توماس پارتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توماس پارتی
اطلاعات شخصی
نام کامل Thomas Teye Partey
زادروز ۱۳ ژوئن ۱۹۹۳ ‏(۳۰ سال)
زادگاه استان شرقی،  غنا
قد ۱٫۸۶ متر (۶ فوت ۱ اینچ)
پست هافبک
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی باشگاه فوتبال آرسنال
شمارهٔ پیراهن ۵
باشگاه‌های جوانان
Odometah
۲۰۱۱–۲۰۱۲ اتلتیکو مادرید
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۲–۲۰۱۳ اتلتیکو مادرید بی ۳۳ (۴)
۲۰۱۳–۲۰۱۴رئال مایورکا (قرضی) ۳۷ (۵)
۲۰۱۴–۲۰۱۵آلمریا (قرضی) ۳۱ (۴)
۲۰۱۵–۲۰۲۰ اتلتیکو مادرید ۱۳۲ (۱۲)
۲۰۲۰– آرسنال ۶۶ (۴)
تیم ملی
۲۰۱۶– غنا ۴۳ (۱۳)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۰.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹

توماس (یعقوب) تِی پارتی (انگلیسی: Thomas Partey؛ زادهٔ ۱۳ ژوئن ۱۹۹۳) یک فوتبالیست حرفه ای غنائی است که به عنوان هافبک در باشگاه آرسنال انگلیس بازی می‌کند و نائب کاپیتان تیم ملی غنا است. توماس به تازگی با مشورت پارتنر مراکشی اش سارا بلا به دین اسلام روی آورده و اسم خودش را به «یعقوب» تغییر داده‌است.

توماس کار حرفه ای خود را در باشگاه اسپانیایی اتلتیکو مادرید در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و به صورت قرضی به مایورکا و آلمریا رفت و در سال ۲۰۱۵ به اتلتیکو بازگشت و در سال ۲۰۱۸ با آنها قهرمان لیگ اروپا و سوپرجام یوفا شد. در سال ۲۰۲۰ که او به آرسنال پیوست با انتقالی به ارزش ۴۵ میلیون پوند (۵۰ میلیون یورو)، تبدیل به گرانترین بازیکن غنا در تمام دوران شد.

در ماه مه ۲۰۱۶ پارتی برای اولین بار توسط اورام گرانت برای حضور در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقا سال ۲۰۱۷ به تیم ملی غنا دعوت شد.[۱] او اولین بازی خود را در ۵ ژوئن انجام داد در پنجم سپتامبر همان سال پارتی اولین هت‌تریک بین‌المللی خود را در پیروزی ۵–۱ مقابل کنگو در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به ثمر رساند.

توماس، این ملی پوش غنائی، نماینده کشورش در دو تورنمنت جام ملت‌های آفریقا بود. او در سال ۲۰۱۸ به عنوان تیم سال CAF انتخاب شد و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برنده بهترین بازیکن سال غنا شد. از دیگر باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به اتلتیکو مادرید و رئال مایورکا اشاره کرد.

توماس در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد به دین اسلام گراییده‌است. در فیلمی که او از خود منتشر کرده گفت: نامم به‌عنوان یک مسلمان یعقوب است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «Thomas Partey Biography».
  2. «Ghana midfielder Partey on converting to Islam and his Moroccan girlfriend | Goal.com». www.goal.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۵.