و عقاب به دلیل قهر عزیز اصلی و غایب بودن هادی طاووسی درون دروازه پرسپولیس ایستاد و پرسپولیس بازی را با نتیجه پنج بر صفر پیروز شد.[۳]

دوران ملی[ویرایش]

اواسط فصل فوتبالی ۴۴–۱۳۴۳ جعفر کاشانی برای اولین بار، به اردوی تیم ملی ایران نیز دعوت می‌شود اما همیشه بر روی نیمکت ذخیره‌ها جای می‌گیرد و هرگز فرصتی برای نشان دادن شایستگی‌هایش نمی‌یابد او خود در این رابطه چنین می‌گوید:

....... در تیم ملی من همیشه رزرو بودم و به من اجازه ورود به بازی را نمی‌دادند و می‌گفتند اگر می‌خواهی در تیم ملی بازی کنی باید عضو باشگاه دارایی شوی؛ ولی من همیشه روی رنگ پیراهن باشگاه و نام آن تعصب داشتم و دارم چگونه می‌توانستم؟ چاره‌ای نداشتم - باید صبر می‌کردم تا بالاخره نوبت نیز بمن برسد.

چهارمین دوره مسابقات جام ملتهای آسیا[۴] به میزبانی تهران در استادیوم امجدیه برگزار می‌شود حال جعفر کاشانی بعد از سال‌ها نیمکت نشینی یکی از مردان ثابت تیم ملی گردیده و از همان روز اول در قلب تیم ملی جایش را ثابت کرده تا دیدار برابر هنگ کنگ به اولین تجربه حضور ملی او نیز تبدیل گردد او در ۲۴ سالگی آنقدر پخته عمل می‌کند که تحسین همه کارشناسان را برمی‌انگیزد. در نهایت جعفر کاشانی با حضور در تمامی دیدارهای آن مسابقات اولین قهرمانی ملی ایران را بدست می‌آورد.

در پنجمین دوره مسابقات جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۷۲ که این دوره از بازی‌ها در به میزبانی کشور تایلند در شهر بانکوک برگزار می‌شد حضور پیدا کرد و برای دومین بار پیاپی قهرمانی آسیا را جشن گرفت قهرمانی بازیهای آسیایی آخرین افتخار جعفر کاشانی در تیم ملی ایران است بدین ترتیب شهریور ۱۳۵۳ او به هفت سال حضور موفق خود پایان می‌دهد هفت سالی که در آن دو بار قهرمانی آسیا - یکبار صعود به المپیک و قهرمانی بازی‌های آسیایی و چندین قهرمانی در تورنمنتهای مختلف (جام کوروش - جام ایران …) دیده می‌شود.[۵][۶]

خداحافظی از فوتبال[ویرایش]

روز چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۳ هفته بیست و دوم جام دوم تخت جمشید جعفر کاشانی با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس پای به میدان می‌گذارد تا سرخپوشان آخرین دیدار فصل را برابر تاج رقیب سنتی برگزار کنند مسئولان باشگاه با خداحافظی او ابتدا مخالفت می‌کنند این دیدار با نتیجه ۲ بر ۱ به سود سرخپوشان پایان می‌یابد تا او در آخرین گام نیز پیروز میدان باشد.[۷]

در تیم ملی نیز او در پایان دیدار با استرالیا در مقدماتی جام جهانی ۷۴ از تیم ملی کناره می‌گیرد اما به فاصله چند ماه از این جدایی مربیان تیم ملی از او درخواست می‌کنند تا برای مسابقات بازی‌های آسیایی تهران به جمع ملی‌پوشان اضافه گردد و او برای یک مدت کوتاه به اردوی تیم ملی می‌پیوندد تا با قهرمانی در بازی‌های آسیایی تهران افتخاری ارزشمند به سایر افتخارات خود بیفزاید و هم مربیان تیم ملی از باب خط دفاع خیالشان آسوده گردد.

جعفر کاشانی از معدود بزرگانی است که به پاس سال‌ها تلاشش از سوی باشگاه پرسپولیس با یک دیدار یادبود از دنیای بازیگری بدرقه شد این دیدار با باشگاه ملوان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۳ برگزار شد.

سوابق اجرایی[ویرایش]

جعفر کاشانی کارمند سیاسی وزارت امور خارجه و کاردار و سرکنسول ایران در کشورهای انگلستان، آلمان، سوریه و امارات بوده‌است.[۲]

در سال ۱۳۶۱ پس از سفر صادق خلخالی (حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب) از لیبی به امارات و در خواست وی برای برگزاری مراسم سخنرانی در امارات به منظور نامیدن خلیج اسلامی به جای خلیج فارس، خلخالی با برخورد شدید جعفر کاشانی مواجه شد و از امارات اخراج گردید که برخورد شدید و تهدید وی به اعدام توسط خلخالی را در پی داشت.

پس از سال ۱۳۶۴ با مداخله مقامات سیاسی وقت وی را به ایران برگرداندند و خواهان پذیرش چند سمت توسط ایشان شدند که کاشانی مخالفت کرده و راهی باشگاه شاهین شد.

کاشانی مدتی مدیر عامل باشگاه شاهین و رئیس هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس بوده‌است.[۸][۹]

خانواده[ویرایش]

جعفر کاشانی دارای ۳ فرزند به نام‌های شاهین و فاطمه و حمیدرضا می‌باشد.

درگذشت[ویرایش]

مزار کاشانی در قطعه نام آوران بهشت زهرا

جعفر کاشانی صبح روز چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در منزل خود در تهران درگذشت.[۱۰][۱۱][۱۲]

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی باشگاه سال
قهرمان آموزشگاه‌های تهران ۱۳۴۲
قهرمان جام حذفی تهران شاهین ۱۳۴۲
قهرمان باشگاه‌های تهران شاهین ۱۳۴۴
قهرمان باشگاه‌های تهران پیکان ۱۳۴۸
قهرمان جام دوستی پیکان ۱۳۴۸
قهرمان جام منطقه‌ای پرسپولیس ۱۳۵۰
قهرمان جام تخت جمشید پرسپولیس ۱۳۵۲
نائب قهرمان جام تخت جمشید پرسپولیس ۱۳۵۳
ملی سال
قهرمان جام ملتهای آسیا ۱۳۴۷
عنوان سوم ارتش‌های جهان ۱۳۴۸
قهرمان جام منطقه‌ای ۱۳۴۹
قهرمان جام کوروش کبیر ۱۳۵۰
صعود به المپیک مونیخ ۱۳۵۱
قهرمان جام ملت‌های آسیا ۱۳۵۱
حضور در جام جهانی کوچک ۱۳۵۱
حضور در المپیک مونیخ ۱۳۵۱
قهرمان بازی‌های آسیایی ۱۳۵۳

[۵]

مهمترین افتخارات[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. دنیای ورزش. شاپا 154 شماره ۱۵۴مقدار |issn= را بررسی کنید (کمک). پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «جعفر کاشانی، بزرگ دیپلمات پرسپولیس». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. صدر، حمیدرضا (۱۳۹۲پسری روی سکوها، تهران: نشر زاوش
  4. «MOMENTS AND MILESTONES: THE 1968 AFC ASIAN CUP».
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «جعفر کاشانی».
  6. «1974 Asian Games».
  7. «روز خداحافظی جعفر کاشانی».
  8. «هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۹ ژوئیه ۲۰۲۰.
  9. ویکی‌پدیای انگلیسی
  10. بزرگ پرسپولیسی‌ها درگذشت|ورزش ۳
  11. جعفر کاشانی درگذشت|خبرگزاری تسنیم
  12. «جعفر کاشانی، فوتبالیست پیش‌کسوت، درگذشت». radiofarda.com. رادیو فردا. دریافت‌شده در ۱۰ مهر ۱۳۹۸.