توماس مونتسر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توماس مونتسر
توماس مونتسر در نقاشی ۱۶۰۸
زادهٔ۲۱ دسامبر ۱۴۸۹
شتولبرگ
درگذشت۲۷ می ۱۵۲۵ (۳۵−۳۶ سال)
مولهاوزن
پیشهواعظ، الهیات

توماس مونتسر (آلمانی: Thomas Müntzer؛ ۲۱ دسامبر ۱۴۸۹ – ۲۷ می ۱۵۲۵ (۳۵−۳۶ سال)) که با نام پیشگام اصلاحات مسیحی نیز شناخته می‌شود، کشیشی آلمانی است که در سال ۱۵۲۴ رهبری شورشیان را در طول جنگ روستاییان آلمانی علیه اشراف و روحانیت به عهده داشت.

مخالفت علنی او با کلیسای کاتولیک رومی به مخالفت با سلطه فئودالی در آلمان مرکزی انجامید و بعد از نبرد فرانکن هاوزن دستگیر، شکنجه و اعدام شد.

زندگی اولیه[ویرایش]

او در سال ۱۴۸۹ در روستای کوچک اشتولبرگ در کوه‌های هارتس در ایالت تورینگن به دنیا آمد. پدرش فردی ثروتمند و مادرش کشاورز بود.[۱] در سال ۱۵۰۶ به دانشگاه لایپزیک رفت و بعد از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه از دانشگاه ویادرینا در شهر فرانکفورت در رشته فلسفه و الهیات مدرک دکترای خود را دریافت کرد. او به زبان‌های یونانی، عبری و لاتین آشنایی داشت. در سال ۱۵۱۴ به مقام اسقف کلیسای سنت میشل در شهر براونشوایگ نائل شد.

فعالیت‌ها[ویرایش]

مجسمه توماس مونتسر در مولهاوزن

او به عنوان چهره برجسته‌ای شناخته می‌شود که در سالهای اولیه اصلاحات در آلمان و همچنین در تاریخ انقلابیون اروپا نقش مهمی ایفا کرده‌است.[۲] در اغلب مطالعات مدرن از مونتسر دیده می‌شود که فعالیت‌های انقلابی او ناشی از دیدگاه‌های دینی او بوده‌است.

مونتسر عقیده داشت که پایان این جهان حتمی است و اینکه وظیفه ایمان آورندگان واقعی کمک به خدا ایجاد دوران تاریخی جدیدی است.[۳]

در طول تاریخ اصلاحات، نقش او، به ویژه در مقوله‌های الهیات و انجیل‌شناسی نتایجی برجسته داشت ولی ناشناخته باقی ماند.

منابع[ویرایش]

  1. Tom Scott: Thomas Müntzer (1989)
  2. Günter Vogler: Thomas Müntzer und die Gesellschaft seiner Zeit (2003)
  3. R.W.Scribner: The German Reformation (1986)

پیوند به بیرون[ویرایش]