تیوسولفات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیوسولفات
The structure of the thiosulfate anion
A space-filling model of the thiosulfate anion
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس ۱۴۳۸۳-۵۰-۷ ✔Y
پاب‌کم ۱۰۸۴
کم‌اسپایدر ۱۰۵۴
UNII LLT6XV39PY ✔Y
ChEBI CHEBI:16094
جی‌مول-تصاویر سه بعدی Image 1
  • [O-]S(=O)(=S)[O-]

  • InChI=1S/H2O3S2/c1-5(2,3)4/h(H2,1,2,3,4)/p-۲
    Key: DHCDFWKWKRSZHF-UHFFFAOYSA-L

خصوصیات
فرمول مولکولی S
2
O2-
3
جرم مولی 112.13 g·mol-1
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
Infobox references

تیوسولفات (S
۲
O۲−
۳
) یک اکسی‌آنیون گوگرد است. پیشوند تیو- نشان می‌دهد که یون تیوسولفات یک یون سولفات است که در آن یک اکسیژن با گوگرد جایگزین شده‌است. تیوسولفات یک یون چهاروجهی با تقارن C3v است. این آنیون به‌طور طبیعی وجود دارد و توسط فرآیندهای بیوشیمیایی خاصی تولید می‌شود. به سرعت آب را کلرزدایی می‌کند و به دلیل استفاده از آن برای سفید کردن در صنعت کاغذسازی قابل توجه است. تیوسولفات عمدتاً در رنگرزیِ منسوجات و سفید کردن مواد طبیعی استفاده می‌شود.[۱]

سدیم تیوسولفات، که معمولاً هیپو (از «هیپوسولفیت») نامیده می‌شود، به‌طور گسترده‌ای در عکاسی برای تثبیت نگاتیوهای سیاه و سفید و چاپ پس از مرحله توسعه استفاده می‌شد. تثبیت‌کننده‌های مدرن «رپید» از آمونیوم تیوسولفات به عنوان نمک تثبیت‌کننده استفاده می‌کنند زیرا سه تا چهار برابر سریعتر عمل می‌کند.[۲] برخی از باکتری‌ها می‌توانند تیوسولفات‌ها را متابولیزه کنند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Barbera, J. J. ; Metzger, A. ; Wolf, M. (2005), "Sulfites, Thiosulfates, and Dithionites", Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Weinheim: Wiley-VCH, doi:10.1002/14356007.a25_477{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  2. Sowerby, A. L. M., ed. (1961). Dictionary of Photography: A Reference Book for Amateur and Professional Photographers (19th ed.). London: Illife Books Ltd.
  3. C.Michael Hogan. 2011.