جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۴۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دارایی دهه چهل خورشیدی
جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۴۱
جزئیات مسابقات
کشورهای میزبان
ایران ایران
شهراصفهان
تاریخ برگزاریتابستان ۱۳۴۱
شمار تیم‌ها۵ تیم مرحله دوم (از فدراسیون فوتبال ایران کنفدراسیون)
شمار ورزشگاه‌ها (در ۱ شهر)
قهرمان
نایب‌قهرمان2 کلنی مموریال تبریز
آمار مسابقات
بازی‌های برگزار شده۲۰

جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۴۱ پنجمین دوره جام قهرمانی فوتبال ایران است که توسط فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد .در این دوره دارایی تهران که فصل بی‌نظیری را رقم زده بود قهرمان شد.

تیم دارایی تهران بعد از مدتی که دچار افت شده بود به تدریج به شرایط ایده آل بازگشت. این تیم بعد از کسب دو نایب قهرمانی در تهران، شروع دهه چهل با کسب هر دو جام باشگاه‌های تهران ۴۱–۱۳۴۰ و جام حذفی فوتبال تهران ۱۳۴۰ برای تمامی مدعیان حریفی قدرتمند نشان داد. پیروزی های پر گل دارایی در هر دو جام پایتخت بیش از پانزده هزار هوادار این تیم را به ورزشگاه امجديه میکشاند.

رقابت‌های جام قهرمانی ایران در پنج منطقه برگزار شد و تیم‌های برتر راهی اصفهان شدند.

دارایی چنان قدرتمند بود که تقریبا تمام تیم‌ها میدانستند جام را تصاحب خواهد کرد و در پایان هم این اتفاق رقم خورد.

فیروزه‌ای‌پوشان با پشت سر گذاشتن تمامی رقبا برای نخستین بار قهرمان ایران شدند تا دارایی اولین باشگاهی باشد که موفق به کسب سه‌گانه می شود.

کلنی مموریال تبریز که کمر به قهرمانی بسته بود به سنت ادوار قبل از باشگاه های تبریزی بهترین بازیکنان را به عنوان یار کمکی جذب کرده، تیمی قدرتمند روانه مرحله پایانی کرده بود اما برای کسب جام از پس دارایی بر نیامد و به نایب قهرمانی بسنده کرد. این آخرین حضور دارایی در جام قهرمانی فوتبال ایران بود.

سه‌گانه[ویرایش]

باشگاه فوتبال دارایی تهران در سال ۱۳۴۱ خورشیدی موفق شد ابتدا قهرمانیجام باشگاههای تهران را از آن خود کند. در پی این قهرمانی با حمایت هوادارانش تمامی رقبا را در جام حذفی فوتبال تهران هم پشت سر گذاشت و دو گانه پایتخت را برای نخستین بار به‌دست آورد و بعد از تاج تهران دومین تیم ایران است که به این مهم دست یافت. اما دارایی که به دنبال اولین قهرمانی ایران بود با تیمی قدرتمندتر از رقابت‌های پایتخت روانهٔ مسابقات اصفهان شد و با تصاحب جام قهرمانی فوتبال ایران به اولین تیمی تبدیل شد که در فوتبال ایران توفیق کسب سه‌گانه را داشته است این آخرین باری بود که دارایی چنین قدرت‌نمایی کرد. رکورد یکه‌تازی دارایی در کسب سه‌گانه به مدت ۲۶ سال پابرجا ماند تا این‌که در سال ۱۳۶۶ پرسپولیس هم به سه‌گانه رسید.

پیوندها[ویرایش]

جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۴۳

جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۳۹

دو گانه ( فوتبال)

سه‌گانه (فوتبال)

[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

باشگاه فوتبال دارایی تهران

باشگاه فوتبال کلنی مموریال تبریز

اصفهان

جام قهرمانی فوتبال ایران

سه‌گانه (فوتبال)

منابع[ویرایش]

[دارایی یادش بخیر ۱]


لیگ فوتبال ایران

[۲][۳]

  1. Keihanvarzeshi
  1. «مجموعه ورزشی دارایی». daraei.asnaf.top. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.
  2. جام قهرمانی فوتبال ایران.
  3. «طرفداری». طرفداری. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۸.