تل‌عفر

مختصات: ۳۶°۲۲′۲۷″ شمالی ۴۲°۲۶′۳۶″ شرقی / ۳۶٫۳۷۴۱۷°شمالی ۴۲٫۴۴۳۳۳°شرقی / 36.37417; 42.44333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تلعفر)
تل‌عفر
دژ تلعفر
دژ تلعفر
تل‌عفر در عراق واقع شده
تل‌عفر
تل‌عفر
مختصات: ۳۶°۲۲′۲۷″ شمالی ۴۲°۲۶′۳۶″ شرقی / ۳۶٫۳۷۴۱۷°شمالی ۴۲٫۴۴۳۳۳°شرقی / 36.37417; 42.44333
استاننینوا
بلندی
۴۵۰ متر (۱۴۸۰ پا)
جمعیت
۱۷۲٫۵۰۰ نفر
زبانکردی
مذهبسنی-شیعه

تل‌عفر، تلعفر، تَلَّ اَعْفَر یا تَلَّ یعفر[۱] شهری در استان نینوا در شمال غربی کشور عراق است. این شهر با جمعیت ۱۷۲٫۵۰۰ نفر (در سال ۲۰۱۸) پس از شهرستان موصل پرجمعیت‌ترین شهر استان نینوا می‌باشد. شهر تلعفر مرکز شهرستان تلعفر است.[۲]ساکنان این شهر اکثراً ترکمن با اقلیتی عرب و کرد هستند.[۳][۴][۵]

پیشینه[ویرایش]

در ۱۰ کیلومتری جنوب باختری شهر تلعفر تپه‌های باستانی یاریم‌تپه نگاه‌دارندهٔ بازمانده‌هایی از فرهنگ حَلَفی مربوط به ۷ تا ۴۵۰۰ سال پیش و دوره‌های حسونه، حلف و عُبید است.

تاریخدانان بر این باورند که شهری به نام تِلاسَر که در انجیل دو بار به آن اشاره شده همین شهر تلعفر است. در انجیل تلاسر شهری نامیده شده که باشندگان آن «فرزندان عدن» هستند و در زمان سناخریب، آشوریان بر آن چیره شدند.

پس از چیرگی ایرانیان هخامنشی و دیگر پادشاهان بر این سامان، در روزگار عثمانی این شهر به دست ترکان افتاد و ترک‌های عثمانی آن را پادگانی برای نظارت بر قبایل یزیدی ساکن در خاور سنجار ساختند. در دههٔ ۱۸۸۰ تلعفر به عنوان یکی از توابع شهرستان سنجار به‌شمار آمد. در تابستان سال ۲۰۱۴ داعش شهر تلعفر و پایگاه هوایی آن را تصرف کرد اما در تابستان سال ۲۰۱۷ پس از آزادی موصل توسط ارتش عراق، تل عفر هم از داعش پاکسازی شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. [۱]
  2. "Description of Tal'Afar" (PDF). Department of Behavioral Sciences & LeadershipUnited States Air Force Academy, Colorado Springs. January 8, 2008. Archived from the original (PDF) on 16 August 2010. Retrieved April 22, 2011.
  3. "UNPO: Iraqi Turkmen: Establishment of Iraqi Turkmen Autonomy".
  4. "Turkmen in Tal Afar: Perceptions of Reconciliation and Conflict" (PDF). United States Institute of Peace. Retrieved 10 October 2020.
  5. "The Ba'ath Party and Insurgency in Tal Afar" (PDF).{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)

* Wikipedia contributors, "Tal Afar," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed August 10, 2008).