جرایم مالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جرم مالی جرمی است که دربرابر دارایی انجام می‌شود و دربرگیرنده تبدیل غیرقانونی مالکیت اموال (ازآن یک نفر) به استفاده و منفعت شخصی است. جرایم مالی در برگیرنده کلاهبرداری (کلاهبرداری چک، کلاهبرداری از کارت اعتباری، کلاهبرداری در وام مسکن، کلاهبرداری پزشکی، کلاهبرداری شرکتی، کلاهبرداری اوراق بهادار (از جمله تجارت داخلی)، کلاهبرداری بانکی، کلاهبرداری بیمه، دستکاری بازار، پرداخت (محل فروش) و تقلب در مراقبت‌های بهداشتی باشد)، دستبرد، فرار مالیاتی، رشوه خواری، آشوب، اختلاس، سرقت هویت، پولشویی و جعل (همچون چاپ پول تقلبی و کالاهای مصرفی).

جرایم مالی همچنین دربرگیرنده کارهای مجرمانه دیگری مانند جرایم رایانه‌ای و سوء استفاده از سالمندان و حتی جرایم خشونت‌آمیز مانند سرقت، سرقت مسلحانه یا کشتار نیز است. جرایم مالی ممکن است به‌دست افراد، شرکت‌ها یا گروه‌های جنایت سازمان یافته انجام شود. قربانیان نیز شامل افراد، شرکت‌ها، دولت‌ها و کل اقتصادها باشند.

مجری قانون اغلب اشکال بزرگتر تبانی مالی را با نام سندیکاهای جنایی دسته‌بندی می‌کند.

رشوه[ویرایش]

به‌دست آوردن یا ارائه هرگونه پاداش ناروا توسط یا به هر کسی که کار یا تجارت عادی او بسته به اجرای عدالت همگانی است، به منظور تأثیرگذاری بر رفتار او و انگیزش او به انجام ناهمگون وظیفه و قوانین یا برپایه خواسته‌های رشوه دهنده.[۱]

رشوه و رشوه‌خواری یکی از رواترین و گسترده‌ترین گونه‌های مفاسد مالی و اقتصادی است، که افزون بر وارد کردن زیان‌های بزرگ بر اقتصادهای ملی، اقتصاد و تجارت جهانی را نیز تهدید می‌کند. سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی، رشوه را از مهم‌ترین خطرات و موانع جدی دربرابر اعتماد و اطمینان بین‌المللی در داد و ستدها می‌دانند و درپی مبارزه با آن هستند. پرداخت رشوه بیشتر با انگیزه دست یابی به اهدافی مانند تسهیل در اجرای قوانین، تسریع در انجام امور قانونی، فرار از قانون، دسترسی غیرقانونی به منابع درآمد و جعل اسناد و مدارک انجام می‌گیرد.[۲]

از جمله اقدام‌های برای جلوگیری از رشوه می‌توان از قانون اعمال فساد خارجی را در سال ۱۹۷۷ برای رسیدگی به رشوه دادن به مقامات خارجی در ایالات متحده نام برد. این قانون تا حدود سال ۲۰۱۰ بر اجرای بین‌المللی مبارزه با فساد حاکم بود، زمانی که سایر کشورها شروع به معرفی قوانین گسترده‌تر و قوی‌تر، به ویژه قانون رشوه خواری بریتانیا در سال ۲۰۱۰ کردند.[۳][۴] سازمان بین‌المللی استاندارد در سال ۲۰۱۶ استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت ضد رشوه را معرفی کرد.[۵] همکاری در اقدامات اجرایی بین کشورها افزایش یافته است.[۶]

پول‌شویی[ویرایش]

پولشویی فرآیندی است که در آن بر درآمدهای به‌دست آمده از یک فعالیت مجرمانه برای پنهان کردن منشأ واقعی خود سرپوش گذاشته می‌شود. پولشویی به جای خود اموال، درآمد حاصل از اموال مجرمانه را شامل می‌شود.

برای بیشتر کشورها، پولشویی و تامین مالی تروریسم مسائل مهمی را در زمینه پیشگیری، کشف و تعقیب ایجاد می‌کند. شگرد پیچیده‌ای که برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم استفاده می‌شود به پیچیدگی این مسائل می‌افزاید. چنین تکنیک‌های پیچیده‌ای ممکن است شامل گونه‌های مختلفی از موسسات مالی باشد. از روش‌های گوناگون پول‌شویی می‌توان از چندین تراکنش مالی، استفاده از واسطه‌ها مانند مشاوران مالی، حسابداران، شرکت‌های پوسته و سایر ارائه دهندگان خدمات، جابجایی به کشورهای مختلف؛ و استفاده از ابزارهای مالی مختلف و انواع دیگر دارایی‌های ذخیره‌سازی ارزش نام برد. پول‌شویی را می‌توان به روش‌های مختلفی تعریف کرد، اکثر کشورها تعریفی که توسط کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و روانگردان (۱۹۸۸) (کنوانسیون وین) و کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان یافته فراملی (۲۰۰۰) ارائه شده را پذیرفته‌اند.

گروه ویژه اقدام مالی در مورد پول‌شویی (FATF)، که به عنوان تنظیم کننده استاندارد بین‌المللی برای اقدامات مبارزه با پولشویی (AML) شناخته می‌شود، اصطلاح "پول شویی" را به‌طور خلاصه به عنوان "پردازش عواید مجرمانه برای پنهان کردن سرچشمه غیرقانونی آن‌ها به منظور «مشروعیت بخشیدن» به دستاوردهای غیرقانونی جنایت تعریف می‌کند.

برای نمونه در سال ۲۰۰۵، پولشویی در صنعت مالی در بریتانیا به ۲۵ میلیارد پوند در سال رسید.[۷] در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)[۸] تخمین زد که عواید مجرمانه ۳٫۶٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی، با ۲٫۷٪ (یا ۱٫۶ تریلیون دلار) پولشویی شده است.[۹][۱۰]

در نمونه‌ای دیگر، وزارت مسکن ایرلند از وزیر مسکن خواست تا با قاطعانه‌ترین شرایط از امارات بخواهد تا در مورد رابطه خود با دانیل کیناهان سلطان مواد مخدر که به همراه برادرش کریستوفر کیناهان در سال ۲۰۱۸ توسط دادگاه عالی متهم شناخته شد، پاسخ دهد. مدیریت عملیات روزانه مواد مخدر در ایرلند، برادران کیناهان پسران کریستی کیناهان (بنیانگذار کارتل کیناهان) هستند،[۱۱] که برای مدت طولانی مواد مخدر و اسلحه گرم را به بریتانیا، ایرلند و سرزمین اصلی اروپا قاچاق می‌کردند. برای چندین سال، رهبر گروه کیناهان در دبی اقامت داشت، جایی که دانیل با دفاع از خود به عنوان یک تاجر برجسته در صنعت بوکس حرفه‌ای (بازاریابی و کسب درآمد از این ورزش)، دخالت خود در جنایات سازمان‌یافته را انکار کرد. طبق تحقیقات پانوراما، دانیل در صنعت بوکس از طریق(MTK) فعالیت داشته است و به‌طور همزمان بزرگ‌ترین شبکه‌های پولشویی، قاچاق مواد مخدر و اعدام‌های گروه‌های تبهکار اروپا را از دبی اداره می‌کرده است.[۱۲][۱۳]

تقلب[ویرایش]

تقلب[۱۴] یعنی بی بهره ساختن دیگران از دارایی یا پولشان از راه نیرنگ و حیله‌گری یا فریب دادن و دیگر اقدامات در این راستا.[۱۵]

در سال ۲۰۰۵، تقلب در صنعت مالی برای بریتانیا ۱۴ میلیارد پوند در سال هزینه برداشت.[۷]

سازمان‌های اجرای قانون[ویرایش]

سازمان‌هایی مجری قانون هستند که فعالیت‌های اجرایی اصلی آن‌ها بر تخلفات مجرمانه قوانین مالیاتی کشورشان و جرایم مالی مرتبط با آن، مانند پولشویی، تخلفات ارزی، کلاهبرداری از سرقت هویت مربوط به مالیات، و تأمین مالی تروریسم متمرکز است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «BRIBERY Definition & Meaning - Black's Law Dictionary». The Law Dictionary (به انگلیسی). ۲۰۱۱-۱۱-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۳۱.
  2. صادقی، حسین. «تعریف رشوه فساد مالی از مقاله :بررسی اثرات تمرکززدایی مالی بر کنترل فساد» (PDF).
  3. "Differences between the UK Bribery Act and the US Foreign Corrupt Practices Act" (به انگلیسی). Archived from the original on 2018-03-09. Retrieved 2018-03-09.
  4. Breslin, Brigid; Doron Ezickson; John Kocoras (2010). "The Bribery Act 2010: raising the bar above the US Foreign Corrupt Practices Act". Company Lawyer. Sweet & Maxwell. 31 (11): 362. ISSN 0144-1027.
  5. "New global framework for anti-bribery and corruption compliance programs Freshfields knowledge". knowledge.freshfields.com. Retrieved 2018-03-09.
  6. "Anti-bribery and corruption: global enforcement and legislative developments 2017" (PDF). Freshfields Bruckhaus Deringer. January 2017. Retrieved 9 March 2018.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Watchdog warns of criminal gangs inside banks". The Guardian. London. 2005-11-16. Retrieved 2007-11-30.
  8. "Illicit money: how much is out there?". www.unodc.org. Retrieved 2019-02-06.
  9. "Money Laundering - Financial Action Task Force (FATF)". www.fatf-gafi.org. Archived from the original on 23 May 2018. Retrieved 2019-02-06.
  10. Panlogic (۲۰۲۴-۰۳-۱۹). «Money laundering and illicit finance». www.nationalcrimeagency.gov.uk (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۱.
  11. «رئیس یکی از بزرگ‌ترین کارتل‌های مافیایی دنیا که «برای ایران هم واسطه‌گری کرده بود»، در گوگل، درباره رستوران‌ها ریویو می‌نوشت». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۳-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۱.
  12. "FG TD wants minister to focus on Kinahan crime boss during St Patrick's Day Dubai visit". Irish Examiner. 15 February 2022. Retrieved 15 February 2022.
  13. "Suspected crime boss Kinahan 'still working in boxing', Panorama reports". The Guardian. February 2021. Retrieved 1 February 2021.
  14. «معنی تقلب | لغت‌نامه دهخدا | واژه‌یاب». واژه یاب. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۱.
  15. https://hesabdar.iica.ir/files/pdf/1400/7/hesabdar-1400-7-338-20-31.pdf

پیوند به بیرون[ویرایش]