تیراندازی اسفند ۱۳۹۸ کابل

مختصات: ۳۴°۵۰′۲۷″ شمالی ۶۹°۱۰′۱۵″ شرقی / ۳۴٫۸۴۰۸۳°شمالی ۶۹٫۱۷۰۸۳°شرقی / 34.84083; 69.17083
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیراندازی حوت ۱۳۹۸ کابل
بخشی از فهرست کشتارها علیه مردم هزاره
محل حمله در کابل واقع شده
محل حمله
محل حمله
محل حمله (کابل)
محل حمله در افغانستان واقع شده
محل حمله
محل حمله
محل حمله (افغانستان)
موقعیتمصلی عبدالعلی مزاری - دشت برچی کابل
مختصات۳۴°۵۰′۲۷″ شمالی ۶۹°۱۰′۱۵″ شرقی / ۳۴٫۸۴۰۸۳°شمالی ۶۹٫۱۷۰۸۳°شرقی / 34.84083; 69.17083
تاریخ۱۶ حوت/اسفند ۱۳۹۸
گونه حمله
حمله تروریستی
اسلحهکلاشینکوف - پیکا - راکت انداز - بمب دستی
کشته‌ها۳۲ نفر (۷۰ تن بر اساس ادعای محمد محقق)[۱]
زخمی‌ها۸۱ نفر
مرتکبانداعش

تیراندازی حوت ۱۳۹۸ کابل تیراندازی بود که روز ۱۶ حوت/اسفند ۱۳۹۸ در مراسمی که به یادبود عبدالعلی مزاری در مصلی مزاری واقع در دشت برچی کابل رخ داد.[۲][۳] مهاجمان از ساختمان‌های نزدیک مصلی به مردم عادی و چهره‌های سیاسی که در این مراسم حضور داشتند، شلیک کردند.[۴][۵][۶] در این حمله ۳۲ تن کشته و ۸۱ تن زخمی شدند و بیشتر قربانیان از مردمان هزاره بودند که در این مراسم اشتراک یافته بودند.[۷][۸][۹][۶][۱] برخی رسانه‌ها بعدها آمار کشته‌شدگان را بیش از ۶۰ نفر و آمار زخمیان را بیش از ۱۰۰ نفر اعلان کرده‌اند.[۱۰] محمد محقق به نقل از منابع مستقل مدعی شد که در این حمله ۷۰ نفر کشته و ۸۰ تن دیگر زخمی شدند.[۱] اسدالله سعادتی و محمد محقق این حمله را مشکوک و سیاسی دانستند.[۷][۹]

جزئیات[ویرایش]

این حمله حدود ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه قبل از ظهر ۱۶ حوت ۱۳۹۸ هنگام برگزاری مراسم بیست و پنجمین مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری که در مصلی مزاری در غرب کابل رخ داد.[۱۱] مهاجمان هنگامی دست به شلیک زدند که محمد کریم خلیلی در حال سخنرانی بود.[۹][۱۲] سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که مهاجمان از ساختمان‌های نزدیک مصلای عبدالعلی مزاری به سوی مردم تیراندازی کردند.[۷] وی همچنین اعلان کرد که این حمله پس از حدود شش ساعت با از پا درآمدن دو مهاجم به پایان رسید.[۱۲] در میان قربانیان این حمله کودکان و زنان نیز حضور دارد.[۱۳][۹] پلیس یک میل سلاح کلاشینکوف، یک میل پیکا و یک میل راکت انداز و همچنان دو قبضه بمب دستی از نزد مهاجمان بدست آورد.[۹] محمد محقق، کریم خلیلی، عبدالله عبدالله از چهره‌های مطرح سیاسی بود که در این مراسم حضور داشتند، اما به آنان آسیبی نرسید.[۲]

شبهات[ویرایش]

اسدالله سعادتی و محمد محقق این حمله را مشکوک و سیاسی دانستند.[۷] محمد محقق و محمد کریم خلیلی در کنفرانس مطبوعاتی که فردای روز حمله برگزار کرده بودند به رسانه‌ها اعلان کردند که این رویداد باید توسط یک هیئت مشترک از حکومت، مجلس نمایندگان و ستاد برگزاری بررسی شود. محقق گفت که در رویداد این حمله تروریستی «رد پای مشکوکی» وجود دارد. وی توضیح داد که بخشی از نیروهای امنیتی مانع تلاشی (بررسی) ساختمان‌های اطراف محل برگزاری مراسم شده بودند. به ادعای محقق این نیروها علی‌رغم تأکید سیدمحمد روشن‌دل، فرمانده پلیس کابل، نگذاشته‌اند که این ساختمان‌ها بررسی شود و تیراندازی از همان ساختمان‌ها صورت گرفته‌است.[۶] حکومت افغانستان پس از این اعتراضات هیأتی را برای بررسی این حمله تعیین کرد.[۱۴][۱۵]

گزارش هیئت بررسی مجلس افغانستان[ویرایش]

هیئت ۷ نفری مجلس که شامل توفیق وحدت، غلام حسین ناصری، حفیظ جلیلی، عارف رحمانی، مهدی راسخ، عبدالکریم کریمی و زهره نوروزی بودند، گزارش خود را در خصوص حمله به مصلی شهید مزاری در ۳۱ ثور/اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلان کردند.[۱۶][۱۷][۱۸]

جلسه اول[ویرایش]

مسئولین ستاد مردمی ۳ جلسه مکرر با مسئولین حوزات امنیتی، مسئولین زون امنیتی و قومندان امنیه کابل و رئیس امنیت ملی کابل داشته و هر بار برای مسئولین ستاد مردمی از تأمین امنیت مراسم اطمینان داده شده‌است. بر اساس گفته‌های ستاد مردمی برگزاری مراسم، نیروهای امنیتی به ستاد مردمی اطمینان داده بودند که در فاصله ۳ کیلومتری ساحه را تصفیه کرده‌اند.

جلسه دوم[ویرایش]

هیئت پارلمانی جلسه دوم را با رئیس امنیت کابل و معاون قوماندان امنیه کابل داشته‌اند که آن‌ها بیشتر مسئولیت را متوجه حلقات پایین و مسئولین محل کرده و از اجراأت خویش اسناد در اختیار هیئت پارلمان قرار نداده‌اند. بر اساس این گزارش هیئت پارلمان با مسئولین حوزات پلیس و امنیت ملی نیز جلسه داشته و مسئولین حوزات تأکید کرده‌اند که مطابق پلان تدابیری داده شده اجراآت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، تعدادی از عاملین قضیه از ولسوالی شکر دره کابل دستگیر شده‌اند.

نتیجه[ویرایش]

بر اساس نتیجه‌گیری این هیئت، دو ماه قبل از وقوع رویداد، یک خانواده از ولایت لغمان در ساختمانی که حمله صورت گرفته‌است کوچ آمده بودند و از ایشان ضمانت گرفته شده و رهنمایی معاملات نیز ثبت کرده‌است، اما شرکت ضمانت کننده جعلی بوده و همان شرکت جعلی است که در شکر دره نیز ضمانت داعشی‌ها را کرده‌است.

این خانواده چند روز قبل از مراسم از آن ساختمان رفته و به جای آنان تروریست‌ها آمده و سه روز قبل از مراسم، چند عدد فرش در این ساختمان آورده شده که گویا از همین طریق مهمات و اسلحه‌های تروریستان انتقال داده شده‌است. در روز حادثه در پشت بام ساختمان مربوط دو نفر از نیروهای امنیت ملی مسلح حضور داشتند اما هیچ عکس‌العمل انجام نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، ریاست امنیت کابل و قوماندانی امنیه کابل در پلان تدابیری خود برنامه تلاشی (بررسی) منازل را قرار نداده بوده‌است.

جمع‌بندی[ویرایش]

جمع‌بندی هیئت پارلمانی از رویداد ۱۶ حوت ۱۳۹۸:

  1. ریاست امنیت ملی کابل و قوماندانی کابل باید پلان تلاشی منازل را کتبی داده و سارنوال (دادستان) معرفی می‌کردند، اما در این مسئله هیچ توجه نشده‌است.
  2. از اجراآت مسئولین زون و حوزه به صورت دقیق کنترل و ارزیابی نشده‌است.

در پایان گزارش آمده هیئت پارلمانی اسامی زیر را به دلیل غفلت از اجرای وظیفه و انجام ندادن وظیفه، در رخ دادن حادثه مقصر دانسته و جهت بررسی بیشتر به دادستانی معرفی می‌نماید.

  • قوماندان امنیه کابل، معاون قوماندان امنیه کابل
  • رئیس امنیت ملی کابل و معاون شهری کابل
  • مدیر زون ۱ امنیت ملی
  • مسئول زون پولیس ملی
  • مسئول قطعه رجال برجسته که در روز مراسم ساحه مربوط ایشان بوده‌است.
  • آمر حوزه و مدیر جنایی و کارمندان مربوط به ساحه از حوزه شش پولیس ملی
  • آمر حوزه، مدیر زون ۳، کارمند شرید مربوط از حوزه شش امنیت ملی
  • دو سرباز مفرزه امنیت ملی که در پشت‌بام ساختمان مربوط بوده و هیچ عکس‌العمل نشان نداده‌اند.
  • چوکی دار ساختمان و مسئول رهنمایی معاملات مربوط.

واکنش‌ها[ویرایش]

مسئولیت[ویرایش]

داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌است.[۲۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «خلیلی و محقق خواهان بررسی بی‌طرفانهٔ حمله بر مراسم یادبود عبدالعلی مزاری شدند». هشت صبح. ۲۰۲۰-۰۳-۰۷. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۸ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «افزایش تلفات تیراندازی امروز کابل به 27 کشته و 55 زخمی - FarsNews Agency». af.farsnews.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  3. "Afghanistan: une trentaine de morts, dont des femmes et des enfants, dans un attentat lors d'un meeting politique" (به فرانسوی). 2020-03-06. Archived from the original on 7 March 2020. Retrieved 2020-03-07.
  4. «تیراندازی در مراسم بزرگداشت شهید «عبدالعلی مزاری» در کابل با حضور عبدالله + فیلم - FarsNews Agency». af.farsnews.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  5. dailyetilaatroz (۲۰۲۰-۰۳-۰۶). «مراسم بیست‌وپنجمین سالیاد ترور عبدالعلی مزاری با شلیک گلوله‌ها مختل شد». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ dailyetilaatroz (۲۰۲۰-۰۳-۰۷). «محقق و خلیلی: حمله بر مراسم سالیاد ترور عبدالعلی مزاری توسط یک هیئت مشترک بررسی شود». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۷.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ «افغانستان|حمله غرب کابل مشکوک و سیاسی است/ 30 نفر کشته شدند- اخبار بین‌الملل - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  8. «حمله بر مراسم یادبود از عبدالعلی مزاری درکابل؛ ۳۲ تن جان باختند». طلوع‌نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ ۹٫۳ ۹٫۴ «جمعه خونین کابل؛ در حمله بر مراسم یادبود «مزاری» ۳۲ نفر کشته و ۸۱ نفر دیگر زخمی شدند». هشت صبح. ۲۰۲۰-۰۳-۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  10. «خبرنامه اختصاصی: یافته‌های گزارش هیئت مجلس نمایندگان از حمله تروریستی بر مراسم سالگرد شهید عبدالعلی مزاری چیست؟». khabarnama.net. ۲۰۲۰-۰۵-۲۰. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۳۰ مه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۳.
  11. dailyetilaatroz (۲۰۲۰-۰۳-۰۶). «حمله بر مراسم سالیاد ترور «شهید وحدت ملی» 27 کشته و 55 زخمی بر جای گذاشت». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «حمله بر مراسم یادبود از عبدالعلی مزاری درکابل؛ ۳۲ تن جان باختند». طلوع‌نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  13. «بسیاری از جان‌باختگان حملهٔ امروز در کابل غیرنظامیان استند». طلوع‌نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  14. dailyetilaatroz (۲۰۲۰-۰۳-۰۸). «اشرف غنی برای بررسی حمله بر مراسم سالیاد ترور «شهید وحدت ملی» هیئت تعیین کرد». روزنامه اطلاعات روز. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۹ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۹.
  15. «حکومت هیأتی را برای بررسی حمله مسلحانه بر سال‌یاد «شهید وحدت ملی» گماشت». هشت صبح. ۲۰۲۰-۰۳-۰۸. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۹ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۹.
  16. «خبرنامه اختصاصی: یافته‌های گزارش هیئت مجلس نمایندگان از حمله تروریستی بر مراسم سالگرد شهید عبدالعلی مزاری چیست؟». khabarnama.net. ۲۰۲۰-۰۵-۲۰. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۳۰ مه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۳.
  17. «گزارش هیئت بررسی مجلس از حمله بر مصلی شهید مزاری؛ افشای زوایای پنهان». خبرگزاری جمهور. ۳۱ ثور ۱۳۹۹.
  18. «در پیوند حمله به مصلی شهید مزاری؛ مقام‌های امنیتی کابل به سارنوالی معرفی شدند - آوا». خبرگزاری صدای افغان (آوا) | اخبار افغانستان و جهان | Afghan voice agency. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۳. کاراکتر soft hyphen character در |نشانی= در موقعیت 53 (کمک)
  19. «ریاست جمهوری حمله بر مراسم شهید مزاری را «جنایت علیه بشریت» خواند - FarsNews Agency». af.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ ۲۰٫۲ ۲۰٫۳ «واکنش‌ها به حملهٔ مسلحانه بر همایش امروز در کابل». طلوع‌نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.
  21. dailyetilaatroz (۲۰۲۰-۰۳-۰۷). «سازمان ملل خواهان پیگرد عاملان حمله بر مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری شد». روزنامه اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۷.
  22. «گروه داعش مسئولیت حمله به مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری را در کابل به عهده گرفت». BBC News فارسی. ۲۰۲۰-۰۳-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۰۶.