توپی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صحنه‌ای از رقص توپی‌ها

توپی‌ها (به پرتغالی: Tupis) مردمانی سرخ‌پوست اند که در برزیل زندگی می کنند.

تاریخچه[ویرایش]

برپایهٔ دیدگاه پژوهشگران اینان تا ۲،۹۰۰ سال پیش در جنگل‌های آمازون می‌زیستند و از آن زمان به سوی جنوب و به ویژه کرانه‌های اقیانوس اطلس کوچیدند.

هنگامی که برای نخستین بار پای پرتغالی‌ها به برزیل گشوده‌شد، توپی‌ها در سراسر کرانه‌های آن سرزمین می‌زیستند. در پیرامون ۱۵۰۰ میلادی جمعیت توپی‌ها نزدیک به یک میلیون تن بود که با جمعیت آن زمان پرتغال هم‌اندازه بود. توپی‌ها پیش از آنکه از دورهٔ پارینه‌سنگی به درآیند با کشاورزی آشنا بودند و برای نمونه محصولاتی مانند بادام زمینی، سیب زمینی شیرین، پنبه و تنباکو را کشت می‌کردند.

صحنه‌ای از آدم‌خواری توپی‌ها از کتاب اشتادنتوپی‌ها

از چندین قبیلهٔ همزبان تکشیل شده‌بودند ولی اتحادی نداشتند و پیوسته با یکدیگر در حال جنگ بودند. همچنین آدم‌خواری در میان آنان رواج داشت. در پایان جنگ پیروزمندان جنگجویان هماورد دربند را می‌خوردند و این بخشی از آیین‌های آنان بود. توپی‌ها بر این باور بودند که با خوردن یک جنگجو نیروی او به خورنده‌اش می‌رسد. شیوهٔ آدمخواری توپی‌ها از سوی نوشتهٔ سرباز و دریانوردی آلمانی به نام هانس اشتادن شناخته‌شد. توپی‌ها سه بار او را به بند کشیدند و در اندیشهٔ خوردنش بودند که گریه‌های و التماس‌های اشتادن آنان را از این کار باز داشت. البته سرخ‌پوست‌ها به اشتادن ترحم نکردند، آنان از خوردن مردمان ترسو خودداری می‌کردند.

از سدهٔ شانزدهم میلادی که پرتغالی‌ها دست به استعمار برزیل زدند، جمعیت توپی‌ها یا در مهاجران پرتغالی حل‌شد، به بردگی کشیده‌شد یا برخی از ایشان نابود شدند. تنها چند جامعهٔ محدود از توپی‌ها به جای ماند.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Tupi people," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Tupi_people&oldid=320607028 (accessed November 9, 2009).