جزایر اگادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نقشهٔ جزایر اگادی

جزایر اگادی (ایتالیایی: Isole Egadi) شامل پنج جزیرهٔ کوچک کوهستانی در ساحل شمال غربی سیسیل بر کرانهٔ دریای مدیترانه است. نزدیک‌ترین شهرها به این جزایر تراپانی و مارسالا هستند. مساحت این جزایر ۳۷٫۴۵ کیلومتر مربع است.[۱]

جزیرهٔ فاوینیانا بزرگ‌ترین این جزایر است که در ۱۶ کیلومتری جنوب غربی تراپانی قرار گرفته . لوانزو و مارتیمو در ۱۳ و ۲۴ کیلومتری غرب تراپانی هستند. دو جزیرهٔ کوچکتر به نام فرمیکا و مارائونه نیز بین سیسیل و لوانزو واقع شده‌اند. از نظر سیاسی این جزایر تابع کمونهٔ فاوینیانا در استان تراپانی هستند.

جمعیت این جزایر در سال ۲۰۱۷ برابر ۴۲۹۲ نفر بوده است.[۲] شغل اصلی ساکنان آن ماهی‌گیری است و بزرگ‌ترین مرکز صید ماهی تن سیسیل در آنجا قرار دارد.

تاریخچه[ویرایش]

شواهدی از نقاشی‌های نوسنگی و حتی پارینه‌سنگی در غارهای لوانزو و به تعداد کمتر در فاوینیانا وجود دارد. نبرد اگادی در سال ۲۴۱ پ.م. در این جزایر رخ داد که طی آن، ناوگان روم ناوگان کارتاژ را شکست داد و پایان اولین جنگ کارتاژ را رقم زد. پس از زوال قدرت امپراتوری روم غربی در هزارهٔ نخست میلادی، این جزایر در دست گوت‌ها، وندال‌ها و سارازن بودند و در سال ۱۰۸۱ توسط نورمن‌ها اشغال شدند. سپس در مالکیت خاندان جنوایی پالاویچینی-روسکونی بودند و در سال ۱۸۷۴ توسط خاندان پالرمویی فلوریو خریداری شدند.

منابع[ویرایش]

  1. Egadi Islands | islands, Italy | Britannica.com
  2. "Geo Demo". Istat. Retrieved April 24, 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]