توسن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توسن
نوعخودرو زرهی شناسایی، تانک سبک
خاستگاه ایران
تاریخچه خدمت
خدمت۱۳۷۶-اکنون
جنگ‌ها-
تاریخچه تولید
تعداد ساخته‌شدهنامشخص [۱]
ویژگی‌ها
وزنحدود ۸ تن
طول۴٫۹ متر
عرض۲٫۲ متر
ارتفاع۲٫۱ متر
خدمه۳ نفر

توسن (در فارسی به معنای اسب وحشی)[۲]، نام یک تانک سبک یا خودرو زرهی شناسایی ایرانی است که بر اساس خودرو رزمی شناسایی انگلیسی اف‌وی۱۰۱ اسکورپیون ساخته شده‌است. این تانک توسط نیروهای نظامی ایران، یک خودروی واکنش سریع توصیف شد که برای ماموریتهای استراتژیک ساخته شده است.[۳] تانک توسن تانکی است که صدای منحصر به فردی را نسبت به سایر تانک ها ایجاد می کند و یکی از بهترین ها محسوب می شود.

تاریخچه[ویرایش]

تولید این تانک از سال 1997 شروع شده است.[۲] در تولید اولیه، تعداد کمی از این تانک به مرحله تولید رسیدند و به گزارش رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سرهنگ ناصر عرب بیگی)، در نهم خرداد 1387 تولید انبوه این تانک توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.[۳] اندیشکده مطالعات بین المللی زوریخ تعداد تانکهای توسن در ایران را کم می داند.[۴]

در جولای 2020 میلادی و در پی تشدید تنش های بین ارمنستان و آذربایجان، تعدادی از این تانک در مرزهای شمال غربی ایران مستقر شدند.[۵]

مشخصات فنی[ویرایش]

طراحی توسان بر اساس تانک بریتانیایی اف‌وی۱۰۱ اسکورپیون صورت گرفته است.[۶] سلاح‌های این تانک عبارتند از: یک توپ ۹۰ میلی‌متری، پرتابگرهای موشک توفان و و یک تیربار سنگین ۱۲٫۷ میلی‌متری هم‌محور با توپ اصلی و سیستم های شلیک و هدف گیری بهبود یافته.[۷][۸] این تانک می‌تواند مسافت زیادی را بدون نیاز به حمل با کامیون بپیماید.[۲] منابع ایرانی گزارش دادند که زره جلویی توسان در برابر گلوله تا کالیبر 12.7 میلی متری مقاوم است و مجهز به موتور دیزلی است.[۸] به گزارش خبرگزاری های ایرانی، این تانک همچنین به 8 سیستم پرتابگر نارنجک دودزا می باشد. این تانک به یک سیستم مدیریت نبرد و یک دستگاه ارتباطی دیجیتال از نوع سیستم پایانه اطلاعات مجهز است. سرعت این تانک 95 کیلومتر در ساعت در جاده و 65 کیلومتر در غیر جاده عنوان شده.[۹] واکنش سریع این تانک بدان معناست که این تانک قابلیت آن را دارد که در کوتاهترین زمان و بیشترین سرعت، واکنش نشان دهد و برای مأموریت‌های استراتژیک ساخته شده‌است.

اعلام شده است که تولید این تانک واکنش سریع از تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۷ آغاز گردیده و هم‌اکنون بیشتر وسایل دفاعی ایران، به صورت بومی تولید می‌شوند.

منابع[ویرایش]

  1. "Archived copy" (PDF). www.tau.ac.il. Archived from the original (PDF) on 16 February 2007. Retrieved 15 January 2022.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Globalsecurity "Tosan". 10 July 2008.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Pr3ss TV - Iran produces 'Quick Reaction' tanks". web.archive.org. July 25, 2008. Archived from the original on 25 July 2008. Retrieved 10 September 2023.
  4. رصد, گروه. "اندیشکده راهبردی تبیین | مرکز تفکر نسل سوم انقلاب" (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-16.
  5. Network, Frontier India News (November 7, 2020). "Iranian armour deployed at northwestern borders of Jolfa and Khodaafarin". Frontier India.
  6. "Forecast International". www.forecastinternational.com.
  7. Larson, Caleb (May 12, 2020). "Iran's Miniature Tosan Tank: One of the Smallest on Earth". The National Interest.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ "Tosan Light Tank | Military-Today.com". www.military-today.com.
  9. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۱/۰۵/۰۶ - ۰۱:۵۷). «" توسن" تانک واکنش سريع ايراني». fa. دریافت‌شده در 2023-04-15. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)