جراحی ترمیمی بینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جراحی بینی
جراحی بینی: غضروف زیرین لایه ای بینی از سوراخ چپ بینی برای انجام تغییرات به بیرون کشیده شده‌است.
ICD-9-CM21.87
سرعنوان‌های موضوعی پزشکیD012225
مدلاین پلاس۰۰۲۹۸۳

جراحی زیبایی بینی (به انگلیسی: nose reshaping یا nose job) یا رینوپلاستی (به فرانسوی: rhinoplastie) عمل جراحی‌ای است که معمولاً توسط جراح گوش و حلق و بینی، جراح فک و صورت یا جراح پلاستیک به منظور بهبود کارایی (جراحی ترمیمی) یا نمای (جراحی زیبایی) بینی انسان انجام می‌شود. جراحی بینی را می‌توان به‌منظور برآوردن اهداف زیبایی یا اهداف ترمیمی به‌منظور اصلاح آسیب‌ها، نقص‌های مادرزادی، انحراف تیغه بینی و مشکلات تنفسی انجام داد. جراحی بینی می‌تواند با دیگر عمل‌های جراحی مانند جراحی زیبایی پلک یا بزرگ‌کردن چانه به‌منظور بهبود نتایج زیبایی ترکیب شود.

۵ ویژگی مهم در رینوپلاستی مدرن[ویرایش]

  • جراحی زیبایی بینی با حفظ عملکرد تنفسی همراه می‌باشد، بدین معنی که نه تنها تنفس بیمار پس از جراحی دچار مشکل نمی‌شود، بلکه در صورت وجود مشکل تنفسی، بهبودی تنفس نیز حاصل می‌گردد.
  • عدم نیاز به قرار دادن تامپون بینی که در اکثر موارد با گرفتگی کامل بینی و خشکی دهان و نیز درد شدید هنگام خارج کردن آن همراه است.
  • بینی متناسب با سایر اجزای صورت و کاملاً طبیعی جراحی می‌شود و ظاهر بینی عمل شده را ندارد.
  • مقدار کبودی و تورم به حداقل رسیده و بیمار سریع تر فعالیت‌های اجتماعی خود را از سر می‌گیرد.
  • در جراحی زیبائی بینی که برای بهبود شکل ظاهری بینی انجام می‌شود، بخش‌های خاصی از بینی (استخوان و غضروف) تغییر داده می‌شوند تا هماهنگی بیشتری با سایر اجزای صورت برقرار گردد. برای این کار می‌توان از برش‌های جراحی بسیار کوچکی در داخل بینی استفاده کرد (رینوپلاستی بسته) یا اینکه علاوه بر برش‌های فوق از برش کوچکی در دیواره بین سوراخ‌های بینی استفاده کرد (رینوپلاستی باز).

توربینوپلاستی[ویرایش]

توربینوپلاستی به نوعی از عمل بینی گفته می‌شود که طی آن سعی می‌شود استخوان توربینه تحتانی با حفظ حداکثری مخاط کوچک یا برداشته شود و البته بعضی اوقات مقداری از مخاط نیز برداشته می‌شود. روش‌های مختلفی برای انجام توربینوپلاستی در صد سال اخیر پیشنهاد شده‌است مانند برداشتن زیر مخاطی کورنه تحتانی، به کنار زدن کورنه تحتانی، و سایر روش‌ها که هر کدام مزایا یا معایبی دارند؛ ولی هنوز یک روش قطعی برای توربینه بینی در جراحی بینی وجود ندارد. توربینیت بزرگ تحتانی منجر به تنگ شدن دریچه داخلی می‌شود و لذا گرفتگی بینی را ایجاد می‌کند.

خطرات[ویرایش]

تقریباً همیشه بعد از عمل، کبودی و تورم موقت در صورت به وجود می‌آید.

سایر خطرات رینوپلاستی عبارت اند از:

  1. خونریزی
  2. سوراخ یا زخم در تیغه بینی (دیواره‌ای که دو سوراخ بینی را از هم جدا می‌کند)
  3. مشکلات پوستی (نکروز پوستی) و حساسیت پوست در اثر چسب‌های روی بینی
  4. عفونت
  5. انسداد بینی
  6. عوارض بیهوشی عمومی

انسداد تنفسی بعد از عمل بینی به دلایل زیر می‌تواند اتفاق بیفتد:

  1. اصلاح نکردن انسدادهایی نسبی و حتی کوچکی که از قبل از عمل وجود داشته‌اند
  2. تورم مخاط داخل بینی به دلایلی که حتی ربطی هم به عمل جراحی ندارد مثل حساسیت بینی
  3. چسبندگی بینی که می‌تواند ناشی از دستکاری بیش از حد داخل بینی به هنگام عمل جراحی باشد
  4. تنگ کردن بیش از اندازه سوراخ‌های و فضای داخل بینی
  5. برداشتن بیش از اندازه غضروف‌های تیغه بینی که ساپورت‌کننده راه هوایی هستنند.[۱]

دلیل پزشکی رایج[ویرایش]

یک دلیل پزشکی رایج در جراحی زیبایی بینی، مشکل تنفس از طریق بینی است. انسداد بینی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در ورزش، اختلال در خواب، کمک به خروپف و آپنه خواب شود یا در فعالیت‌های دیگر تداخل ایجاد کند. در صورت عدم موفقیت درمان‌های پزشکی (مانند اسپری بینی یا درمان آپنه خواب)، مرحله بعدی جراحی است. جراحی زیبایی بینی که به دلایل پزشکی از جمله این موارد انجام می‌شود اغلب تحت پوشش بیمه درمانی است. جراحی بینی متناسب با مشکل اساسی است. اگر تیغه بینی –– دیواره خط میانی غضروف که قسمت‌های راست و چپ بینی را تقسیم می‌کند– منحرف شود، در این صورت یک روش سپتوپلاستی می‌تواند مشکل را برطرف کند. با این حال، هنگامی که انحراف تیغه بینی شدیدتر است یا در نزدیکی مناطق مهم حمایت از بینی اتفاق می‌افتد، برای اطمینان از تنفس مناسب و فرم بینی نیاز به جراحی زیبایی بینی است. جراحی زیبایی بینی (که سپتورینوپلاستی نیز نامیده می‌شود) ناهنجاری سپتوم را برطرف می‌کند و مناطق اصلی تنفسی بینی را با پیوندهای غضروفی که از نظر استراتژیک قرار گرفته‌اند تقویت می‌کند.[۲]

آمار جراحی بینی در ایران[ویرایش]

ایران بالاترین میزان جراحی بینی در جهان را دارد. حدود ۱٪ از جمعیت جهان در ایران ساکن هستند در حالی که بیش از ۴٪ از جراحی‌های بینی در سراسر جهان در ایران انجام می‌شود و این روند رو به رشد است.[نیازمند منبع]

انواع روش‌های جراحی بینی[ویرایش]

جراحی بینی یکی از متداولترین نوع جراحی‌ها است که هر ساله عده بسیاری برای این نوع جراحی به مطب زیبایی می‌روند جراحی بینی معمولاً به دو روش جراحی بینی باز و جراحی بینی بسته انجام می‌شود. تفاوت این دو روش در نحوه ایجاد برش بر روی بینی می‌باشد. در جراحی به روش باز از آنجایی که برش در زیر تیغه بینی ایجاد می‌شود پوست بینی به‌طور کلی از بینی جدا شده و جراح می‌تواند با دید وسیع تری تغییرات را بر روی ساختمان بینی ایجاد کند.

چرا به جراحی بینی ترمیمی نیاز است؟[ویرایش]

اگر بعد از جراحی بینی اولیه همچنان مشکلاتی همچون؛

  1. عدم قرینه بودن سوراخهای بینی
  2. مشکلات عملکردی بینی
  3. انسداد راه هوایی بینی
  4. افتادگی غضروف یا استخوان بینی
  5. مصنوعی شدن ظاهر بینی
  6. افتادگی دریچه خارجی و داخلی بینی
  7. بدتر شدن تقارن بینی
  8. کاهش یا افزایش ناکافی ارتفاع خلفی بینی
  9. شکل‌دادن ناقص بینی
  10. کوچک شدن یا بزرگ شدن بیش‌ازحد نوک بینی
  11. باریک شدن بیش‌ازحد نوک بینی
  12. ایجاد بافت ضخیم اسکار به‌صورت داخلی یا خارجی
  13. کاندیدای مناسب برای جراحی ترمیمی بینی
  14. و …

را داشته باشد شما به جراحی بینی ترمیمی نیاز دارید. دلیل عمل ثانویه بینی یا ترمیم ممکن است حتی به دلیل اشتباهات جراحان بینی باشد. از آنجایی که جراحی بینی ترمیمی به دلیل وجود مشکلات باید خیلی دقیق تر چک شود، جراحی ترمیمی زمان بیشتری برای بازسازی بینی نیاز دارد.

یک متخصص گوش و حلق و بینی در این باره می گوید: مدت زمان عمل جراحی بینی، بر حسب مشکلات بینی بیمار، بین دو تا سه ساعت است، که اغلب به روش باز انجام می‌شود، و تعدادی هم ممکن است در صورت ضرورت به روش بسته انجام شود.

حداقل سن مناسب جراحی بینی بر حسب بلوغ صورت بین ۱۶ تا ۱۷ سال برای خانم‌ها و ۱۷تا ۱۸ سال برای آقایان است.

زمان ترخیص بیمار از بیمارستان یا کلینیک، حدود ۵ تا ۶ ساعت بعد از اتمام عمل جراحی است.

جراحی بینی ترمیمی در چه صورتی نیاز است؟[ویرایش]

  1. عدم تقارن بینی یا تشدید شدن آن
  2. مصنوعی جلوه دادن بینی
  3. مسدود شدن راه‌های تنفسی بینی
  4. کوچک شدن بیش از اندازه نوک بینی
  5. باریک شدن بیش از اندازه بینی
  6. کم شدن یا افزوده شدن بیش از اندازه پل بینی

هزینه عمل ترمیمی بینی[ویرایش]

به دلیل اینکه عمل بینی ترمیمی یکی از پیچیده‌ترین جراحیهای زیبایی است بنابراین نیاز به زمان و دقت بیشتر جراح نیاز دارد و قاعدتاً هزینه این جراحی نسبت به جراحی بینی اولیه بیشتر است. البته برخی از جراحان که جراحی بینی اولیه را خودشان انجام داده‌اند هزینه بابت عمل ترمیم دریافت نمی‌کنند اما اکثر جراحان این هزینه را دریافت می‌کنند.

بعد از عمل بینی نباید به هیچ عنوان نودل خورد

تفاوت میان عمل بینی و رینوپلاستی[ویرایش]

در خصوص تفاوت میان عمل بینی و رینوپلاستی باید گفت معمولاً زمانی که یک فرد اظهار می کند بینی اش را عمل کرده، اغلب همه افراد تصور می کنند فرد جراحی زیبایی بینی انجام داده است؛ ولیکن این تصور همیشه درست نیست. ممکن است منظور از عمل بینی، جراحی عملکردی بینی و یا جراحی زیبایی بینی باشد. برای اینکه بتوانید فرق رینوپلاستی و جراحی بینی را درک کنید، بهتر است به سراغ واژه‌شناسی برویم. کلمه رینوپلاستی از دو قسمت تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای زیبا کردن است. به طور کلی هر عملی که با هدف زیبایی انجام گیرد، کلمه پلاستی را به همراه خواهد داشت. برای مثال وقتی در مورد ابدومینوپلاستی صحبت می‌کنیم در واقع جراحی زیبایی است که بر روی شکم فرد انجام می‌گیرد. یا به عنوان مثالی دیگر بلفاروپلاستی به عمل زیبایی پلک گفته می‌شود. بنابراین رینوپلاستی را باید جراحی زیبایی بینی معرفی کرد که با هدف زیباتر شدن بینی انجام می‌گیرد. در صورتی که نقصی در ساختار داخلی بینی ایجاد شده باشد، متخصص عمل بینی را با هدف بهبود تیغه میانی و غضروف بینی و تغییر شکل مجاری بینی انجام می‌دهد تا از نظر ساختاری، مشکل شما برطرف گردد و بتوانید بهتر نفس بکشید. عمل بینی به بهبود تنفس، درمان خروپف و بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها کمک می‌کند. ولی رینوپلاستی بیشتر جنبه زیبایی داشته و قرار است مشکلاتی که در ظاهر بینی رخ داده است را برطرف کند.[۳]

انواع جراحی رینوپلاستی[ویرایش]

رینوپلاستی بینی گوشتی[ویرایش]

ساختار دماغ های گوشتی متشکل است از بافت های غضروفی ضعیف که با پوستی ضخیم پوشانده شده اند. رینوپلاستی این دسته از بینی ها به دلیل نوع بافت های تشکیل دهنده آن ها ، کمی چالش برانگیز است. معمولاً طی پروسه جراحی بینی گوشتی برای تقویت ساختار از بافت های پیوندی استفاده می شود.

رینوپلاستی بینی استخوانی[ویرایش]

برخلاف دماغ های گوشتی ، بینی های استخوانی بافت های محکمی داشته که پوست نازکی بر روی آن ها قرار گرفته است. از جمله ایرادات این دسته از بینی ها ، قوز و ناهنجاری های پل بینی است که طی رینوپلاستی برطرف می شوند.

رینوپلاستی ترمیمی[ویرایش]

رینوپلاستی ترمیمی که با نام جراحی ثانویه بینی نیز شناخته می شود معمولاً زمانی صورت می پذیرد که فرد یک بار تحت عمل بینی قرار گرفته اما نتیجه دلخواه خود را کسب نکرده است. امکان دارد طی جراحی بینی اولیه به دلایل مختلفی تمام ایرادات وارد بر دماغ ، چه به لحاظ ظاهری چه عملکردی ، برطرف نشوند یا اینکه فرد تصادف کند و بینی او دچار ضربه شدید شود. در این شرایط رینوپلاستی ترمیمی عملی است که معایب دماغ را مجدداً اصلاح می کند

منابع[ویرایش]

  1. «عوارض جراحی بینی». بهداشت نیوز.
  2. MPH، David A. Shaye, MD (۲۰۱۹-۰۳-۰۶). «Thinking about rhinoplasty?». Harvard Health Blog (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۰۲.
  3. «رینوپلاستی – دکتر شبنم حاجی علیپور – جراح بینی – جراح بینی تبریز – بینی گوشتی – بینی استخوانی». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۴.