جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ
نام کره‌ای
هانگول
هانجا
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهPyeongyang Yeonghwa Chukjeon
مک‌کیون–ریشاورP'yŏngyang Yŏnghwa Ch'ukchŏn

جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ جشنواره‌ای دوسالانه است که در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی برگزار می‌شود.سال ۱۹۸۷ جشنواره فیلم پیونگ‌یانگ پا به عرصه وجود گذاشت. این جشنواره از سال ۱۹۹۰ هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. در آغاز امر مسئولان جشنواره فقط از کشورهای کمونیست و متحدان خود فیلم انتخاب می‌کردند. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کم کم ورق برگشت و در حضور فردی عاشق سینما چون کیم جونگ ایل هر چند کنترل شده و اندک اما نوبت به نمایش فیلم‌های غربی هم رسید.

«مثل بکهام کات‌دار بزن» نخستین فیلم غربی بود که سال ۲۰۰۴ به شکل عمومی در کره‌شمالی به نمایش درآمد. این فیلم را ۱۲ هزار نفر در جشنواره فیلم پیونگ یانگ تماشا کردند.

جشنواره جهانی فیلم پیونگ یانگ اما جشنواره ای بدون تشریفات و زرق و برق ویژه و مرسوم در جهان است که از فرش قرمز، حضور ستارگان سینما و انبوه عکاسان دوروبر ستارگان سینما خبری نیست.

جایزه‌های سینمای ایران در جشنواره پیونگ یانگ[ویرایش]

جایزه بهترین بازیگر[ویرایش]

دیگر جایزه‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «خسرو معصومی برای کارگردانی «باد در علفزار می‌پیچد» جایزه گرفت». سینمای ما. ۷ مهر ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۰.
  2. «تکذیبیه کارگردان "آواز قو" بر قرارگیری نامش پای بیانیه‌ای منسوب به هنروتجربه». ژورنال سینما. ۲۰۱۶-۰۸-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]