توماس من رندولف جونیور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توماس من رندولف
۲۱مین فرماندار ویرجینیا
دوره مسئولیت
۱ دسامبر ۱۸۱۹ – ۱ دسامبر ۱۸۲۲
پس ازجیمز پتون پرستون
پیش ازجیمز پلزنتز
عضو خانه نمایندگان ایالات متحده
از 21مین بخش ویرجینیا
دوره مسئولیت
۴ مارس ۱۸۰۳ – ۳ مارس ۱۸۰۷
پس ازایجاد حوزه
پیش ازویلسون سی. نیکولاس
عضو خانه نمایندگان ویرجینیا
دوره مسئولیت
۱۸۱۹–۱۸۲۰
۱۸۲۳–۱۸۲۵
عضو سنای ویرجینیا
دوره مسئولیت
۱۷۹۳–۱۷۹۴
اطلاعات شخصی
زاده۱ اکتبر ۱۷۶۸
کشتزار توکاهو، مستعمره ویرجینیا، آمریکای بریتانیا
درگذشته۲۰ ژوئن ۱۸۲۸ (۵۹ سال)
مانتیسلو، ویرجینیا، U.S.
حزب سیاسیدموکرات-جمهوری‌خواه
همسر(ان)متارتا جفرسون (ا. ۱۷۹۰)
فرزندان۱۲, شامل توماس و الن، کورنلیا، جورج
والدینتوماس من رندولف سنیور
آن کری
محل تحصیلکالج ویلیام و مری، دانشگاه ادینبرو
تخصصمزرعه‌دار، سرباز و سیاستمدار
امضا

توماس من رندولف (Thomas Mann Randolph) (زادهٔ ۱ اکتبر ۱۷۶۸ – درگذشتهٔ ۲۰ ژوئن ۱۸۲۸)، مزرعه‌دار، سرباز و سیاستمدار آمریکایی اهل ویرجینیا بود. او به عنوان عضو مجمع عمومی ویرجینیا، نماینده در کنگره ایالات متحده و همچنین به عنوان بیست و یکمین فرماندار ویرجینیا از سال ۱۸۱۹ الی ۱۸۲۲ خدمت کرد. او با مارتا جفرسون، بزرگ‌ترین دختر توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده ازدواج کرد. آنها یازده فرزند داشتند که دوران کودکی را به سلامتی طی کردند. رندولف در بزرگ‌سالی دچار اعتیاد به الکل شد و مدتی قبل از مرگش، از همسرش جدا شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

اوایل زندگی و تحصیلات[ویرایش]

توماس من رندولف در ۱ اکتبر ۱۷۶۸ در تاکاهو در مستعمره ویرجینیا به‌دنیا آمد. توماس اولین پسر توماس من رندولف پدر و آنه کری رندولف دختر آرچیبالد کری بود. خواهرهایش او عبارت بودند از: مری رندولف، نویسنده کتاب «کدبانوی ویرجینا»؛ آنه کری («نانسی») رندولف، همسر گاورنر موریس و خواهر کوچکترش، ویرجینیا رندولف کری، نویسنده «نوشته‌هایی پیرامون شخصیت زن».[۱]

ویلیام رندولف، مهاجری اهل جزیره ترکیه، از اجداد وی بود.[۲] اجداد پدرش ریچارد رندولف (پدربزرگ آنه کری) و توماس رندولف اهل تاکاهو بودند.[۳] رندولف‌ها جزو اولین خانواده‌های ویرجینیا بودند. رندولف از سوی مادرش یکی از نوادگان پوکاهانتس بود.[۴]

همان‌طور که در میان بسیاری از خانواده‌های کشاورز رایج بود، رندولف تحصیلات اولیه خود را نزد مادر و معلمان خصوصی سپری کرد. او از سال ۱۷۸۵ الی ۱۷۸۸ در کالج ویلیام و مری در ویلیامزبورگ ویرجینیا و دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند تحصیل کرد. اگرچه او فارغ‌التحصیل نشد، اما همچنان تحصیلاتش را به صورت خودآموز ادامه داد و به یک گیاه‌شناس برجسته تبدیل شد.[۵] در سال ۱۷۹۴، رندولف به عضویت انجمن فلسفه آمریکا انتخاب شد.[۶] توماس من رندولف پدر، زمینی را در وارینا برای رندولف خریداری کرد که او نیز آن را به مزرعه‌ای سودآور تبدیل کرد.[۷]

ازدواج و فرزندان[ویرایش]

در ۲۳ فوریه ۱۷۹۰، رندولف با مارتا جفرسون، دختر توماس جفرسون و همسرش مارتا ویلز اسکلتون جفرسون ازدواج کرد.[۸][۹] خانواده‌های جفرسون و رندولف اجداد مشترک داشتند؛ آنها نوه‌های برادرانشان بودند. توماس جفرسون از فرزندان برادرزاده رندولف بود. پدر رندولف بخشی از دوران کودکی‌اش را با جفرسون در تاکاهو گذرانده بود. آنها در شهرستان آلبمارل زمین‌هایی کنار یکدیگر داشتند. توماس و مارتا رندولف اغلب در مانتیسلو می‌ماندند و هنگامی که توماس جفرسون حضور نداشت، تجارت شان را مدیریت می‌کرد. به پیشنهاد پدرهمسرش، رندولف فرمانده شبه‌نظامیان ویرجینیا و قاضی حل اختلاف محلی شد. این مردان علایق و دیدگاه‌های مشترکی داشتند.

رندولف‌ها دوازده فرزند داشتند:

  • آنه کری رندولف (۱۷۹۱–۱۸۲۶) که با چارلز لوئیس بانکهِد ازدواج کرد، (۱۷۸۸–۱۸۳۳).[۱۰]
  • توماس جفرسون رندولف (۱۷۹۲–۱۸۷۵) که با جین هالینز نیکلاس (۱۷۹۸–۱۸۷۱) دختر ویلسون کری نیکلاس ازدواج کرد.[۱۱]
  • الن ویلز رندولف (۱۷۹۴–۱۷۹۵)، در طول سفری که پتسی و همسرش از ژوئیه ۱۷۹۵ تا اکتبر ۱۷۹۵ برای بهبود سلامتی او داشتند، در جوانی درگذشت.
  • الن ویلز رندولف (۱۷۹۶–۱۸۷۶) که از روی نام همشیره متوفایش نام‌گذاری شده بود، با جوزف کولیج (۱۷۹۸–۱۸۷۹) ازدواج کرد.
  • کورنلیا جفرسون رندولف (۱۷۹۹–۱۸۷۱). در دهه ۱۸۳۰، او مدرسه‌ای را در ادج هیل که آن موقع املاک برادرش بود، تأسیس کرد و در آنجا نقاشی، مجسمه‌سازی و طراحی تدریس می‌کرد. او کتاب «باغبان سالن پذیرایی: رساله‌ای در باب کلتور گیاهان زینتی خانگی» را ترجمه و منتشر کرد. او این کتاب را از فرانسوی ترجمه و آن را برای استفاده در آمریکا اقتباس کرد. کورنلیا هرگز ازدواج نکرد.[۱۲]
  • ویرجینیا جفرسون رندولف (۱۸۰۱–۱۸۸۱) که با نیکلاس تریست (۱۸۰۰–۱۸۷۴) ازدواج کرد.[۱۳][۱۴]
  • مری جفرسون رندولف (۱۸۰۳–۱۸۷۶). او در ادج هیل زندگی کرد و به زن برادرش، جین، کمک کرد تا بر خانواده برادرش توماس جفرسون رندولف نظارت کند. او و خواهرش کورنلیا در مواقع بیماری نیز از خانه‌های خواهر و برادرهای شان دیدن می‌کردند. او هرگز ازدواج نکرد.[۱۵]
  • جیمز مدیسون رندلف (۱۸۰۶–۱۸۳۴) در ارگ ریاست جمهوری که اکنون قصر سفید نامیده می‌شود، در ۱۷ ژانویه ۱۸۰۶ به دنیا آمد.
  • بنجامین فرانکلین رندولف (۱۸۰۸–۱۸۷۱) که با سارا شامپ «سالی» کارتر (۱۸۰۸–۱۸۹۶) ازدواج کرد.[۱۶]
  • مری‌ودر لوئیس رندولف (۱۸۱۰–۱۸۳۷) که با الیزابت ای. مارتین (۱۸۱۵–۱۸۷۱) ازدواج کرد. پس از مرگش، مارتین با اندرو جکسون دانلسون، خواهرزاده رئیس‌جمهور اندرو جکسون ازدواج نمود.
  • سپتیمیا آنه رندولف (۱۸۱۴–۱۸۸۷) که با دیوید اسکات مایکلهام (۱۸۰۴–۱۸۴۹) ازدواج کرد.[۱۷]
  • جورج وایت رندولف (۱۸۱۸–۱۸۶۷) که برای مدت کوتاهی در سال ۱۸۶۲ وزیر جنگ ایالات متحد آمریکا بود و با مری الیزابت آدامز پاپ (۱۸۳۰–۱۸۷۱) ازدواج کرد.[۱۸]

مارتا و توماس رندولف از نوامبر ۱۷۹۷ تا تابستان ۱۷۹۹ در بلمونت زندگی کردند. بلمونت متعلق به جان هاروی پدر بود که دوست جفرسون و پدراندر توماس من رندولف پدر بود که گابریلا هاروی را به عنوان همسر دوم خود انتخاب کرده بود.[۱۹][۲۰] آنها تصمیم گرفته بودند تا سکونت‌گاه اصلی‌شان در شهرستان آلبمارل باشد و در عین حال املاک وارینا را هم حفظ کنند. در ژانویه ۱۸۰۰، خانواده رندولف‌ها به سمت ادج هیل (نزدیک شادول) نقل مکان کردند.[۱۹] پس از بازنشستگی پدرش، مارتا و فرزندانشان از سال شامل دوره‌ای که رندولف فرماندار بود، در مانتیسلو زندگی می‌کردند.

اختلاف خانوادگی و از دست دادن ادج هیل[ویرایش]

مادرش آنه کری رندولف در سال ۱۷۸۹ درگذشت.[۲۱] در اواخر سال ۱۷۹۰، توماس رندولف پدر در ۵۰ سالگی با گابریلا هاروی که هفده ساله و دختر جان هاروی بود، ازدواج کرد. آنها دو فرزندان داشتند، یک دختر که در کودکی درگذشت و یک پسر که نامش را توماس من رندولف (۱۷۹۲–۱۸۴۸) گذاشتند، گویی که «اولین پسرش را از ازدواج قبلی‌اش حذف می‌کرد».[۲۱][۲۲] پدر رندولف در سال ۱۷۹۳ درگذشت و نابرادریش توکاهو ارث برد. رندولف به عنوان مجری وصیت‌نامه انتخاب شد، اما در کمال بهت و حیرت او، سرپرستی کودکان خردسال به او اعطا نشد.

پس از جنگ ۱۸۱۲، رندولف دچار مشکلات مالی و شخصی شد. او وارث بدهی شد. به علاوه، او به دلیل محصولات نامرغوب و قیمت پایین تنباکو عایدی چندانی نداشت. جفرسون دیگر به دنبال مشورت از او نبود و بیشتر به توماس پسر رندولف تکیه کرد. پسران او توماس و جورج بسیار به پدربزرگش جفرسون نزدیک بودند که شاید این امر در بروز اختلاف میان پدرشان و پدربزرگش نقش داشته‌است. رندولف به دلیل فقدان عقل سلیم و ناتوانی در کنترل خشم و به خاطر اعتیادش به الکل نتوانست توانایی‌های بالقوه خود را شکوفا کند. رابطه او با مارتا و فرزندانشان به دلیل مشکلات مالی و رفتارهای توهین‌آمیز او دچار مشکل شده بود.[۲۳]

رندولف مزارع وارینا را در سال ۱۸۲۵ به اکین خوش‌مشرب یا ایکن پطرزبورگی فروخت.[۲۴] مزارع ادج هیل، همراه با محصولات، ساختمان‌ها، حیوانات و بردگان آن، در سال ۱۸۲۵ ضبط رهن شد و عایدی حاصل از فروش محصولات نیز نتوانست تمام قرض‌های خانواده را بازپرداخت کند. خریداری که در طی حراجی ضبط رهن، این ملک را در ژانویه ۱۸۲۶ به تملک درآورد، پسر ارشد رندولف، توماس جفرسون رندولف بود.[۲۵][۲۶] رندولف دیگر مالک زمین نبود که این امر بر توانایی او برای رأی دادن و تصدی سمت تأثیر گذاشت. خانواده‌اش به جای ادج هیل، انرژی خود را بر روی حفظ مانتیسلو که آن نیز در خطر مالی قرار داشت، متمرکز کرده بودند و این موضوع او را خفه‌تر کرد. هر چه بیشتر او خفه می‌شد، خانواده‌اش بیش از او فاصله می‌گرفتند.

منابع[ویرایش]

  1. "Dictionary of Virginia Biography - Virginia Randolph Cary Biography". www.lva.virginia.gov. Retrieved 2021-05-09.
  2. Lester, Malcolm (February 2000). "Randolph, Thomas Mann (1768-1828), member of Congress and governor of Virginia". American National Biography. American National Biography Online. Oxford University Press. doi:10.1093/anb/9780198606697.article.0300411. Retrieved 2021-05-08.
  3. Glenn, Thomas Allen, ed. (1898). "The Randolphs: Randolph Genealogy". Some Colonial Mansions: And Those Who Lived In Them: With Genealogies Of The Various Families Mentioned. Vol. 1. Philadelphia, Pennsylvania: Henry T. Coates & Company. pp. 430–459.
  4. Page, Richard Channing Moore (1893). "Randolph Family". Genealogy of the Page Family in Virginia (2 ed.). New York: Press of the Publishers Printing Co. pp. 249–272.
  5. "Thomas Mann Randolph". monticello.org. Retrieved July 13, 2015.
  6. "APS Member History". search.amphilsoc.org. Retrieved 2021-03-31.
  7. "043-0020 Varina Plantation". Virginia Department of Historic Resources. Retrieved January 8, 2020.
  8. "Thomas Mann Randolph". Thomas Jefferson's Monticello. Retrieved 2021-05-09.
  9. "Martha Jefferson Randolph". Thomas Jefferson's Monticello. Retrieved 2021-05-09.
  10. "Charles Lewis Bankhead". The Thomas Jefferson Encyclopedia. Retrieved November 16, 2013.
  11. "Jane Hollins Nicholas Randolph". The Thomas Jefferson Encyclopedia. Retrieved November 16, 2013.
  12. "Cornelia Jefferson Randolph". www.monticello.org (به انگلیسی). Retrieved January 7, 2020.
  13. "Nicholas Philip Trist". The Thomas Jefferson Encyclopedia. Retrieved November 16, 2013.
  14. Virginia Jefferson Randolph gravestone
  15. "Mary Jefferson Randolph". www.monticello.org (به انگلیسی). Retrieved January 7, 2020.
  16. "Benjamin Franklin Randolph". The Thomas Jefferson Encyclopedia. Retrieved November 16, 2013.
  17. "Septimia Ann Randolph Meikleham". The Thomas Jefferson Encyclopedia. Retrieved November 16, 2013.
  18. "George Wythe Randolph". The Thomas Jefferson Encyclopedia. Retrieved November 16, 2013.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ Kierner, Cynthia A. (2012). Martha Jefferson Randolph: Her Life and Times (به انگلیسی). Univ of North Carolina Press. pp. 91, 98. ISBN 978-0-8078-3552-4.
  20. "Founders Online: John Brockenbrough to Thomas Jefferson, 3 March 1812". founders.archives.gov (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-29.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ "Randolph, Thomas Mann (1768–1828)". Encyclopedia Virginia (به انگلیسی). Retrieved 2021-05-07.
  22. Annette Gordon-Reed, The Hemingses of Monticello: An American Family, New York: W.W. Norton & Co. , 2008, p. 427
  23. Meacham, Jon (2013). Thomas Jefferson: The Art of Power (به انگلیسی). Random House Trade Paperbacks. p. 465. ISBN 978-0-8129-7948-0.
  24. "National Register of Historic Places Registration: Varina Plantation" (PDF). National Park Service. April 29, 1977. Retrieved January 8, 2020.
  25. "Thomas Mann Randolph and Martha Jefferson Randolph's Conveyance". founders.archives.gov (به انگلیسی). Retrieved 2021-05-09.
  26. سازمان پارک‌های ملی (۲۰۰۹-۰۳-۱۳). "National Register Information System". National Register of Historic Places. National Park Service.

پیوند به بیرون[ویرایش]

مالکیت عمومی این مقاله حاوی محتوای تحت مالکیت عمومی از وبگاه http://bioguide.congress.gov Biographical Directory of the United States Congress است.