جرالد فورد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جرالد فورد
پرتره رسمی، ۱۹۷۴
سی‌وهشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا
دوره مسئولیت
۹ اوت ۱۹۷۴ – ۲۰ژانویه ۱۹۷۷
معاون رئیس‌جمهورخالی (اوت تا دسامبر ۱۹۷۴)
نلسون راکفلر (۱۹۷۴–۱۹۷۷)
پس ازریچارد نیکسون
پیش ازجیمی کارتر
چهلمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا
دوره مسئولیت
۶ دسامبر ۱۹۷۳ – ۹ اوت ۱۹۷۴
رئیس‌جمهورریچارد نیکسون
پس ازاسپیرو آگنیو
پیش ازنلسون راکفلر
رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا
دوره مسئولیت
۳ ژانویه ۱۹۶۵ – ۶ دسامبر ۱۹۷۳
پس ازچارلز هالک
پیش ازجان یاکوب رودز
نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه پنجم میشیگان
دوره مسئولیت
۳ ژانویه ۱۹۴۹ – ۶ دسامبر ۱۹۷۳
اطلاعات شخصی
زاده
لزلی لینچ کینگ جونیور

۱۴ ژوئیهٔ ۱۹۱۳
اوماها، نبراسکا
درگذشته۲۶ دسامبر ۲۰۰۶ (۹۳ سال)
رانچو مایراج، کالیفرنیا
ملیت ایالات متحده آمریکا
حزب سیاسیجمهوری‌خواه
همسر(ان)بتی فورد (۲۰۰۶–۱۹۴۸)
فرزندانمایکل جرالد، جان گاردنر، استیون میگز، سوزان الیزابت
اقامتگاهگرند رپیدز، میشیگان
محل تحصیلمدرسه حقوق ییل
دانشگاه میشیگان
پیشه، سیاستمدار
تخصصوکیل
امضا
خدمات نظامی
خدمت/شاخهنیروی دریایی ایالات متحده آمریکا
سال‌های خدمت۱۹۴۲–۱۹۴۶
درجهستوان
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ جهانی دوم
والدین: لزلی لینچ کینگ
دورتی آیر گاردنر

جرالد رادولف فورد جونیور (به انگلیسی: Gerald Rudolph "Jerry" Ford, Jr) (با نام اصلی: لزلی لینچ کینگ جونیور (به انگلیسی: Leslie Lynch King, Jr) (زادهٔ ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۳ – درگذشته ۲۶ دسامبر ۲۰۰۶)، معاون ریاست جمهوری در کابینه ریچارد نیکسون و به عنوان سی و هشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ بود. وی قبل از آن از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ چهلمین نایب رئیس‌جمهور این کشور بود، او بعد از استعفای ریچارد نیکسون سه سال به‌جای وی خدمت کرد. سرانجام جرالد فورد در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در ۹۳ سالگی درگذشت. اگر افرادی که در خلال دوره ریاست جمهوری فوت کرده‌اند را در نظر نگیریم، جرالد فورد با تنها ۸۹۵ روز ریاست جمهوری، کوتاه‌ترین دوره را در بین روسای جمهور آمریکا داشته‌است.

زندگی[ویرایش]

وی متولد ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۳ در اوهاما بود. پدرش لزلی لینچ کینگ و مادرش دورتی آیر گاردنر نام داشت. او که ستوان نیروی دریای ایلات متحده آمریکا بود در جنگ جهانی دوم شرکت داشت. او تنها سه سال رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود.

توطئه‌های ترور علیه فورد[ویرایش]

فورد در طول دوران ریاست جمهوری برای ۲ بار هدف ترور قرار گرفت که در هر دو مورد آنها، سوءقصدکنندگان وی زن بودند. نخستین سوءقصد در ساکرامنتو، کالیفرنیا و در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۷۵ روی داد. له‌نت فروم که از پیروان فرقه خانواده مانسون بود، ضمن هدف قرار دادن فورد با یک کلت ام۱۹۱۱ در نهایت اقدام به تیراندازی در فضایی خالی کرد.[۱] او بعدها به جرم اقدام به ترور رئیس‌جمهور ایالات متحده محکوم به حبس ابد شد و در نهایت در ۱۴ اوت ۲۰۰۹ و پس از ۳۴ سال حبس، با قید ضمانت آزاد شد.[۲]

در واکنش به این اقدام تروریستی، سرویس مخفی رئیس‌جمهور اقدام به دور نگه‌داشتن وی از جمعیت‌های ناشناس نمود و این راهکاری بود که ۱۷ روز بعد جان رئیس‌جمهور را از دومین سوءقصد نجات داد. هنگامی که فورد در حال خروج از هتل وستین سنت فرانسیس در مرکز شهر سانفرانسیسکو بود، سارا جین مور که در میان جمعیتی از بینندگان خیابانی ایستاده بود با رولور کالیبر ۳۸ اقدام به تیراندازی به سمت وی نمود. شلیک‌های وی با فاصلهٔ ناچیزی از فورد به خطا رفتند و این ترور نیز نافرجام ماند.[۳]

ویژگی های سیاسی فورد[ویرایش]

یادبودها[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "1975 Year in Review: Ford Assassinations Attempts". Upi.com. Retrieved May 30, 2011.
  2. "Charles Manson follower Lynette 'Squeaky' Fromme released from prison after more than 30 years". Daily News. New York. Associated Press. August 14, 2009. Retrieved September 7, 2011.
  3. United States Secret Service. "Public Report of the White House Security Review". United States Department of the Treasury. Retrieved January 3, 2007.
  4. Gerald Rudolph Ford — Infoplease.com

پیوند به بیرون[ویرایش]