تکن ۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تکن 4)
تکن ۴
جلد نسخهٔ اروپایی کنسول پلی‌استیشن ۲
توسعه‌دهنده(ها)نامکو
ناشر(ها)نامکو
کارگردان(ـان)
تهیه‌کننده(ها)هاجیمه ناکاتانی
برنامه‌نویس(ـان)
  • یوشیهیتو سایتو
  • جونیچی ساکایی
  • کنجی اوزاکی
هنرمند(ان)یوشیناری میزوشیما
تاکوجی کاوانو
نویسنده(ها)
آهنگساز(ان)آکیتاکا تویاما
یو میاکه
ساتورو کوساکی
سریتکن
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشارآرکید

JPN ژوئیه، ۲۰۰۱

پلی‌استیشن ۲
ژانر(ها)مبارزه‌ای
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره
رسانهدی‌وی‌دی
گروه سنیESRB: T

تکن ۴ (به انگلیسی: Tekken 4) یک بازی ویدئویی به سبک مبارزه‌ای است که چهارمین نسخه اصلی در مجموعه بازی‌های مبارزه‌ای تکن به‌شمار می‌رود. این بازی توسط شرکت نامکو ساخته و منتشر شده‌است. تکن ۴ در ژوئیه ۲۰۰۱ بر روی دستگاه بازی آرکید، و در سال ۲۰۰۲ برای کنسول پلی‌استیشن ۲ عرضه شد. تکن ۴ اولین نسخه در مجموعه به حساب می‌آمد که از دیوار در زمین مسابقه استفاده می‌نمود. موتور بازی به منظور تمرکز بیشتر بر روی محیط بهبود یافته‌است، و همین مسئله باعث حرکت کندتر و روان‌تر شخصیت‌ها نسبت به تکن تگ تورنومنت شده‌است. در نهایت بازی یک سیستم گرافیکی جدید را معرفی کرد که دارای ویژگی‌هایی شامل افزایش نوردهی، فیزیک پویا و سطوح صاف‌تر بود.

نسخه کنسولی بازی از همان ابتدا شامل یک مینی‌گیم بیتم آپ تحت عنوان تکن فورس، مشابه با مینی‌گیم‌های قبلی موجود در نسخه تکن ۳ است. این حالت برای بازیکن زاویه دید بالای شانه ارائه می‌دهد که بازیکن باید در طی چهار مرحله با انبوهی از نیروهای ویژه هیهاچی روبرو شود و در نهایت با شخص هیهاچی مواجه می‌شود. در مینی‌گیم مشخص می‌شود که تکن فورس از درجه‌های متفاوتی در سازمان برخوردار هستند که در مقادیر مختلفی شامل استقامت، قدرت و توانایی مشهود است. تکن ۴ به‌طور کلی با واکنش‌های مثبتی از سوی منتقدان همراه بود. ادامه‌ای برای این بازی با عنوان تکن ۵، در سال ۲۰۰۴ برای دستگاه آرکید و در سال ۲۰۰۵ برای پلی‌استیشن ۲ عرضه شد.

روند بازی[ویرایش]

تکن ۴ یک تغییر مهم و جدید در گیم پلی نسبت به نسخه‌های پیشین خود کرده بود. برای اولین بار، به بازیکن اجازه داده می‌شد در زمین مسابقه مانور بدهد و از دیوار و بقیه موانع برای ضربات اضافی استفاده کنند. همچنین موتور بازی تغییر یافته و بیشتر بر روی محیط متمرکز شده بود به همین سبب حرکات شخصیت‌ها کمی نرم و آرامتر از نسخه پیشین تکن تگ تورنومنت شده بود، و در آخر بازی یک سیستم جدید گرافیکی را معرفی کرده بود که همراه با نور بیشتر، دارای فیزیک پویا و ظاهری نرمتر بود. در بازی ۴ شخصیت دارای غول‌آخرهای مختص به خود هستند: کازویا و هوآرنگ با جین، لی با کامبت و هیهاچی با کازویا روبرو می‌شود. در این سری سبک مبارزه جین به‌طور کلی از کاراته به سبک میشیما به استاندارد کاراته تغییر کرده‌است.

داستان[ویرایش]

داستان تکن ۴ دو سال بعد از نسخه تکن ۳ رخ می‌دهد. هیهاچی میشیما و دانشمندان او یک نمونه از خون و بافت اوگر را به دست آوردند تا آن را با ژن هیهاچی پیوند دهند و او را نامیرا سازند. اما به علت کمبود ژن شیطانی در هیهاچی این آزمایش‌های با شکست مواجه شدند. او ناامید نشد و از کارش دست نمی‌کشید، هیهاچی به جستجوی نوهٔ خود جین کازاما پرداخت که دارای ژن شیطانی بود، چون فهمیده بود بدن پسرش، کازویا (که او هم دارای ژن شیطانی بود و بیست و یک سال قبل مرده بود) در آزمایشگاه بزرگ‌ترین رقیب تجاری میشیما زایباتسو یعنی شرکت "G" نگهداری می‌شد. اما متوجه می‌شوند که کازویا که همه فکر می‌کردند مرده‌است برگشته و این مسئله باعث تعجب بسیار زیاد هیهاچی و دیگر مبارزان می‌شود. بازیکن در حالی که با موجی از دشمنان به مبارزه می‌پردازد می‌تواند سلامتی و افزایش قدرت را بدست آورد.

شخصیت‌ها[ویرایش]

به‌طور کلی ۲۳ شخصیت در این نسخه از تکن حضور دارند که شامل بسیاری از شخصیت‌های تکن ۳ به اضافه سه شخصیت از تکن ۲ (شامل کازویا میشیما، مارشال لا و لی چاوولان) که یکبار دیگر به این مجموعه بازگشتند. این بازی همچنین شش شخصیت جدید به فهرست خود اضافه کرد: کریستی مانترو یک مبارز به سبک هنر رزمی برزیلی کاپوئرا که در جستجوی دوست و استادش می‌باشد. کامبت، رباتی که توسط سیستم وایلت خلق شده‌است و قادر به تقلید سبک مبارزه دیگر شخصیت‌های بازی است، کریگ ماردوک، یک مبارز شکست‌ناپذیر سبک والی تودو که پس از کشتن آرمور کینگ، توسط شاگردش کینگ ۲ به این مسابقات دعوت شد، میهارو هیرانو، همکلاسی و بهترین دوست لینگ شائویو، استیو فاکس، یک قهرمان بوکس جوان که به دنبال هویت و گذشته‌اش می‌گردد و وایلت که به عنوان لباس اضافی برای لی چاوولان در بازی حضور دارد.

شخصیت‌های برگشته[ویرایش]

شخصیت‌ها جدید

  • استیو فاکس
  • کریگ ماردوک
  • کریستی مانترو
  • کامبات (بازشدنی)
  • میهارو هیرانو (به عنوان لباس اضافی برای رین شائویو)
  • وایلت (به عنوان لباس اضافی برای لی چاوولان)[۱]

بازتاب‌ها[ویرایش]

تکن ۴ با میانگین امتیاز ۸۱٫۳۵٪[۵] در وبگاه گیم‌رنکینگز و ۷۹ از ۱۰۰ در وبگاه متاکریتیک قرار دارد. وبگاه‌های آی‌جی‌ان و گیم‌اسپات به ترتیب نمره‌های ۹ و ۸٫۴[۶] از ۱۰ به این بازی داده‌اند. مجله ژاپنی فامیتسو به نسخه کنسول پلی‌استیشن ۲ بازی امتیاز ۳۶ از ۴۰ را اهدا کرد.[۷] مجلهٔ «اج» نیز در نسخهٔ ژوئن سال ۲۰۰۴ تکن ۴ را نقد کرد و به آن امتیاز ۶ از ۱۰ داد.

جوایز

  • جایزهٔ منتقدین بازی نمایشگاه رسانه و تجارت ای۳ به عنوان بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۰۲.
  • کاندیدای بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۰۲ در سایت گیم‌اسپات.

منابع[ویرایش]

  1. تکن ۴ - سایت غیررسمی تکن
  2. Jeremy Dunham. "Tekken 4 Namco's legacy continues..." (به انگلیسی). ign.com. Retrieved November 29, 2015.
  3. "Tekken 4 Score" (به انگلیسی). gamerankings.com. Retrieved November 29, 2015.
  4. "Tekken 4 For PlayStation 2" (به انگلیسی). metacritic.com. Retrieved November 29, 2015.
  5. امتیاز تکن ۴ در وبگاه گیم رنکینگز - بازبینی در ۱ آوریل ۲۰۱۲
  6. امتیاز و نقد تکن ۴ در وبگاه گیم‌اسپات
  7. プレイステーション2 - 鉄拳4. Weekly Famitsu. No.915 Pt.2. Pg.74. 30 June 2006.