تونله ساپ

مختصات: ۱۲°۵۳′ شمالی ۱۰۴°۰۴′ شرقی / ۱۲٫۸۸۳°شمالی ۱۰۴٫۰۶۷°شرقی / 12.883; 104.067
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


تونله ساپ
نمایی از دریاچه
مختصات۱۲°۵۳′ شمالی ۱۰۴°۰۴′ شرقی / ۱۲٫۸۸۳°شمالی ۱۰۴٫۰۶۷°شرقی / 12.883; 104.067
برون‌شارش‌های کلانرود تونله ساپ
کشورهای حوضه کامبوج
مساحتِ رو۲٬۷۰۰ کیلومتر مربع (۱٬۰۰۰ مایل مربع) (عادی)
۱۶٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۶٬۲۰۰ مایل مربع)

تونله ساپ[۱] به معنای «دریاچهٔ بزرگ»[۲]، بزرگترین دریاچهٔ آب شیرین منطقهٔ جنوب شرقی آسیاست که در مرکز کامبوج قرار دارد.[۲][۳] این دریاچه در گودالی درجلگه کامبوج واقع شده و توسط رودها و نهرهای بسیاری تغذیه می‌شود.[۲] رود تونله ساب به طول ۱۱۰ کیلومتر در جنوب دریاچه سرچشمه گرفته و با عبور از جلگهٔ ویل پوک در نزدیکی پنوم پن به رود مکونگ می‌پیوندد.[۲][۴] در فاصلهٔ ماه‌های ژوئن تا نوامبر و حاکم بودن رژیم موسمی که پرآبی رود مکونگ را باعث می‌شود، این رودخانه جریان جنوب شرقی رود تونله ساپ را پس می‌زند که در نتیجه، به افزایش مساحت دریاچهٔ تونله ساپ از ۲٬۷۰۰ کیلومتر مربع به حدوداً ۱۰٬۳۶۰ کیلومتر مربع می‌انجامد.[۴] همچنین ژرفای دریاچه نیز بدین ترتیب افزایش یافته و از ۰٬۹ تا ۳ متر به ۹ تا ۱۴ متر افزایش عمق می‌یابد.[۴] پهنای دریاچه در فصول خشک ۳۵ کیلومتر است اما در فصول بارانی این اندازه به ۱۰۵ کیلومتر می‌رسد.[۴]

هنگامی که سطح آب دریاچهٔ تونله ساپ پایین است این دریاچه تقریباً به یک باتلاق پوشیده از نی تبدیل می‌شود. این دریاچه بزرگترین دریاچهٔ آب شیرین در جنوب شرقی آسیاست و در آن صنعت پرورش و صید ماهی کپور رواج دارد. دهکده‌های ماهی‌گیری شناور بسیاری بر روی این دریاچه ساخته‌شده‌اند که عمدتاً ویتنامی‌تبارها در آن‌ها سکونت دارند.[۴]

یونسکو در سال ۱۹۹۷ دریاچهٔ تونله ساپ را به‌عنوان یکی از ذخایر زیست‌کره معرفی نمود.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «نقشهٔ سیاسی جنوب‌شرقی آسیا»، اطلس کامل گیتاشناسی (سیاسی، طبیعی، اقتصادی)، تهران: موسسه گیتاشناسی، ۱۳۶۵، ص. ص ۲۸
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Tonle Sap. Answers.com. The Columbia Electronic Encyclopedia, Sixth Edition, Columbia University Press., 2011. accessed July 26, 2011.
  3. Tonle Sap. Answers.com. The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition, Houghton Mifflin Company, 2004. accessed July 26, 2011.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ ۴٫۵ "Tonle Sap." Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica, 2011. Web. 26 Jul. 2011.