تبلز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Tabbles
توسعه‌دهنده(ها)Tag-Forge ApS
انتشار ابتدایی۱ اوت ۲۰۰۹؛ ۱۴ سال پیش (۲۰۰۹-01}})
انتشار پایدار
۵٫۹٫۲
۱۰ فوریه ۲۰۲۰؛ ۴ سال پیش (۲۰۲۰-10}})
سیستم‌عاملویندوز
گونهنرم‌افزار سودمند
پروانهفریمیوم
وبگاه

تَبِلز (به انگلیسی: Tabbles) یک نرم‌افزار مدیریت فایل برای ویندوز است. نام این نرم‌افزار ترکیبی از tag و bubbles است.

این نرم‌افزار یک پایگاه داده رابطه‌ای درلحظه مبتنی بر تگ ایجاد می‌کند که در آن، از تگ‌ها به عنوان فولدر مجازی استفاده می‌شود. بر خلاف سیستم تگ‌زنی ویندوز، این نرم‌افزار می‌تواند تمام فایل‌ها با هر پسوندی را تگ بزند. سپس می‌توان از این فایل‌ها توسط نرم‌افزارهایی مثل دراپ باکس نسخه پشتیبان تهیه کرد بدون این که تگ آنها از بین برود. چند کاربر در شبکه محلی می‌توانند برای ایجاد تگ بر روی فایل‌ها با یکدیگر مشارکت کنند.

همچنین تگ‌های تبلز از یک ساختار سلسله‌مراتبی استفاده می‌کند و می‌توان برای رده‌بندی فایل‌ها نیز از آن استفاده کرد. می‌توان در تگ‌ها به جستجو پرداخت یا فایل‌هایی را که در اجتماع یا اشتراک چند تگ هستند پیدا کرد.

علاوه بر فایل‌ها، می‌توان فولدرها، آدرس سایت‌ها، بوکمارک‌ها و … را نیز با آن تگ زد و تمام اطلاعات را در یک جا به صورت منسجم دسته‌بندی کرد.

تبلز ارتباط تنگاتنگی به اکسپلورر ویندوز دارد و نیاز نیست برای تگ زدن محتویات، نسخه دیگری از داده‌ها را وارد تبلز کنید، بلکه در همان محیط ویندوز تگ زنی انجام می‌شود و فقط اطلاعات تگ زنی به صورت فراداده در این نرم‌افزار ذخیره می‌شود.

در رسانه‌ها[ویرایش]

تبلز در رسانه‌های مختلفی مطرح شده‌است از جمله واشینگتن پست،[۱] لایف‌هکر (Lifehacker),[۲] مجلهٔ چیپ (chip.de)[۳] و چند مجله چاپی دیگر. این بررسی‌ها معمولاً مثبت بوده و به جنبه‌های نوآورانهٔ تبلز پرداخته‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Harac, Ian (2010-05-23). "Tabbles Free Gives You a New Way to Tag and Find Files". The Washington Post (به انگلیسی). ISSN 0190-8286. Retrieved 2016-08-06.
  2. Purdy, Kevin. "Tabbles Tags and Groups Your Files with Virtual Folders" (به انگلیسی). Retrieved 2016-08-06.
  3. "Tabbles: Innovativen Explorer-Ersatz herunterladen". Archived from the original on 17 April 2017. Retrieved 2016-08-06.