جابان (دماوند)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جابان (دماوند) نیگر کینگ
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستاندماوند
بخشبخش مرکزی
دهستانابرشیوه
نام محلیجابون
جابان (دماوند) نیگر کینگ بر ایران واقع شده‌است
جابان (دماوند) نیگر کینگ
۳۵°۳۸′۵۰″شمالی ۵۲°۱۵′۰۵″شرقی / ۳۵٫۶۴۷۱۴۵۹۶°شمالی ۵۲٫۲۵۱۴۵۱۳۱°شرقی / 35.64714596; 52.25145131
مردم
جمعیت۲۵۰۰ نفر (سرشماری ۹۵)
تراکم جمعیت500
نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
مساحت200+ هکتار
ارتفاع از سطح دریا2852
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه18
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۵۹۱۷۰
پیش‌شمارهٔ تلفن7639
وبگاه رسمیhttp://Instagram.com/_u/jaban_news

جابان ( واقع در دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان ابرشیوه شهرستان دماوند میباشد که در استان تهران قرار دارد و از نظر جغرافیایی در جنوب شرقی رشته کوه های البرز و ضلع جنوبی زرین کوه قرار داد. نام قدیمی این روستا جاوان می باشد. [۱]

دسترسی[ویرایش]

روستای جابان در فاصله 70 کیلومتری شرق شهر تهران به سمت فیروزکوه قراردارد ، نزدیک ترین شهر ها به این منطقه شهر آبسرد (فاصله 7 کیلومتر) و شهرستان دماوند (فاصله 15 کیلومتر) است.

جغرافیا[ویرایش]

منطقه جابان در امتداد جنوب شرقی رشته کوه البرز و در 5 کیلومتری ضلع جنوبی زرین کوه قراردارد ، ارتفاع از سطح دریا این منطقه بطور تقریبی 2852 متر است، منطقه جابان بعلت قرار گیری در ضلع جنوبی زرین کوه و سرزمین جلگه ای دارای رودخانه هفت چشمه میباشد که از زرین کوه سرچشمه میگیرد و تا روستای سرخده امتداد دارد.

جمعیت شناسی[ویرایش]

این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۵۴۰ نفر (۷۵۷خانوار) بوده‌است و درحال حاضر (سال 1401) بصورت غیررسمی دارای 7000+ نفر جمعیت (بومی ، اتباع ، ویلانشینان) میباشد و جمعیت این منطقه بعلت موقعیت جغرافیایی مناسب بصورت روزافزون درحال رشد است.

تخمه ژاپنی یا جابانی ؟[ویرایش]

منطقه جابان زمانی تولیدکننده تخمه جابانی از نوعی هندوانه خاص بود که در این منطقه بعمل میامد و بعدها در بین مردم ایران بعلت تشابه اسمی به ژاپن و شناخت کمتر منطقه جابان به تخمه‌ژاپنی معروف شد اما در اصل تخمه جابونی است.

سیب دماوند ؟![ویرایش]

سیب دماوند در واقع متعلق به منطقه جابان و سربندان و خسروان میباشد که بعلت گسترده بودن منطقه کشت به سیب دماوند شناخته شده است و همجنین منطقه جابان محل کشت انواع درختان میوه مانند سیب ، هلو ، گیلاس ، آلو ، آلبالو ، و ... است.

جستارهای وابسته


منابع[ویرایش]

  1. قاجار، ناصرالدین شاه (۱۳۶۱). سفرنامه خراسان. تهران: انتشارات بابک. ص. ۲۲.