تیموتی لیری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیموتی لیری
زادهٔ۲۲ اکتبر ۱۹۲۰
درگذشت۳۱ مهٔ ۱۹۹۶ (۷۵ سال)

تیموتی لیری (انگلیسی: Timothy Leary؛ زاده ۲۲ اکتبر ۱۹۲۰ درگذشته ۳۱ مهٔ ۱۹۹۶) روان‌شناس، و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود. او مدافع استفاده از داروهای روان‌گردان برای مقاصد خاص و درمانی در شرایط کنترل شده بود.

تیم اعتقاد دارد LSD میتواند همجنسگرا ها را درمان کند و داستان هایی از لزبین ها گفته که بعد از مصرف گرایش به جنس مخالف داشتند.

بین سال های ۶۰ تا ۷۰ بار ها دستگیر شد و ۳۶ تا از زندان های دنیا رو دیده است. نیکسون به عنوان خطرناکترین مرد آمریکا از لیری یاد کرده است.

در سال ۱۹۶۷ حدود ۳۰ هزار هیپی را در سانفرانسیسکو جمع کرد و در سخنرانی که داشت جمله معروفش را گفت: Turn on, tune in, drop out

در دهه ۸۰ لیری به دنیای کامپیوتر علاقه‌مند شد و از کامپیوتر به عنوان LSD دهه ۹۰ یاد کرده و جمله معروفش در این باره:

"turn on, boot up, jack in"

سناتور کندی از لیری میپرسد: اگر استفاده از LSD خیلی خطرناک باشد؟ لیری در جواب: ماشین هم وسیله خطرناکیه اگر درست از آن استفاده نکنیم! حماقت های انسانی و جهل تنها خطری هستن که انسانها با آن روبرو اند.

در سال ۶۵ از مرز مکزیک به آمریکا به همراه پسر و دختر و دوست دخترش باز میگشت که پلیس در لباس زیر دخترش سوزان ماریجوانا پیدا میکند که در نهایت لیری به ۳۰ سال حبس و پرداخت ۳۰ هزار دلار محکوم میشود.

یکی از تئوری های معروف تیم که در کتاب Exo-Psychology در سال ۱۹۷۷ منتشر شد به نام SMI²LE معروف است که مخفف space migration, intelligence increase, and life extension میباشد.

سال ۱۹۹۲ گروه porcupine tree شروع به ضبط آلبوم دومشون میکنند. این آلبوم از صدا های ضبط شده مصاحبه تیموتی لیری با افرادی که تجربه LSD داشتند در سال ۱۹۶۶ ساخته شده است. هدف این آلبوم برخلاف تصورات Anti-LSD میباشد.

در آخر آهنگ این سؤال مطرح میشود:

is this trip really necessary? - no, it isn't

You don't need to be high to enjoy this record: the music will suffice, if you set your mind to it.

تیم در سال ۱۹۹۶ براثر سرطان پروستات در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Timothy Leary». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰ آوریل ۲۰۱۴.
  • «Timothy Leary». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰ آوریل ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]