جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم
پوستر اکران فیلم
کارگردانچاد استاهلسکی
تهیه‌کنندهباسیل ایوانیک
اریکا لی
فیلمنامه‌نویسدریک کولستاد
شی هتن
کریس کالینز
مارک آبرامز
داستاندریک کولستاد
بازیگرانکیانو ریوز
هلی بری
لارنس فیشبرن
مارک داکاسیوس
آسیا کیت دیلون
لنس ردیک
آنجلیکا هیوستون
ایان مک‌شین
موسیقیتایلر بیتس
جوئل جی. ریچارد
فیلم‌برداردن لاستسن
تدوین‌گراوان شیف
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهلاینزگیت
تاریخ‌های انتشار
۹ مه ۲۰۱۹ (بروکلین)
۱۷ مه ۲۰۱۹ (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۳۱ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
روسی
ژاپنی
اندونزیایی
ماندارین
ایتالیایی
عربی
لاتین
هزینهٔ فیلم۷۵ میلیون دلار[۲][۳]
فروش گیشه۳۲۷٫۳ میلیون دلار[۴]

جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم (به انگلیسی: John Wick: Chapter 3 – Parabellum) یک فیلم اکشن و نئو-نوآر آمریکایی با بازی کیانو ریوز و کارگردانی چاد استاهلسکی که در سال ۲۰۱۹ روانهٔ سینماها شد.[۵] این فیلم سومین قسمت از سری فیلم‌های جان ویک، دنباله‌ای بر جان ویک (۲۰۱۴) و جان ویک: بخش ۲ (۲۰۱۷) محسوب و داستان آن کمی بعد از وقایع قسمت دوم روایت می‌شود.

تولید جان ویک ۳ در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام و فیلم‌برداری آن از آغاز سال ۲۰۱۸ شروع شد. بسیاری از بازیگران قسمت‌های قبل مجدداً به نقش آفرینی پرداختند و بازیگران جدید در ماه مه همان سال به عوامل فیلم ملحق شدند. این فیلم عمدتاً در نیویورک، مونترال و مراکش فیلم‌برداری شد که این فیلم‌برداری تا ماه نوامبر طول کشید.

پارابلوم برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۹ توسط لاینزگیت در ایالات متحده آمریکا منتشر شد و با درآمد ۳۲۶ میلیون دلار در ۱۰ روز به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ بدل گردید. فیلم در زمینه صحنه‌های اکشن و جلوه‌های بصری و همین‌طور عملکرد ریوز نظرات مثبت منتقدان را دریافت کرد[۶] و خیلی سریع خبر تولید قسمت چهارم آن اعلام شد. قرار بود جان ویک: بخش ۴ در ۲۱ مه ۲۰۲۱ منتشر شود ولی زمان انتشار آن تا تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۳ به تعویق افتاد.[۷][۸]

داستان[ویرایش]

جان ویک بعد از کشتن یکی از اعضای «انجمن بین‌المللی قاتلین» یعنی سانتینو د آنتونیو در هتل کنتیننتال، هنوز هم در حال فرار است. این در حالی است که یک قرارداد بین‌المللی ۱۴ میلیون دلاری برای کشتن او تنظیم شده و جان هم به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین هتل کنتیننتال، نمی‌تواند از خدمات و سرویس‌های این هتل در هیچ‌کجای دنیا استفاده کند. این موضوع باعث شده که بی رحم‌ترین قاتلان دنیا از زن و مرد در هر گوشه منتظر جان ویک باشند تا او را نابود کنند و جایزه خود را بگیرند. در این میان، جان ویک از یکی از دوستان نزدیکش به نام سوفیا که او هم یک آدمکش حرفه ای و ماهر است، کمک می‌گیرد تا بتواند از نیویورک خارج شود. پس از خروج از نیویورک به کازابلانکا در مراکش می‌رود و سعی می‌کند بالاترین مقام مجلس عالی را ملاقات کند. پس از ملاقات، به نیویورک برمیگردد تا طبق قرار خود با رئیس مجلس عالی، دوست خود (وینستون) را بکشد اما پشیمان می‌شود. با پشیمانی جان از کشتن وینستون، نیروهای ویژهٔ مجلس عالی برای کشتن جان و ویسنتون و همچنین برای تسخیر هتل کنتینانتال به آنجا یورش می‌برند ولی جان و افراد وینستون مقاومت می‌کنند. در پایان این نبرد، وینستون با نماینده مجلس عالی (قاضی) توافق می‌کند در صورت پس گرفتن کنتینانتال، جان را بکشد. وینستون به جان شلیک می‌کند ولی جان به شکلی معجزه آسا زنده می‌ماند. حال جان ویک و بائوری (پادشاه) با هم متحد می‌شوند تا برای همیشه مجلس عالی را نابود کنند.

بازیگران[ویرایش]

دنباله[ویرایش]

با استقبال خوبی که از جان ویک ۳ به عمل آمد، در ۲۰ مه ۲۰۱۹ اعلام شد که قسمت جدید قرار است تا ۲۱ مه ۲۰۲۱ منتشر شود[۹] ولی با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، در اول ماه مه ۲۰۲۰ اعلام شد که انتشار قسمت جدید (جان ویک: بخش ۴) تا تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۳ به تعویق خواهد افتاد.

منابع[ویرایش]

  1. "John Wick: Chapter 3 - Parabellum (2019) - British Board of Film Classification". Bbfc.co.uk. Retrieved April 15, 2019.
  2. Mendelsohn, Scott (May 26, 2019). "Box Office: Keanu Reeves' 'John Wick 3' Tops 'John Wick 2' As 'Pikachu' Passes $350 Million". Forbes. Retrieved May 26, 2019.
  3. Barnes, Brooks (May 19, 2019). "'John Wick: Chapter 3' Puts Keanu Reeves Back on Top at the Box Office". New York Times. Retrieved May 26, 2019.
  4. "John Wick: Chapter 3 – Parabellum (2019)". Box Office Mojo. Retrieved March 31, 2021.
  5. Grow, Kory (March 21, 2019). "See Keanu Reeves Shoot Countless People in New 'John Wick 3' Trailer". Rolling Stone. Retrieved March 21, 2019.
  6. Beresford, Trilby; Kilkenny, Katie (May 10, 2019). "John Wick: Chapter 3 — Parabellum': What the Critics Are Saying". The Hollywood Reporter. Retrieved May 13, 2019.
  7. Erbland, Kate (May 21, 2019). "'John Wick 4' Set for 2021 Release, But Don't Expect a Happy Ending". IndieWire. Retrieved August 11, 2019.
  8. Galuppo, Mia (May 1, 2020). "Lionsgate Sets New Dates for 'John Wick 4,' 'Spiral'". The Hollywood Reporter. Retrieved May 1, 2020.
  9. McNary, Dave (May 20, 2019). "'John Wick 4' Confirmed With a 2021 Release Date | Variety". www.variety.com (به انگلیسی). Retrieved May 20, 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]