قبرستان مسیحیان کرمانشاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قبرستان مسیحیان کرمانشاه گورستانی متعلق به مسیحیان ارمنی و آشوری با قدمت بسیار است که در شهر کرمانشاه واقع شده و در دست تخریب قرار گرفته‌است.

تخریب قبرستان مسیحیان کرمانشاه[ویرایش]

تخریب قبرستان مسیحیان کرمانشاه واقعه‌ای است که در خرداد ماه ۱۳۹۶ به وقوع پیوسته‌است. این مجموعه گورستان متعلق به ارامنه و قبرستان مسیحیان است که تخریب آن با آبیاری زمین‌های قبرستان توسط شهرداری کرمانشاه صورت می‌گیرد.

بخش‌های وسیعی از این قبرستان در سال‌های گذشته توسط شهرداری تصاحب شده و به فروش رفته و در آن ساختمان‌سازی صورت گرفته‌است در نتیجه از آن قبرستان وسیع یک بخش کوچک باقیمانده است که آن نیز در حال تخریب است.[۱]

پیشینه[ویرایش]

تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، مسیحیان بسیاری در کرمانشاه می‌زیستند. دو کلیسای بزرگ یکی متعلق به آشوریان با نام کلیسای پنطی کاستی در خیابان شریعتی، و دیگری با نام کلیسای قلب مقدس مسیح متعلق به ارمنیان در خیابان مدرس عبادتگاه‌های مسیحیان کرمانشاه بود بود. یکی از دو کلیسای ارمنیان کرمانشاه در سال ۱۳۸۰ تخریب شد.[۲]

خاکسپاری مردگان جامعۀ مسیحی کرمانشاه در این قبرستان تا ابتدای انقلاب صورت می‌گرفت. پس از آن اجازۀ خاکسپاری مردگان از آنان گرفته شد و بقایای گورستان در معرض نابودی قرار گرفت. از آن به بعد مسیحیان کرمانشاه مردگان خود را در گورستان روستای پیشتر مسیحی‌نشین استدآباد دفن می‌کنند.

وقایع مرتبط[ویرایش]

تخریب گورستان‌های متعلق به مسیحیان در ایران بارها اتفاق افتاده‌است. موارد مشابه زیر نمونه‌هایی از تخریب گورستان‌های مسیحیان در سال‌های گذشته‌است:

  • تخریب گورستان مسیحیان اهواز و سرقت صلیب‌های قبرستان ارامنه و لهستانی‌های این شهر[۳]
  • تخریب گورستان مسیحیان بوشهر در منطقهُ بهمنی[۴]
  • تخریب کامل یک قبرستان قدیمی مسیحیان با قدمت ۲۰۰ سال در منطقهٔ قلعه دختر کرمان. این در سال ۱۳۸۷ جز آثار ملی ثبت شده بود و می‌باید تحت حفاظت و مرمت قرار می‌گرفت.
  • گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران که پس از جنگ جهانی دوم مدفن صدها افسر و سرباز لهستانی و پزشکان دربار رضاشاه و بسیاری از هنرمندان ارمنی و کاتولیک و پروتستان است، نیز در حال تخریب است.
  • جابجایی قبرهای گورستان بین‌المللی مسیحیان پروتستان در تهران در سال ۱۳۹۰ به خاطر تعریض جاده قم.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. تخریب عمدی قبرستان مسیحیان کرمانشاه
  2. «تخریب عمدی مجموعه گورستان ارامنه و قبرستان قدیمی مسیحیان کرماشان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۷.
  3. تخریب آرامستان تاریخی لهستانی‌ها در اهواز؛"در" گورستان و صلیب‌ها را بردند
  4. گورستانها و یادگارهای انگلیسیها در بوشهر
  5. تخریب عمدی قبرستان مسیحیان کرمانشاه / ویدئو