آدیداس جابولانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جابولاني)
آدیداس جابولانی
گونهتوپ فوتبال
مخترعآدیداس
سال عرضه۲۰۱۰؛ ۱۴ سال پیش (۲۰۱۰-خطا: زمان نامعتبر}})
شرکتآدیداس
آخرین سال تولید۲۰۱۲؛ ۱۲ سال پیش (۲۰۱۲-خطا: زمان نامعتبر}})

آدیداس جابولانی توپ فوتبال مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ است. این توپ که شرکت آدیداس آن را تولید کرده و در دانشگاه لاوبارو بریتانیا طراحی شده‌است، در ۴ دسامبر ۲۰۰۹ در کیپ تاون ِ آفریقای جنوبی به نمایش درآمد. جابولانی در زبان زولو به معنی شادی است.

جابولانی توپ مسابقات جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۹ در امارات نیز بود و نسخهً ویژه‌ای از آن با نام جابولانی آنگولا هم در مسابقات جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۰ استفاده شد. این توپ همچنین در نیم فصل پایانی ۲۰۱۰ دسته اول فوتبال آرژانتین و فصل ۲۰۱۰ ام‌اس‌ال در ایالات متحده نیز استفاده شد.

این توپ پس از آنکه توسط دروازه‌بانانی مانند ایکر کاسیاس و جانلوئیجی بوفون فاجعه خوانده شد و از آن انتقاد کردند توسط ناسا مورد آزمایش قرار گرفت و شرایط آیرودینامیکی آن تایید شد.[۱] ولی پس از ۱۶ روز از شروع مسابقات پس از آنکه بسیاری از بازیکنان از سبکی این توپ انتقاد کردند فیفا اعتراف کرد که این توپ دارای مشکلاتی است.[۲]

مشخصات فنی[ویرایش]

استاندارد پذیرفتهٔ فیفا[۳] اندازه‌های جابولانی[۳]
محیط ۶۸٫۵–۶۹٫۵ س‌م ۶۹٫۰ ± ۰٫۲ س‌م
قطر ≤ ۱٫۵٪ تفاوت ≤ ۱٫۰٪ تفاوت
جذب آب ≤ ۱۰٪ افزایش وزن ≤ ۰٪ افزایش وزن
وزن ۴۲۰ - ۴۴۵ گ ۴۴۰ ± ۰٫۲ گ
ارتجاع‌پذیری ≤ ۱۰ س‌م ≤ ۶ س‌م
کم باد شدن ≤ ۲۰٪ ≤ ۱۰٪

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. جوبلانی توسط ناسا تایید شد[پیوند مرده]
  2. «فیفا سرانجام به مشکلات "جابولانی" اعتراف کرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۰.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Zarda, Brett (2010-06-05). "The Science Behind Jabulani, Adidas's 2010 World Cup Soccer Ball". Popsci.com. Retrieved 2010-06-17.

جابولانی، توپ فوتبال مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی + فیلم نحوه ساخت توپ جام جهانی-داستان پنجم https://web.archive.org/web/20111205203046/http://www.yazdfarda.com/news/23847.html