جشنواره فیلم جیفونی

مختصات: ۴۰°۴۳′۰۰″ شمالی ۱۴°۵۶′۳۰″ شرقی / ۴۰٫۷۱۶۶۷°شمالی ۱۴٫۹۴۱۶۷°شرقی / 40.71667; 14.94167
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان‌واره جشنواره فیلم جیفونی

جشنواره فیلم جیفونی (به ایتالیایی: Giffoni Film Festival) بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره فیلم و رویداد سینمایی کودکان و نوجوانان در جهان است. این جشنواره هرساله در دهکده کوچکی به نام جیفونی واله پیانا در نزدیکی سالرنو در جنوب ایتالیا برگزار می‌شود. جشنواره جیفونی از سال ۱۹۷۱ آغاز به‌کار کرد.

این جشنواره ویژه آثار مربوط به کودکان و نوجوانان است و برندگان خود را با نظر داورانی از کودکان و نوجوانان در پنج گروه سنی، انتخاب می‌کند. سالانه بیش از ۲۰۰۰ کودک و نوجوان در گروه‌های سنی بین ۳ تا ۲۱ سال، به داوری آثار بخش‌های گوناگون این جشنواره می‌پردازند. هرساله داورانی از کشور ایران نیز توسط بنیاد سینمایی فارابی پس از گذراندن آزمون‌هایی به این جشنواره اعزام می‌شوند. سی و ششمین دوره جشنواره، هفتمین دوره‌ای بود که داوران کودک و نوجوان ایرانی به جشنواره جیفونی فرستاده شدند.

سی و نهمین دوره جشنواره فیلم جیفونی در ژوئیه ۲۰۰۹ و با حضور حدود ۳۰۰۰ کودک و نوجوان (داور) از کشورهای گوناگون جهان و شهرهای ایتالیا، بیش از ۱۲۰ هزار نفر تماشاگر و نیز برخی از ستارگان هالیوود و سینمای ایتالیا برگزار شد. در این دوره بیش از ۱۶۰ فیلم از ۲۹ کشور به نمایش درآمد که از این میان ۷۰ فیلم در بخش‌های رقابتی شرکت داشتند.[۱]

جایزه‌های سینمای ایران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «زمانی برای دوست داشتن در جشنواره فیلم جیفونی». اعتماد ملی (بانک اطلاعات نشریات کشور). ۱۳ تیر ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژوئیه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱ مرداد ۱۳۸۸.
  2. ««زمانی برای دوست داشتن» دو جایزه اصلی جشنوارهٔ جیفونی را گرفت». ایسنا. ۲۹ تیر ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۸۸.[پیوند مرده]
  3. «زندگینامه: مجید مجیدی (۱۳۳۸-)». همشهری آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۸۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]