ترابری در اصفهان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اصفهان دارای انجمن‌های صنفی حمل و نقل کالا و مسافر است.[۱]منطقه کلانشهر اصفهان و استان اصفهان یک قطب حمل و نقل ایران است ، نزدیک به ۳۵ هزار کامیون و ۵۰ هزار راننده در آن مشغول به فعالیت هستند. طولانی ترین کریدور شرق-غرب کشور از داران و الیگودرز آغاز شده و پس از عبور ۷۰۰ کیلومتر از اصفهان به طبس ختم می شود که دارای اهمیت است. [۲][۳][۴]

Esfahan Metro نقشه جغرافیایی خط قطار شهری اصفهان-
BRT

پل ها و بزرگراهها[ویرایش]

پلهای مهم شهر روی زاینده رود پل وحید، پل آذر اصفهان ، پل غدیر، پل فلزی اصفهان ، پل فردوسی و پل بزرگمهر هستند.

هزینه اجراي طرح پل چهارم روگذر اصفهان به تهران ۱۲۰ميليارد تومان است.[۵]

در مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر ۲۳ تقاطع غیر همسطح وجود دارد که پل آفتاب ۱۰ ماهه احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت و پروژه مجموعه پل‌های سردار شهید سپهبد سلیمانی نیز برنامه ریزی شده.[۶]

آزادراه شرق اصفهان از آزادراه چالوس به تهران و پس از آن به اصفهان، سپس شیراز و در نهایت بوشهر وصل می‌شود. قطعه به طول ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست، در ادامه سه قطعه نطنز تا پلیس‌راه مبارکه، ساخته می‌شود. این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.[۷]

از سال ۱۳۹۳ تاکنون مجموع جاده‌های ساحلی احداث شده از شرق تا غرب اصفهان در دو طرف رودخانه زاینده رود ۱۰۰ کیلومتر است.[۸]

آزادراه‌های اصفهان[ویرایش]

گمرک و باربری[ویرایش]

گمرک اصفهان از لحاظ صادرات و واردات جزء ۲۰ گمرک برتر کشور استاین شهر به دلیل قرارگرفتن در مرکز کشور، شاهراه حیاتی جریان تجارت در کشور است و این باعث شده گلوگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا را برعهده داشته باشد.[۹]تا ۳ تیر ۱۳۹۹ بر اساس گزارش اعضای هیئت مدیره با بررسی عملکرد و شاخص‌های برنامه استراتژیک (BSC)، اداره کل پست استان اصفهان در بین ادارات و مناطق پستی کشور رتبه سوم را کسب نمود.[۱۰]حمل و نقل کالا و بار در شهر اصفهان و حومه آن توسط سازمان مدیریت شهرداری نظارت می‌شود.[۱۱]

راه‌آهن کشور و پایانه‌های اتوبوس[ویرایش]

ایستگاه‌های مهم راه‌آهن اصفهان را می‌توان سیستان، زرین شهر، حسن‌آباد، کاشان، بادرود و دیزیچه دانست.[۱۲]

شهر ۳ پایانه سفرهای زمینی بیرونشهری دارد. پایانه کاوه، پایانه صفه، پایانه زاینده رود[۱۳][۱۴]

فضای پارکینگ[ویرایش]

تا ۱۳۹۷ در شهر اصفهان ۱۱۰ پارکینگ وجود دارد۱۵ هزار فضای پارک خودرو در پارکینگ‌های شهر اصفهان وجود دارد.[۱۵]

دوچرخه سواری[ویرایش]

تا ۱۳۹۹ اصفهان ۴۲ ایستگاه دوچرخه و ۶ مسیر امن دوچرخه سواری دارد.[۱۶][۱۷]یکی از بالاترین مقامهای دولت نمایندگی ولایت فقیه و امام جمعه موقت یوسف طباطبایی نژاد مخالف دادن حق دوچرخه سواری زنان در شهر اصفهان است.[۱۸] خط های دوچرخه شامل كنار گذر خيابان آذر (خيابان جابرانصاري) آمادگاه، سپه،استانداري خيابان چهار باغ عباسي(از انقلاب تا فلكه شهداء) كنار گذر خيابان شهيد مطهري (از انقلاب تا پل فلزي) است.[۱۹]

تاکسیرانی و واحد اتوبوسرانی[ویرایش]

اتوبوس بی آر تی
اتوبوس بی آر تی

برنامه های شرکت اسنپ و تپسی در شهر سرویس میدهند.[۲۰][۲۱][۲۲][۲۳] در ۱۳۹۵ ۲۵ هزار تاکسی برای سازمان تاکسیرانی شهرداری کار می‌کنند.[۲۴]شهر ۱۱۵ خط تاکسی دارد.[۲۵] ۱۰۰ خط اتوبوسرانی و ۹۰۰ اتوبوس وجود دارد.[۲۶] چهار خط اتوبوس بی آر تی BRT در اصفهان کار می‌کند.[۲۷]

فرودگاه و شرکت هواپیمایی[ویرایش]

فرودگاه بین‌المللی اصفهان که «شهید بهشتی» نام دارد در شمال شرقی شهر و در ۱۸ کیلومتری شهر واقع شده‌است.در سال ۹۷ اصفهان شرکت هواپیمای مسافربری قشم را خرید.[۲۸][۲۹][۳۰]
تأسیس این فرودگاه در سال ۱۳۶۱ اجرایی شده‌است و از این فرودگاه روزانه ۶۰ پرواز در مسیرهای ورودی و خروجی و ۳۰۰ پرواز هفتگی به ۳۰ مقصد در داخل و خارج از ایران صورت می‌گیرد که هر هفته۴۰ هزار مسافر از طریق این فرودگاه مسافرت می‌کنند. این فرودگاه یکی از پر رفت‌وآمدترین فرودگاه‌های کشور است.[۳۱]

قطار (مترو) شهری و ساختن ترام[ویرایش]

قطار شهری به نام متروی اصفهان نیز معروف است. این شبکه به سبب گذر از منطقه‌های باستانی این شهر با مخالفان بسیاری همراه گشته و تاکنون به منطقه‌های باستانی همانند: خیابان چهار باغ و سی و سه پل آسیب رسانده‌است. شبکه درون‌شهری مترو دارای ۵ خط جداگانه می‌باشد. خط شماره یک شمالی - جنوبی و دارای بیست و یک ایستگاه است. این خط از شمال غربی آغاز شده و به کوه صفه در جنوب ختم می‌شود. خط شماره دو نیز محور شرقی - غربی دارد که بیست و یک ایستگاه را شامل می‌شود. این خط از شمال شرقی آغاز می‌شود و تا خمینی شهر ادامه می‌یابد. خط شماره سه از فولادشهر در جنوب غرب اصفهان آغاز شده و در ایستگاه میدان آزادی دروازه‌شیراز به پایان می‌رسد. خط شماره چهار دنباله خط اول تا بهارستان و شهر مجلسی می‌باشد و خط شماره پنج هم دنباله خط اول از سمت شمال به سمت شاهین شهر می‌باشد. هم‌اکنون هر سه فاز خط شماره یک حدفاصل شهرک قدس تا پایانه صفه برای استفاده عموم دایر است. در طراحی ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان سعی شده از معماری مطابق با الگوهای بناهای تاریخی شهر اصفهان استفاده شود.[۳۲]

تفاهم نامه ساختن ترام اصفهان برای فاصله ی میدان جمهوری تا میدان آزادی با قرارگاه خاتم الانبیا امضا شده.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «انجمن‌های صنفی حمل و نقل». esfahan.rmto.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۰.
  2. «اصفهان قطب حمل و نقل بار کشور». ایمنا. ۲۰۱۸-۰۹-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۱.
  3. «اصفهان، قطب مهم راهداری، مسافری و حمل و نقل جاده ای کشور». پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. ۲۰۱۸-۰۲-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۱.
  4. «رفع قدم به قدم مشكلات حمل و نقل جاده اي استان اصفهان با كمك دولتي ها». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۱ اكتبر ۲۰۲۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. «عمليات بتن‌ريزي پل روگذر اصفهان به تهران انجام شد». new.isfahan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۲۸.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «تبدیل مرکز همایش‌ها به یک منطقه دیپلماتیک/ تراموا به اصفهان می‌آید». ایمنا. ۲۰۲۰-۰۶-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۱.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰.
  8. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰.
  9. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۲۰.
  10. «پیشتاری اداره کل پست اصفهان در کشور - باشگاه خبرنگاران». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۲۰.
  11. «سازمان مدیریت حمل و نقل بار و کالای درون‌شهری و حومه شهرداری اصفهان». hamlebar.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  12. 936 (۲۰۲۰-۰۹-۰۵). «بهره‌برداری ۷۷ طرح راهداری استان اصفهان آغاز شد». ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  13. «ترمینال پایانه زاینده رود اصفهان | بلیط اتوبوس | پایانه ها». payaneha.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  14. «انتقال بخشی از حمل ونقل برون‌شهری پایانه صفه به پایانه کاوه». ایمنا. ۲۰۲۰-۰۳-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  15. «افزایش ظرفیت پارکینگ‌های شهر اصفهان به 20 هزار فضای پارک». new.isfahan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  16. «درگاه الکترونیکی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک». new.isfahan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  17. «70 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در اصفهان». PANA.IR. ۲۰۱۷-۰۶-۱۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  18. «نسخه آرشیو شده». www.asriran.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۹.
  19. معيارهاي مكان گزيني و طراحي مسيرهاي دوچرخه سواري (با تأكيد بر شهر اصفهان) ،جامعه شناسي كاربردي،گروه جغرافياي دانشگاه اصفهان ،سال بيست و دوم، شماره پياپي(43 ،(شماره سوم، پاييز 1390
  20. «رانندگان تپسی : این‌کرایه‌ها نمی‌صرفد » اصفهان امروز». web.archive.org. ۲۰۱۹-۰۶-۰۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۱.
  21. «تپسی در اصفهان فعال شد - ITIRAN | آی تی ایران». web.archive.org. 2020-10-01. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2020-10-21. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  22. «آمارهای اسنپ از سال 98». web.archive.org. ۲۰۲۰-۰۸-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اوت ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۱.
  23. «Snapp Taxi App Download | IOS & Andoid | Snapp Iran version of Uber». web.archive.org. ۲۰۲۰-۰۹-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۱.
  24. «فعالیت 25 هزار تاکسی در شهر اصفهان». ایمنا. ۲۰۱۶-۰۴-۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  25. «لیست خطوط تاکسی شهر اصفهان». new.isfahan.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  26. 1368 (۲۰۲۰-۰۶-۰۵). «اتوبوسرانی اصفهان از شنبه با ظرفیت کامل فعال است». ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۷.
  27. «بی آر تی اتوبوس رانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۲۰.
  28. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰.
  29. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰.
  30. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰.
  31. «خبرگزاری فارس». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۱۱.
  32. «اصفهان من». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۱۱.