توروس سوم، شاه ارمنستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توروس سوم
شاه ارمنی کیلیکیه
سلطنت۱۲۹۳ تا ۱۲۹۸ میلادی
پیش ازهتوم دوم
پس ازسمبات
زادهحدود ۱۲۷۱ میلادی
موپسوئست
درگذشته۲۳ ژوئیهٔ ۱۲۹۸
آندیرلین
دودمانهتومی
پدرلوون سوم

توروس سوم، شاه ارمنستان (ارمنی: Թորոս Երրորդ, same as Theodore; زاده حدود ۱۲۷۱ میلادی – درگذشته ۲۳ ژوئیهٔ ۱۲۹۸)، شاه ارمنی کیلیکیه از سال ۱۲۹۳ تا ۱۲۹۸ میلادی بود. پس از وی، هتوم دوم به تاج و تخت ارمنستان رسید. در ۱۲۹۳برادرش هتوم دوم به نفع توروس کناره‌گیری کرد. با این حال در سال ۱۲۹۵، توروس هتوم را به تاج و تخت فراخواند. هردوی آنها خواهرشان ریتا ارمنستان را به قسطنطنیه آوردند تا در سال ۱۲۹۶میلادی با مایکل نهم پالایولوگوس ازدواج کند. اما بدنبال بازگشت‌شان به باردزربرد توسط برادرشان سمبات که در غیبت آن دو حکومت را غصب کرده بود زندانی شدند. توروس در ۲۳ ژوئیه ۱۲۹۸ در بارتسرابرد توسط اوشین ارتشبد سمبات و با فرمان او به قتل رسید.

خانواده[ویرایش]

توروس دو بار ازدواج کرد نخستین ازدواج او با مارگارت لوزینیان (ح. ۱۲۷۶–۱۲۹۶، ارمنستان) (دختر پادشاه هیو سوم از قبرس) بود که در تاریخ ۹ ژانویه ۱۲۸۸ صورت گرفت. حاصل اولین ازدواج او، پسرش لئو سوم ارمنستان بود؛ که وارث عمویش هتوم دوم شد. لئو از ۱۳۰۳ به ۱۳۰۷ سلطنت کرد، اما همراه با عمویش توسط مغول‌ها به قتل رسید.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Boase, T. S. R. (1978). The Cilician Kingdom of Armenia. Edinburgh: Scottish Academic Press. ISBN 0-7073-0145-9.
  • Cambridge Medieval History, Volume IV, p. 634
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Thoros III, King of Armenia». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸.


پیوند به بیرون[ویرایش]

توروس سوم، شاه ارمنستان
پیشین:
هتوم دوم
پادشاهی ارمنی کیلیکیه
۱۲۹۳–۱۲۹۸ میلادی
پسین:
سمبات