تنها میان طالبان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تنها میان طالبان
پوستر مستند تنها میان طالبان
کارگردانمحسن اسلام زاده
تهیه‌کنندهسید سلیم غفوری
زبانفارسی

تنها میان طالبان مستندی ایرانی ساخته محسن اسلام زاده در سال ۱۳۹۴ است. این مستند در لیست فروش شرکت پخش فیلم اسپرسو در انگلستان قرار گرفته‌است.[۱] به اعتقاد محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره، ساخت این مستند در ژانر مستند بحران یک اتفاق منحصر به فرد است.[۲]

موضوع[ویرایش]

این مستند یک روایت بی واسطه در مورد نگرش طالبان به مسائل مختلفی از جمله سیاست، مذهب و قومیت است. اسلام زاده چند بار به کشور افغانستان سفر کرد تا سرانجام موفق شد اجازه حضور بین این گروه را پیدا کرد و ۱۵ روز در میان طالبان زندگی کرد. وی با مقام‌های ولایتی طالبان در استان «هلمند» مصاحبه کرده‌است وی همچنین با یکی از اعضای شورای رهبری و چند نفر از وزرای طالبان از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی، رئیس کمیسیون نظامی و معاون کمیسیون فرهنگی که همه از مسئولان امارتی طالبان بودند، مصاحبه کرده‌است.[۳]

جوایز[ویرایش]

این مستند برای اولین بار در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت روی پرده رفت و در بخش مستند نیمه‌بلند، تندیس شهید آوینی را از آن خود کرد.[۴] همچنین این مستند برنده بهترین فیلم بخش مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیا گردید.[۵][۶] فانوس طلایی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند به این مستند تعلق گرفت.[۷] همچنین این مستند برنده دیپلم افتخار از جشنواره فیلم‌های پلیسی مسکو شده‌است.[۸] این مستند در سال ۲۰۱۷ برابر اعلام نظر هیئت داوران، متشکل از مارگریت روریسون، شیلا ویلسون و دنی لونتال جایزه بهترین فیلم بلند مستند را در جشنواره بین‌المللی فیلم آتن دریافت کرد.[۹] این مستند همچنین در بخش مسابقه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۱۶، حقوق بشر میلان ایتالیا ۲۰۱۷ [۱۰]، اسماعیلیه مصر ۲۰۱۷ [۱۱]، تین لاین ایالت تگزاس امریکا[۱۲] ۲۰۱۷ حضور داشته است.

منابع[ویرایش]

  1. ««تنها میان طالبان» در اسپانیا رقابت می‌کند/ عقد قرارداد پخش جهانی». خبرگزاری مهر.
  2. «یک نفر تنها ایستاده میان طالبان!». خبرگزاری مهر.
  3. «کارگردانی که ۱۵روز با طالبان زندگی کرد/۴۰ماه تلاش برای جلب اعتماد». خبرگزاری مهر.
  4. «مستند «تنها میان طالبان» در خبرگزاری مهر به نمایش درمی‌آید». خبرگزاری مهر.
  5. «2017 AWARD WINNERS». marbellafilmfestival.com.
  6. ««تنها میان طالبان» در اسپانیا هم درخشید/کسب جایزه بهترین مستند در جشنواره «ماربلا» + ویدئو». خبرگزاری تسنیم.
  7. «فانوس طلایی برای برگزیدگان جشنواره «عمار»». روزنامه اطلاعات. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  8. «Invitation to the XX International Festival DetectiveFEST». detectivefest.ru. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷.
  9. «مستند «تنها میان طالبان» بهترین مستند بلند جشنواره آتن آمریکا شد». خبرگزاری تسنیم.
  10. «Alone among the Taliban». festivaldirittiumani.it.
  11. «Invitation toوحیدا برفقه طالبان». ismailiafilmfest.com. بایگانی‌شده از اصلی در 22 اكتبر 2017. دریافت‌شده در 21 اكتبر 2017. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  12. «Alone Among the Taliban». thinline.us. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]