تعطیلات مسیحی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرهنگ و آداب مسیحی

تعطیلات مسیحی، تقویم مقدس و همچنین تقویم عبادی سال کلیسا یا سال مسیحی و نیز تقویم[۱]انگلیسی: Liturgical yearشامل چرخهٔ فصل‌های سالانهٔ مذهبی در کلیساهای مسیحی است که روزهای عید، از جمله جشن‌های قدیسین است که تعیین می‌کند در چه زمانی برگزار می‌شود، کدام بخش از کتاب مقدس در یک چرخه سالانه یا چرخه چند ساله خوانده می‌شود.

رنگ‌های مذهبی مشخصی ممکن است در ارتباط با فصل‌های مختلف سال مذهبی ظاهر شوند. تاریخ اعیاد بین کلیساهای مختلف تا حدودی متفاوت است، اگرچه ترتیب و منطق تا حد زیادی یکسان است.

تقویم عبادی مسیحی برخی از کلیساهای غربی، که نشانگر ایام با رنگ‌های مذهبی است.

چرخه زمانی[ویرایش]

چرخه عبادت، سال را به یک سری از فصل‌ها تقسیم می‌کند که هر یک از آنها حال و هوای ویژهٔ خود را دارند، کلامی تأکیدات و حالت‌های دعا که می‌توان با روش‌های مختلفی برای تزئین کلیساها، رنگ‌ها را نشان داد. اصول و جلب برای روحانیت، قرائت کتاب مقدس، مضامین موعظه و حتی سنت‌ها و روال‌های مختلفی که اغلب شخصاً یا در خانه مشاهده می‌شود.

در کلیساهایی که پیرو سال راسخ سالروز هستند متن‌های مربوط به کتاب مقدس برای هر یکشنبه (و حتی هر روز از سال در برخی از روایات) در یک سخنرانی تأکید شده‌است. بعد از اصلاحات پروتستانی، آنگلیکان‌ها و لوتریان‌ها همچنان در پی سخنرانی مراسم رومی را اجرا کردند. به دنبال تصمیم شورای دوم واتیکان، کلیسای کاتولیک که این سخنرانی را در سال ۱۹۶۹ مورد تجدید نظر قرار داد چرخهٔ سه سالهٔ قرائت برای یکشنبه‌ها و یک چرخهٔ دو ساله را برای روزهای هفته اتخاذ کرد.

تقویم‌های کتاب مقدس[ویرایش]

محققان در این مورد که آیا تقویم‌های مورد استفادهٔ یهودیان قبل از تبعید بابل خورشیدی (بر اساس بازگشت همان موقعیت نسبی بین خورشید و زمین)، شمسی قمری (بر اساس ماه‌هایی که با چرخهٔ ماه مطابقت دارد، با در نظر گرفتن ماه‌های با دورهٔ اضافی برای بازگشت تقویم به همخوانی با چرخهٔ خورشیدی)؛ مانند گاه‌شماری عبری کنونی، با ماه‌های اضافی دوره ای برای برگرداندن تقویم با چرخه خورشیدی) مانند تقویم امروزی یهودیان هیلل دوم، یا ماه مطلقاً قمری، مانند گاه‌شماری هجری قمری، توافق ندارند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Kalendar". Anglican Catholic Church. 2015. Retrieved May 23, 2015. It is as a result of this connection that "kalendar/calendar" came to refer to the orderly arrangement of time as we now know it, but the established church retained the older "K" spelling to distinguish their kalendar from an ordinary list of events. In other words, a kalendar is simply a church calendar!
  2. Stern, Sacha (2001). Calendar and Community: A History of the Jewish Calendar. Oxford University Press. pp. 2–3. ISBN 0-19-827034-8.

پیوند به بیرون[ویرایش]