توت‌فرنگی‌های وحشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توت‌فرنگی‌های وحشی
پوستر فیلم
کارگرداناینگمار برگمان
تهیه‌کنندهآلن ایکلوند
نویسندهاینگمار برگمان
بازیگرانویکتور شوستروم
بیبی آندرشون
اینگرید تولین
گونار بیورنستراند
ماکس فون سیدو
مُد هانسون
فولکه سوندکوئیست
موسیقیاریک نوردگرن
فیلم‌بردارگونار فیشر
تدوین‌گراسکار روساندر
توزیع‌کنندهآ بی سونسک فیلمیندوستری
تاریخ‌های انتشار
۲۶ دسامبر ۱۹۵۷ (سوئد)
۲۲ ژوئن ۱۹۵۹ (ایالات متحده)
مدت زمان
۹۱ دقیقه
کشورسوئد
زبانسوئدی

توت‌فرنگی‌های وحشی (به سوئدی: Smultronstället) فیلمی سوئدی در ژانر درام و عاشقانه به کارگردانی اینگمار برگمان محصول سال ۱۹۵۷ است.[۱][۲] این فیلم در مورد پیرمردی است که گذشته خود را به یاد می‌آورد. توت فرنگی‌های وحشی برندهٔ جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین در سال ۱۹۵۸ و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۶۰ شد. این فیلم همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شده بود. توت‌فرنگی‌های وحشی از اولین نمونه‌های برجسته استفاده از جریان سیال ذهن در سینماست.

داستان فیلم[ویرایش]

پروفسور بورگ (شوستروم) همراه عروسش، ماریانه (تولین)، که در زندگی زناشویی با همسرش (بیورنستراند) مشکل دارد، برای دریافت دکترای افتخاری (در پنجاهمین سالگرد فارغ‌التحصیلی‌اش از دانشگاه) به لوند می‌رود. در راه، ابتدا سه جوان، سارا (آندرسون) به همراه دو پسر و سپس زوجی را که با یکدیگر مشاجره دارند سوار می‌کنند. در طول سفر بورگ دچار کابوس می‌شود و خاطرات خوش و ناخوش گذشته جلوی روی او جان می‌گیرند. (سارا شخص دیگری است که در کودکی دوست می‌داشته است). پس از مراسم در لوند، به‌نظر می‌رسد سارا و دوستانش واقعاً بورگ را دوست دارند. در پایان او آرام به خواب می‌رود.

درباره فیلم[ویرایش]

این فیلم شاید، هنوز پرآوازه‌ترین فیلم برگمان باشد. در طرح روایتی بیست و چهار ساعته فیلم، اشخاصی از پنج نسل مختلف ظاهر می‌شوند، تا برگمان تصویری جامع و کامل از رابطه‌های انسانی را ارائه دهد. سفر «پروفسور بورگ» مهربان و ظاهرالصلاح به سیری درونی برای شناخت و مرور آنچه در گذشته انجام داده است، تبدیل می‌شود. رویارویی «بورگ» با مرگ، تحولی در شخصیت او به وجود می‌آورد که هراس از نیستی را جایگزین رؤیای زندگی می‌کند. دقیقاً به همین دلیل فیلم با کابوس او آغاز می‌شود و با میل او بر خواب و رویابینی خاتمه می‌یابد. ویکتور شوستروم بزرگ در واپسین حضور سینمائی‌اش، تصویری حیرت‌انگیز از «هراس از مرگ» را ارائه می‌دهد.

منابع[ویرایش]

  1. "Wild Strawberries". The Ingmar Bergman Foundation. Retrieved 15 April 2007.
  2. “Wild Strawberries”.

پیوند به بیرون[ویرایش]