تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار
ICD-9-CM60.29
سرعنوان‌های موضوعی پزشکیD020728
مدلاین پلاس002996
تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار

تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (به انگلیسی: Transurethral Resection of the Prostate) که معمولاً با نام مخفف آن تِرپ (به انگلیسی: TURP) - و به ندرت (به انگلیسی: Transurethral Prostate Resection, TUPR) - شناخته می‌شود، یک عمل جراحی اورولوژی است. این نوع از عمل جراحی برای درمان عوارض ناشی از بزرگی پروستات (به انگلیسی: BPH) به کار می‌رود. همانطور که از نام این روش جراحی بر می‌آید، این عمل با رویت پروستات و دسترسی به آن از داخل مسیر مجرای ادراری انجام می‌شود و در طی آن، قسمتی از بافت پروستات با روش الکتروکوتری یا برش با تیغ جراحی برداشته می‌شود. این عمل جراحی، معمولاً به عنوان مؤثرترین روش برای درمان BPH در نظر گرفته می‌شود و با بی‌حسی نخاعی یا بی‌هوشی کامل انجام می‌شود. بعد از انجام عمل، به‌طور موقت یک سوند ادراری در مجرای ادراری قرار داده می‌شود تا جریان ادرار برقرار شده و مثانه تخلیه شود. نتیجه این عمل برای 80-90% بیماران BPH، عالی ارزیابی می‌شود.

موارد استفاده[ویرایش]

بزرگی پروستات (هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات) معمولاً در ابتدا با دارو درمان می‌شود. درمان دارویی با تجویز یکی از انواع آنتاگونیست‌های آلفا مانند تامسولوسین یا یکی از انواع مهارکننده ۵ آلفا ردوکتاز مانند فیناستراید یا دوتاستراید انجام می‌شود. اگر درمان دارویی علایم ادراری بیمار را کاهش ندهد، پس از بررسی دقیق پروستات و مثانه با سیستوسکوپ، ممکن است عمل جراحی ترپ به عنوان روش درمانی در نظر گرفته شود.

روش استفاده[ویرایش]

  1. ابتدا با عبور دستگاه رزکتوسکوپ از درون پیشابراه جراح قادر است پروستات بزرگ شده را ببیند و سپس قسمتی از آن که باعث انسداد شده‌است را بتراشد.
  2. حلقهٔ فلزی در انتهای رزکتوسکوپ بافت اضافی پروستات را می‌تراشد.
  3. بافت جراحی شده توسط رزوکتوسکوپ بیرون کشیده می‌شود.

خطرات[ویرایش]

از آنجا که خون‌ریزی از خطرات مرتبط با عمل جراحی، TURP است، این عملیات برای بسیاری از بیماران با مشکلات قلبی در نظر گرفته نمی‌شود.

عوارض بعد از عمل[ویرایش]

عوارض بعد از عمل عبارتند از:

  • خون‌ریزی (رایج ترین): خون‌ریزی ممکن است بعد از عمل رخ دهد و با آنتی آندروژن مانند فیناستراید یا فلوتامید کاهش می‌یابد.
  • احتباس لخته خون و درد لخته
  • صدمه به جدار مثانه مانند پارگی (به ندرت)
  • سندرم TURP: هیپوناترمی و مسمومیت آب (علائم شبیه سکته مغزی در یک بیمار سالمندان) ناشی از جذب بیش از حد مایع (به عنوان مثال ۳ تا ۴ لیتر) توسط سینوس‌های پروستات در طی عمل جراحی است. این عارضه می‌تواند به سردرگمی منجر شود، تغییر در وضعیت ذهنی، استفراغ، حالت تهوع، و حتی کما از علاعم این حالت است. برای جلوگیری از سندرم TURP:

۱) طول عمل جراحی TURP محدود به کمتر از یک ساعت در بسیاری از مراکز است. و ۲) مقدار آبی که به داخل رگ پروستات و سینوس‌های آن تزریق می‌شود را به حداقل کاهش می‌دهند.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. Imiak; et al. (1 Jan 1999). "TURP Syndrome". Archived from the original on 1 January 2012. Retrieved 27 July 2014. {{cite web}}: Explicit use of et al. in: |author= (help)
  1. ویکی‌پدیای انگلیسی [۱]
  2. Medscape: Transurethral Resection of the Prostate
  3. انجمن پزشکی بریتانیا