تترای کنگو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تترا کنگو)

Congo tetra
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
Missing taxonomy template (fix): Phenacogrammus
گونه: Template:Taxonomy/PhenacogrammusP. interruptus
نام دوبخشی
Template:Taxonomy/PhenacogrammusPhenacogrammus interruptus
(Boulenger, 1899)
Congo tetra
Scientific classification edit
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Actinopterygii
Order: Characiformes
Family: Alestidae
Genus: Phenacogrammus
Species:
P. interruptus
Binomial name
Phenacogrammus interruptus

(Boulenger, 1899)

تترای کنگو (Phenacogrammus interruptus) گونه ای از ماهیان از خانواده تترا آفریقایی است که در حوضه مرکزی رودخانه کنگو در آفریقا یافت می‌شود. معمولاً در آکواریوم نگهداری می‌شود.

ویژگی‌ها[ویرایش]

تترای کنگو دارای شکل معمولی همه تترا‌ها با مقیاس‌های نسبتاً بزرگ است. هنگامی که بالغ می‌شوند، رنگهای مایل به زرد تترای کنگو از قسمت جلوی بدن به عقب و رنگ آبی که از بالای بدن شروع و از وسط بدن به رنگ قرمز متمایل می‌شود، درست بالای شکم به رنگ زرد طلایی و آبی می‌رسد. رنگهای فلورسنت و فریبنده این تترا نیست که آن را بسیار متمایز نمی‌کند، بلکه باله دم آن است که به صورت زائده ای پر از خاکستری بنفش با لبه‌های سفید در می‌آید. نرها به ۸٫۵ سانتی‌متر و ماده‌ها تا ۶ سانتی‌متر رشد می‌کنند. هر چقدر نر بزرگتر باشد پررنگ تر، همچنین باله دم و باله پشتی بیشتر کشیده شده‌است. آنها بعضاً دارای رنگهای متفاوتی در باله دمی هستند.

تجارت و نگهداری در آکواریوم[ویرایش]

تترای کنگو یک گونه آکواریومی محبوب است. با این حال، به علت اندازه بزرگ و فعال و پر جنب و جوش بودن، آنها ماهی مناسبی برای آکواریوم‌های کوچک نیستند. آنها به راحتی با رژیم‌های غذایی مانند گرانول و غذاهای منجمد سازگار می‌شوند، اگرچه در طبیعت از غذاهای زنده تغذیه می‌کنند. آنها با موفقیت در اسارت پرورش داده شده‌اند و ماهی‌های پرورش یافته در اسارت، معمولاً در دسترس هستند. در حالی که می‌توان آنها را در طیف گسترده‌تری از پارامترهای آب سالم نگه داشت، پرورش اغلب به پارامترهای آب شبیه به زیستگاه طبیعی آنها نیاز دارد. کیفیت نامناسب آب بر رشد باله نر تأثیر می‌گذارد و منجر به از دست دادن رنگ می‌شود.[۲] دمای آب ۲۳٫۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و درجه سختی آب (PH) 6.5 برای تترا کنگو مناسب می‌باشد.

وضعیت حفاظت[ویرایش]

در فهرست IUCN تترای کنگو را به عنوان گونه ای با کمترین نگرانی ذکر شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • بررسی فراساختاری اسپرموژنز و زیرساخت اسپرماتوزون در کنگو tetra Phenacogrammus interruptus Boulenger، 1899 (Ostariophysi: Characiformes: Alestidae)
نویسنده: پسیو، آنا
Folia Biologica، دوره ۵۷، شماره ۱ تا ۲، دسامبر ۲۰۰۸، صص. ۱۳–۲1 (9)
ناشر: مؤسسه سیستماتیک و تکامل جانوران، آکادمی علوم لهستان
  • فهرست قرمز IUCN: [۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Snoeks, J.; Laleye, P.; Moelants, T.; Contreras-MacBeath, T. (2010). "Phenacogrammus interruptus". IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2010: e.T167968A6428241. doi:10.2305/IUCN.UK.2010-3.RLTS.T167968A6428241.en. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «iucn» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "Phenacogrammus interruptus (Congo Tetra) — Seriously Fish".