تورا-سان به شمال می‌رود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تورا-سان به شمال می‌رود
پوستر فیلم
کارگردانیوجی یامادا
نویسندهیوجی یامادا
یوشیتاکا آساما
بازیگرانکیوشی آتسومی
توشیرو میفونه
کئیکو تاکه‌شیتا
موسیقینائوزومی یاماموتو
فیلم‌بردارتتسوئو تاکاها
تدوین‌گرایوائو ایشی
توزیع‌کنندهشوچیکو
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۵ اوت ۱۹۸۷ (۱۹۸۷-08-۱۵)
مدت زمان
۱۰۷ دقیقه
کشورژاپن
زبانژاپنی

تورا-سان به شمال می‌رود (انگلیسی: Tora-san Goes North) یک فیلم کمدی ژاپنی محصول ۱۹۸۷ به کارگردانی یوجی یامادا است. این فیلم سی و هشتمین فیلم از مجموعه محبوب و طولانی‌مدت اوتوکو وا تسورای یو است.

خلاصه[ویرایش]

هنگامی که سفرهایش او را به روستایی در شمال ژاپن هوکایدو می‌برد، تورا سان به دامپزشکی پیر و پرخاشگر (توشیرو میفونه) در روابطش با دخترش (کئیکو تاکه‌شیتا) که ارتباطش با او قطع شده و زنی که پنهانی به او علاقه‌مند است کمک می‌کند.[۱][۲]

ارزیابی انتقادی[ویرایش]

توشیرو میفونه برای بازی در تورا-سان به شمال می‌رود نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جایزه آکادمی فیلم ژاپن شد. او برنده جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در مراسم جوایز روبان آبی و جایزه فیلم ماینیچی شد. کیکو آواجی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جایزه آکادمی ژاپن شد.[۳] استوارت گالبریث چهارم می‌نویسد که تورا-سان به شمال می‌رود «خنده‌دار، جذاب و در نهایت کاملاً تکان‌دهنده» است. این فیلم میفونه و کیکو آواجی را که چهل سال قبل در فیلم آکیرا کوروساوا "سگ ولگرد (فیلم ۱۹۴۹) (۱۹۴۹) با هم ظاهر شده بودند، دوباره هم بازی می‌کند. گالبریت با اشاره به اینکه میفونه در دو دهه آخر کارش به ندرت نقش خوبی را پیدا می‌کرد، «تورا-سان به شمال می‌رود» را «فیلمی کاملاً جذاب می‌داند که میفونه در یکی از آخرین نقش‌های خوبش را به بازیگر بزرگ می‌بخشد».[۲] کوین توماس از لس آنجلس تایمز بیان می‌کند که این مدخل در این مجموعه کمی خشن‌تر و کمی کمتر احساساتی تر از حد معمول است، که همه چیز خوب است و یامادا نقشی ایده آل برای میفونه ایجاد کرده‌است.[۴] سایت آلمانی زبان molodezhnaja به «تورا-سان به شمال می‌رود» سه و نیم ستاره از پنج ستاره می‌دهد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. 男はつらいよ 知床慕情 (به ژاپنی). Kinema Junpo. Archived from the original on 2012-03-24. Retrieved 2010-02-01.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Galbraith IV, Stuart (2008-12-31). "Tora-san 38: Tora-san Goes North (Region 2)". DVD Talk. Retrieved 2010-02-01.
  3. "Awards for Otoko wa tsurai yo: Shiretoko bojô (1987)". Internet Movie Database. Retrieved 2010-02-01.
  4. Thomas, Kevin (December 25, 1987). "MOVIE REVIEW: 'Tora-san Goes North' Ideal Role for Mifune". لس آنجلس تایمز. Retrieved October 25, 2015.
  5. "Tora-San Goes North" (به آلمانی). www.molodezhnaja.ch. Retrieved 2010-02-01.