تیرول جنوبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلتو آدیجه
Autonome Provinz Bozen — Südtirol
Provincia autonoma di Bolzano — Alto Adige
Provinzia autonoma de Balsan/Bulsan — Südtirol
پرچم آلتو آدیجه
پرچم
نشان آلتو آدیجه
نشان
Map highlighting the location of the province of South Tyrol in Italy (in red)
Map highlighting the location of the province of South Tyrol in Italy (in red)
مختصات:
کشور ایتالیا
Regionترنتینو آلتو آدیجه
Capital(s)بولزانو
Comuni۱۱۶
مدیریت
 • فرماندارLuis Durnwalder (SVP)
مساحت
 • کل۷۳۹۹٫۹۷ کیلومتر مربع (۲۸۵۷٫۱۴ مایل مربع)
جمعیت
 (۳۱٫۱۲٫۲۰۱۱)
 • کل۵۱۱۷۵۰
 • تراکم۶۹/کیلومتر مربع (۱۸۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۱ (CET)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۲ (CEST)
Postal code
39XXX
Telephone prefix۰۴۷۱, ۰۴۷۲, ۰۴۷۳, ۰۴۷۴
پلاک خودروBZ
ISTAT۰۲۱
وبگاه

آلتو آدیجه (به ایتالیایی: Alto Adige) که با نام تیرول جنوبی (آلمانی و لادین:Südtirol)، (ایتالیایی:Sudtirolo) نیز شناخته می‌شود یکی از دو استان از منطقهٔ خودمختار ترنتینو آلتو آدیجه در ایتالیا است که مردم آن به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. این منطقه ۷٬۴۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد و در سال ۲۰۱۱ جمعیت آن ۵۱۱٬۷۵۰ نفر بوده‌است و شهر اصلی و مرکزی این منطقه بولزانو نام دارد.

جمعیت و زبان[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، ۶۲٫۳٪ از جمعیت آن از آلمانی به عنوان زبان اول خود استفاده می‌کنند (آلمانی معیار به صورت نوشتاری و یک گویش‌های بایرنی به صورت گفتاری). ۲۳٫۴٪ از جمعیت، عمدتاً در دو شهر بزرگ و اطراف آن (بولزانو، با اکثریت ایتالیایی زبان، و مرانو، با اکثریت اندکی آلمانی زبان) ایتالیایی صحبت می‌کنند. ۴٫۱٪ به لادین، یکی زبان‌های رتی-رومی صحبت می‌کنند. ۱۰٫۲٪ از جمعیت (عمدتاً مهاجران اخیر) به زبان مادری دیگری صحبت می‌کنند. از ۱۱۶ شهرداری تیرول جنوبی، ۱۰۳ شهر آلمانی‌زبان، هشت شهر لادین. زبان و پنج شهر اکثریت ایتالیایی‌زبان دارند.[۱] تیرول جنوبی با مهاجرت گسترده ایتالیایی‌ها از بقیه ایتالیا به بولزانو و اطراف آن پس از ۱۹۱۸ شکل گرفت.[۲][۳]

اقتصاد[ویرایش]

به این استان سطح قابل توجهی از خودگردانی اعطا شده‌است که شامل طیف وسیعی از قوای مقننه و اجرایی انحصاری و یک رژیم مالی است که به آن اجازه می‌دهد ۹۰ درصد درآمد را حفظ کند و در عین حال به عنوان مشارکت کننده خالص در بودجه ملی باقی بماند.[۴] از سال ۲۰۱۶، تیرول جنوبی ثروتمندترین استان ایتالیا و ثروتمندترین استان اتحادیه اروپا است.

در بافت وسیع‌تر اتحادیه اروپا، این استان یکی از سه عضو منطقه یوروی تیرول–تیرول جنوبی–ترنتینو است که تقریباً دقیقاً با منطقه تاریخی تیرول مطابقت دارد.[۵] مناطق دیگر ابالت تیرول در اتریش، در شمال و شرق، و در جنوب ایتالیا استان خودمختار ترنتو هستند.

منابع[ویرایش]

  1. "Statistisches Jahrbuch für Südtirol 2014 / statistico della Provincia di Bolzano 2014" (PDF). Table 3.18, page 119. Retrieved 13 April 2015.
  2. Oscar Benvenuto (ed.): "South Tyrol in Figures 2008", Provincial Statistics Institute of the Autonomous Province of South Tyrol, Bozen/Bolzano 2007, p. 19, Table 11
  3. Steininger, Rolf (2003). South Tyrol, A Minority Conflict of the Twentieth Century. Transaction Publishers. ISBN 0-7658-0800-5.
  4. Provincia Autonmia di Alto Adige, official site)
  5. Cortina d'Ampezzo, Livinallongo/Buchenstein و Colle Santa Lucia، که قبلاً بخشی از تیرول بودند، اکنون به منطقه ونتو تعلق دارند.