تعویض مفصل زانو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرتروپلاستی کامل مَفصَل زانو
تعویض کامل مَفصَل زانو
ICD-10-PCS0SRD0JZ
ICD-9-CM81.54
سرعنوان‌های موضوعی پزشکیD019645
مدلاین پلاس۰۰۲۹۷۴
ئی‌مدیسین۱۲۵۰۲۷۵

تعویض مَفصَل زانو یا آرتروپلاستی کامل مَفصَل زانو یا توتال‌نی (به انگلیسی: Total Knee Arthroplasty (TKA)) عمل جراحی ارتوپدی که با استفاده از آن سطوح مفصلی استخوان ران و درشت‌نی در مفصل زانو با سطوح مصنوعی جایگزین می‌گردد.[۱]
هر سال بیش از ۷۰۰ هزار عمل جراحی تعویض مفصل زانو در ایالات متحده با موفقیت انجام می‌پذیرد.[۲] آرتروپلاستی مفصل زانو در مواردی که سطوح مفصلی بیمار به دلایلی مانند استئوآرتریت، روماتیسم مفصلی، دفورمیتی واروس یا والگوس شدید، تروما یا خونریزی داخل مفصلی مزمن از بین رفته با جایگزینی دقیق پروتزهای آماده انجام می‌گیرد.[۳]

علل تعویض مفصل زانو[ویرایش]

آرتروز[ویرایش]

آرتروز زانو[پ ۱] از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال بوده و شایعترین بیماری تخریبی مفاصل بدن می‌باشد. میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است. مهم‌ترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است. دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی انعطاف‌پذیر می‌باشد ساخته شده‌است. با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور (ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی (دژنراتیو) می‌گردد. به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود، بنابراین آرتروز مفصل زانو در دو ناحیه تیبیوفمورال (مفصلی که بین استخوان ران و ساق ایجاد قرار دارد) و مفصل کشککی-رانی می‌تواند ایجاد شود.[۴]

روماتیسم مفصلی[ویرایش]

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی[پ ۲] یک بیماری سیستمیک و مزمن است. شیوع این بیماری در جهان حدود یک درصد بوده و معمولاً در سنین میانسالی بروز می‌نماید و در زنان شایع‌تر از مردان است.
نشانه‌های آرتریت روماتوئید:

  • ضعف و خستگی
  • تورم و درد مفاصل
  • سفتی صبحگاهی مفاصل
  • ندول‌های روماتوئید

پارگی منیسک و رباط‌ها[ویرایش]

نقص غضروفی[ویرایش]

معاینات بالینی[ویرایش]

در عملکرد بالینی پزشک با استفاده از قضاوت بالینی، بیمار را جهت تشخیص پزشکی،[پ ۳] درمان و پیشگیری[پ ۴] از بیماری ارزیابی می‌کنند. در طی این عملکرد ترتیب خاصی از فعالیت‌ها وجود دارد که معمولاً رعایت می‌شود و شامل: شرح حال، معاینه فیزیکی، تهیه فهرست مشکلات، مشخص کردن تشخیص‌های‌افتراقی،[پ ۵] بررسی‌ها (شامل آزمایش‌ها و تصویربرداری ام‌آرآی[پ ۶])، رسیدن به تشخیص و در آخر تصمیم‌گیری جهت درمان می‌باشد.

روش انجام جراحی[ویرایش]

با قرارگیری بیمار تحت بیهوشی عمومی یا تزریق داروی بی‌حسی در فضای اپیدورال نخاعی، جراح برشی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر در جلوی زانو ایجاد می‌کند. بخش آسیب دیده مفصل از سطح استخوان‌ها برداشته می‌شود و سپس سطوح به گونه‌ای شکل داده می‌شود تا توانایی نگه داشتن مفصل مصنوعی فلزی یا پلاستیکی را داشته باشد. مفصل مصنوعی با سیمان استخوانی یا مواد مخصوص دیگر به استخوان ران، درشت‌نی و کاسه زانو متصل می‌شود. پس از قرارگیری و تنظیم مناسب، بخش‌های مصنوعی متصل شده، مفصلی را شکل می‌دهد که برای عملکرد و پایدار ماندن به رباط‌ها و عضله‌های پیرامون وابسته است. در پایان فرایند فضای ایجاد شده توسط بخیه دوخته شده و بر روی ناحیه پانسمان قرار می‌گیرد.

اسکار جراحی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت جراحی[ویرایش]

پیش از عمل[ویرایش]

حین عمل[ویرایش]

پس از عمل[ویرایش]

عوارض و ریسک فاکتورها[ویرایش]

عوارض تعویض مفصل زانو مانند سایر اعمال جراحی در مفاصل می‌باشد.

  • عفونت : بیش‌ترین عارضه جدی، ریسک عفونت می‌باشد که در ۱٪ از بیماران رخ می‌دهد.
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی:ترومبوز سیاهرگی عمقی در بیش از ۱۵٪ بیماران رخ می‌دهد و نشانه‌های آن در ۲ الی ۳ درصد از بیماران مشاهده می‌گردد. لخته‌شدن خون در پاها که می‌تواند به ریه‌ها رفته و باعث آمبولی ریه شود. آمبولی ریه می‌تواند باعث کوتاه شدن نفس‌ها، درد قفسه سینه و حتی ایجاد شوک شود.
  • درد مزمن یا سفتی اندام: در ۸ الی ۲۳ درصد از بیماران مشاهده می‌گردد.
  • خونریزی درون مفصلی
  • آسیب عصبی
  • آسیب عروق خونی


عوارض این جراحی در افرادی دارای اضافه وزن، بیش‌تر بوده و به افرادی با چاقی بیمارگونه توصیه می‌شود پیش از عمل نسبت به کاهش وزن خود اقدام نمایند.[۵]
معمولاً شکستگی‌های استخوانی در اطراف پروتز نصب شده، حین یا پس از جراحی در جمعیت سالخورده مشاهده می‌گردد.

مصرف دارو[ویرایش]

داروهایی که پزشک تجویز کرده، مراقبت از زخم، مراقبت از وضعیت روحی بیمار و نرمش‌هایی که بیمار باید انجام دهد از مهم‌ترین نکات هستند. در هر عمل جراحی احتمال عفونت در محل عمل وجود دارد. پس پزشک معالج تا مدتی بعد از عمل جراحی، به بیمار آنتی‌بیوتیک می‌دهد تا احتمال عفونت بعد از عمل جراحی کاهش پیدا کند. ممکن است پزشک معالج داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی برای بیمار تجویز کند تا وی بعد از مرخص شدن از بیمارستان تا مدتی از آن‌ها در منزل استفاده کند. بیمار باید داروها را تا آخر مصرف نموده و هر گونه افزایش در شدت درد را به پزشک معالج اطلاع دهد.

طول درمان و دورهٔ ریکاوری پس از عمل[ویرایش]

درصد قابل توجهی از بیماران (نزدیک به ۹۸٪) پس از گذشت مدت کوتاهی پس از تعویض مفصل زانو با پروتز امریکایی بسته به نوع فعالیت و شغلی که دارند می‌توانند پس از ۱ ماه به فعالیت حرفه ای خود بازگردند.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

معادل‌های انگلیسی[ویرایش]

  1. Knee Osteoarthritis
  2. Rheumatoid arthritis
  3. Medical diagnosis
  4. preventive medicine or prophylaxis
  5. Differential diagnosis
  6. Magnetic Resonance Imaging

منابع[ویرایش]

  1. "What Is Joint Replacement Surgery?" (به انگلیسی). National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases. August 2016.
  2. "Knee Replacement Risks Higher Among Men" (به انگلیسی). Arthritis Foundation National Office.
  3. "Total Knee Replacement" (به انگلیسی). American Academy of Orthopedic Surgeons. Retrieved August 2015. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  4. «آیا تعویض مفصل زانو سالمندان را فعال تر می‌کند؟». باشگاه خبرنگاران جوان. ۶ مهر ۱۳۹۱.
  5. "CHECK-UP BEFORE SURGERY" (به انگلیسی). Archived from the original on 22 March 2017. Retrieved 10/08/2008. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]