تاپ گان: ماوریک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاپ گان: ماوریک
پوستر اکران سینما
انگلیسیTop Gun: Maverick
کارگردانجوزف کوشینسکی
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
داستان
بر پایه
شخصیت‌ها
اثر
بازیگران
موسیقی
فیلم‌بردارکلادیو میراندا
تدوین‌گر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۴-۲۸) (سینماکان)
  • ۲۷ مه ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۵-۲۷) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۳۰ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۷۰ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱٫۴۹۵ میلیارد دلار[۳][۴]

تاپ گان: ماوریک (انگلیسی: Top Gun: Maverick) یک فیلم درام اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی جوزف کوشینسکی و نویسندگی ایرن کروگر، اریک وارن سینگر و کریستوفر مک‌کوری است که بر پایهٔ داستانی از پیتر کریگ و جاستین مارکس ساخته شده‌است. این فیلم دنبالهٔ تاپ گان (۱۹۸۶) است و در آن تام کروز در نقش خلبان آزمایشی کاپیتان پیت «ماوریک» میچل، در کنار مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، مونیکا باربارو و وال کیلمر ایفای نقش کرده‌است. داستان این فیلم ۳۷ سال پس از نسخهٔ قبلی جریان دارد و بازگشت ماوریک به برنامه آموزشی تاکتیک‌های جنگنده ضربتی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (مشهور به «تاپ‌گان») را دنبال می‌کند، که در آن باید با گذشتهٔ خود روبرو شود و گروهی از خلبانان جنگندهٔ جوان‌تر را آموزش دهد.

ساخت دنباله تاپ گان در سال ۲۰۱۰ توسط پارامونت پیکچرز اعلام شد. کروز و کیلمر نیز مانند جری بروکهایمر تهیه‌کننده و تونی اسکات کارگردان به نقش‌های خود از نسخهٔ اصلی بازگشتند. در اواسط سال ۲۰۱۲، کریگ و مارکس پیش‌نویس فیلم‌نامه را به پایان رساندند، اسکات در اثر خودکشی درگذشت و پیش‌تولید فیلم به حالت تعلیق درآمد.[۵][۶] کوشینسکی در ژوئن ۲۰۱۷ استخدام شد و پیش‌نویس جدیدی از فیلم‌نامه را نوشت. تصویربرداری اصلی از مهٔ ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ در کالیفرنیا، واشینگتن، دی.سی. و مریلند به طول انجامید. این فیلم با استفاده از دوربین‌های صفحه نمایش ۶-کی-آی‌مکس فیلمبرداری شده‌است. انتشار آن که ابتدا برای ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل تلاش برای فیلمبرداری چندین سکانس اکشن پیچیده، سپس به تأثیر دنیاگیری کروناویروس بر سینما و درگیری‌های برنامه‌ریزی به تعویق افتاد.[۷]

تاپ گان: ماوریک در ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ در سینماکان و در ۲۷ مه از طریق پارامونت پلاس در قالب‌های آی‌مکس، ۴دی‌ایکس،[۸] اسکرین‌ایکس[۹] و دالبی سینما در ایالات متحده اکران شد[۱۰] این فیلم با تحسین گستردهٔ منتقدان روبرو شد و بسیاری آن را برتر از فیلم اول دانستند.[۱۱] این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم از هیئت ملی بازبینی فیلم شد و همچنین به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۲۲ توسط انستیتوی فیلم آمریکا معرفی شد. این فیلم در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار نامزد شش جایزه از جمله بهترین فیلم شد و جوایز متعدد دیگری نیز دریافت کرد. تاپ‌گان: ماوریک ۱٫۴۹۳ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته‌است و دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ و پردرآمدترین فیلم دوران حرفه‌ای کروز شد.

داستان[ویرایش]

پیت «ماوریک» میچل کاپیتان نیروی دریایی ایالات متحده، بیش از سی سال پس از فارغ‌التحصیلی از «تاپ‌گان»، به عنوان یک خلبان آزمایشی خدمت می‌کند. در حالی که ماوریک افتخارات زیادی کسب کرده‌است، سرکشی‌های مکررش، او را از رتبهٔ افسر پرچم‌دار دور نگه داشته‌است و دوست و رقیبش تام «آیس‌من» کازانسکی مکرراً از ماوریک محافظت می‌کند تا مشکلی برایش پیش نیاید. دریاسالار چستر «هَمِر» کین، قصد دارد برنامهٔ اسکرم‌جت ماوریک با نام «دارک استار» را به نفع پهپادهای بدون سرنشین لغو کند؛ ماوریک با فشاردادن به سرعت برین‌صوتی هدف برنامه را تحقق می‌بخشد اما در این حین نمونهٔ اولیه را نابود می‌کند. آیس‌من—که اکنون فرمانده ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده است—دوباره با فرستادن ماوریک به پایگاه هوایی جزیره شمالی زندگی حرفه‌ای او را نجات می‌دهد، اما کین هشدار می‌دهد که دورهٔ هواپیماهای جنگندهٔ سرنشین‌دار به زودی به پایان خواهد رسید.

نیروی دریایی مأموریت یافته‌است که یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم غیرمجاز را نابود کند. این نیروگاه در یک فرورفتگی عمیق در انتهای یک دره قرار دارد که برای جنگنده رادارگریز اف-۳۵ مناسب نیست و توسط موشک‌های سطح‌به‌هوای اس-۱۲۵پیچورا و نسل پنجم سوخو-۵۷ دفاع می‌شود. ماوریک طرحی را با استفاده از دو جفت بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت طراحی می‌کند. او می‌خواهد حمله را رهبری کند، اما باید یک گروه نخبه از فارغ‌التحصیلان «تاپ گان» را آموزش دهد که توسط فرماندهٔ هوایی و نایب دریاسالار بیو «سایکلون» سیمپسون، که از روش‌های غیرمعمول ماوریک خوشش نمی‌آید، جمع‌آوری شده‌اند.

ماوریک با دانش‌آموزان شکاک خود داگ‌فایت می‌کند تا نشان دهد که پرواز دقیق در ارتفاع پایین ضروری است، نه حملات در ارتفاع بالا. ناوبان جیک «هنگمن» سرسین و بردلی «روستر» بردشاو—پسر نیک «گوس» بردشاو، بهترین دوست فقید ماوریک—با یکدیکر درگیر می‌شوند. روستر از نگرش شوالیه‌مانند هنگمن متنفر است، در حالی که هنگمن از پرواز محتاطانهٔ روستر انتقاد می‌کند. ماوریک دوباره با دوست‌دختر سابقش، پنی بنجامین، ملاقات می‌کند و به او فاش می‌کند که به مادر روستر که اکنون درگذشته‌است قول داده که از پرواز پسرش جلوگیری کند. روستر، هم از اینکه ماوریک روند کار نظامی او را کند می‌کند ناراحت است، و هم او را به خاطر مرگ پدرش مقصر می‌داند.

ماوریک در حالی که سعی دارد کار گروهی را به شاگردانش بیاموزد و آنها را متقاعد کند که این مأموریت قابل انجام است، می‌ترسد که روستر در مورد مرگ گوس حق داشته باشد. او تمایلی ندارد پسر گوس را به یک مأموریت بسیار خطرناک بفرستد، یا دوباره در کار او دخالت کند. ماوریک شک‌های خود را به آیس‌من که سرطان گلو دارد ابراز می‌کند. او پیش از مرگ به ماوریک اطمینان می‌دهد که «نیروی دریایی به او نیاز دارد». سایکلون، ماوریک را پس از مرگ آیس‌من، به عنوان مربی حذف می‌کند و پارامترهای جدیدی را تنظیم می‌کند که خطر کمتری در پیشروی دارند اما در هنگام خروج خطرناک‌تر هستند. ماوریک یک پرواز غیرمجاز از دورهٔ آموزشی را با پارامترهای اصلی انجام می‌دهد و ثابت می‌کند که این کار قابل انجام است. سایکلون با اکراه ماوریک را دوباره به عنوان رهبر تیم منصوب می‌کند.

ماوریک در پیش با یک فروند بوئینگ اف/ای-۱۸، همراه با لیزر نگارنده ستوان ناتاشا «فینیکس» تریس و افسر جنگ‌افزار ستوان رابرت «باب» فلوید در بوئینگ اف/ای-۱۸ به پرواز در می‌آیند. روستر با بوئینگ اف/ای-۱۸ خود همراه با ستوان روبن «پی‌بک» فیچ و ستوان میکی «فَنبوی» گارسیا در یک اف/ای-۱۸-اف آن‌ها را دنبال می‌کنند. پس از پرواز چهار فروند جت از ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت، ناو یواس‌اس لیت گالف بمب‌های تاماهاک بی‌جی‌ام-۱۰۹ را شلیک می‌کند تا پایگاه هوایی مجاور را نابود کند. تیم، کارخانه را نابود می‌کند، اما با موشک‌های سطح‌به‌هوای اس-۱۲۵ روبرو می‌شود. ماوریک با خالی‌شدن پادکارهای روستر، جت خود را قربانی می‌کند تا از ایمنی روستر اطمینان حاصل کند و خود را بیرون می‌اندازد. با اعتقاد به کشته‌شدن ماوریک، به دیگران دستور داده می‌شود که به حامل برگردند. با اینحال روستر برمی‌گردد تا ماوریک را از دست یک میل -۲۴ نجات دهد، اما توسط یک موشک دیگر سرنگون می‌شود و در همان نزدیکی به بیرون پرتاب می‌شود. این دو یک فروند گرومن اف-۱۴ تام‌کت را از پایگاه هوایی ویران‌شده می‌دزدند. ماوریک و روستر دو عدد سوخو-۵۷ را ساقط می‌کنند، اما یک مورد سوم به دلیل تمام‌شدن مهمات و پادکارهای آنها وارد می‌شود. هنگمن سوخو-۵۷ را ساقط می‌کند و هواپیماها به ناو بازمی‌گردند و ماوریک اف-۱۴ را با وجود نداشتن ارابه فرود یا قلاب باله به فرود می‌آورد.

بعداً ماوریک و روستر با هم روی پی-۵۱ ماستنگ کار می‌کنند. در حالی که ماوریک و پنی به سمت غروب خورشید پرواز می‌کنند، روستر به تصویری از موفقیت مأموریت آن‌ها، در کنار تصویری از پدر مرحومش و ماوریک جوان نگاه می‌کند.

بازیگران[ویرایش]

  • تام کروز در نقش کاپیتان پیت «ماوریک» میچل، یک خلبان آزمایش و مربی پرواز، که در حال آموزش گروهی از فارغ التحصیلان تاپ گان برای یک مأموریت تخصصی است. او برای این مأموریت با یک اف/ای-۱۸ پرواز می‌کند.[۱۲]
  • مایلز تلر در نقش ستوان بردلی «روستر» بردشاو، یک خلبان اف/ای-۱۸ در گروه آموزشی مأموریت و پسر بهترین دوست فقید ماوریک، نیک «گوس» بردشاو.
  • جنیفر کانلی در نقش پنه‌لوپی «پنی» بنجامین، عاشق جدید ماوریک، که یک مادر مجرد، صاحب یک بار و دختر یک دریاسالار سابق است.[الف]
  • جان هم در نقش نایب دریاسالار بو «سایکلون» سیمپسون، فرمانده هوانوردی نیروی دریایی
  • گلن پاول در نقش ستوان جیک «هنگمن» سرسین، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندید مأموریت
  • لوئیس پولمن در نقش ستوان رابرت «باب» فلوید، افسر سیستم‌های جنگ‌افزاری اف/ای-۱۸ فینیکس و کاندیدای مأموریت
  • اد هریس در نقش دریاسالار چستر «همر» کین، مافوق ماوریک و رئیس «برنامهٔ دارک‌ستار».[۱۳]
  • وال کیلمر در نقش دریاسالار تام «آیس‌من» کازانسکی، فرمانده ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده، رقیب سابق و دوست نزدیک ماوریک. آیس‌من در طول سال‌ها به حفظ ماوریک در نیروی دریایی کمک کرده‌است.
  • مونیکا باربارو در نقش ستوان ناتاشا «فینیکس» تریس، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندیدای مأموریت
  • چارلز پارنل [en] در نقش دریاسالار سولومون «وارلاک» بیتس، دوست ماوریک و فرمانده فرماندهی آموزش نیروی دریایی.
  • جی الیس در نقش ستوان روبن «پی‌بک» فیچ، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندیدای مأموریت
  • دنی رامیرز [en] در نقش ستوان میکی «فنبوی» گارسیا، افسر سیستم‌های جنگ‌افزاری اف/ای-۱۸ کاندیدای مأموریت
  • گرگ تارزان دیویس [en] در نقش ستوان جاوی «کایوت» ماچادو، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندیدای مأموریت
  • منی جاسینتو در نقش فریتز
  • جک شوماخر در نقش اوماها
  • بشیر صلاح‌الدین [en] در نقش افسر ارشد چهارم برنی «هوندو» کلمن
  • جیک پیکینگ در نقش ستوان بریگام «هاروارد» لنوکس
  • ریموند لی [en] در نقش ستوان لوگان «ییل» لی
  • لیلیانا ری [en] در نقش آملیا بنجامین، دختر پنی
  • جین لوئیسا کلی در نقش سارا کازانسکی، همسر آیس‌من
  • چلسی هریس در نقش دستیار پرچم آنجلا برک
  • آنتونی ادواردز در نقش نیک «گوس» برادشاو (تصاویر آرشیو شده)
  • مگ رایان در نقش کارول برادشاو (تصاویر آرشیو شده)

تولید[ویرایش]

توسعه[ویرایش]

در سال ۱۹۹۰، در طول تبلیغ فیلم متولد چهارم جولای، تام کروز دنباله تاپ گان را رد کرد و آن را «غیرمسئولانه» خواند.[۱۴] توسعه این فیلم در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، زمانی که پارامونت پیکچرز به جری بروکهایمر و تونی اسکات پیشنهاد ساخت دنباله‌ای برای تاپ گان را داد و تام کروز دوباره برای نقش اصلی انتخاب شد. وقتی از اسکات در مورد ایده‌اش برای فیلم جدید تاپ گان سؤال شد، پاسخ داد: «این دنیا من را مجذوب خود کرده، زیرا با آنچه در ابتدا بود بسیار متفاوت است. اما من نمی‌خواهم بازسازی کنم. من نمی‌خواهم یک اختراع مجدد انجام دهم. من می‌خواهم یک فیلم جدید بسازم.»[۱۵] گزارش شده‌است که این فیلم بر پایان دوران جنگ‌های هوایی جنگنده‌ها[۱۶] و نقش پهپادها در جنگ‌های هوایی مدرن[۱۷] تمرکز دارد و شخصیت کروز، ماوریک، با بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت پرواز خواهد کرد.[۱۸] پس از خودکشی اسکات در سال ۲۰۱۲، آیندهٔ دنباله همچنان زیر سؤال رفت، اما جری بروکهایمر، تهیه‌کنندهٔ فیلم، به خصوص با توجه به علاقه کروز و کیلمر به پروژه، به آن متعهد ماند.[۱۹][۲۰]

در ژوئن ۲۰۱۷، کروز عنوان دنباله را «تاپ گان: ماوریک» فاش کرد و گفت «همه عناوین دنباله‌ها نیازی به عدد ندارند».[۲۱] او افزود که این فیلم «قرار است یک فیلم مسابقه‌ای، مشابه فیلم اول» باشد، اما آن را به عنوان «پیشرفت ماوریک» توضیح داد.[۲۲][۲۳] جوزف کوشینسکی در ژوئیه ۲۰۱۷ پس از همکاری قبلی با کروز در فراموشی (۲۰۱۳) به عنوان کارگردان معرفی شد.[۲۴][۲۵] کوشینسکی با کروز در سر صحنه مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت ملاقات کرد و قبل از استخدام او یک لوک‌بوک، یک پوستر و عنوان فیلم را ارائه کرد. سپس کروز با جیم جیانوپولوس [en] تماس گرفت و درخواست ساخت این فیلم را کرد.[۲۶] در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹، در سین‌یوروپ در بارسلونا، شرکت کنندگان توانستند برای اولین بار چند صحنهٔ اولیه از فیلم را از یک برنامهٔ ویژه پارامونت تماشا کنند. در طول ارائه، رئیس توزیع بین‌المللی تئاتر مارک ویان و رئیس مشترک بازاریابی و توزیع جهانی مری دیلی، به عنوان بخشی از تبلیغات، با لباس‌های پرواز ظاهر شدند.[۲۷] در سال ۲۰۱۹، شرکت چینی تنسنت ۱۲٫۵ درصد از فیلم را سرمایه‌گذاری کرد، اما بعداً در پایان همان سال از این پروژه خارج شد زیرا مضامین فیلم ممکن بود حزب کمونیست چین را خشمگین کند.[۲۸]

نویسندگی[ویرایش]

کریستوفر مک‌کوری در اواسط سال ۲۰۱۰ پیشنهادی مبنی بر نوشتن فیلمنامهٔ دنباله را دریافت کرد که شایعه شده بود که شخصیت کروز، ماوریک، نقش کوچک‌تری دارد.[۲۹] سال بعد، اشلی ادوارد میلر و زک استنتز به عنوان فیلمنامه‌نویسان این پروژه معرفی شدند.[۳۰] استودیو بعداً به سراغ پیتر کریگ رفت تا در مارس ۲۰۱۲ یک فیلمنامهٔ جدید به سرپرستی اسکات پیش‌نویسی کند.[۳۱] این پروژه با این حال به‌طور غیرمنتظره ای به دلیل خودکشی اسکات در اوت همان سال متوقف شد.[۳۲] بروکهایمر در مارس ۲۰۱۴ به هافینگتون پست گفت که سازندگان فیلم در حال اتخاذ رویکرد جدیدی بودند که شامل منسوخ شدن خلبان‌ها توسط هواپیماهای بدون سرنشین بود.[۳۳] با ورود جاستین مارکس برای نوشتن فیلمنامه در سپتامبر ۲۰۱۴ دنبالهٔ این فیلم به‌طور رسمی احیا شد.[۳۴] مارکس ادعا کرد که دنباله تاپ گان «پروژه رؤیایی» او بود و اولین فیلم را «فیلمی نمادین در خاطراتش» معرفی کرد که الهام‌بخش او برای دنبال کردن حرفه سینمایی‌اش بود.[۳۵] او در مورد پروژه جنگنده تهاجمی مشترک و لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ برای فیلمنامه ماوریک تحقیق کرد تا بینشی از نحوهٔ نمایش تاپ گان در دوره فعلی را ارائه دهد.[۳۵]

اسکات پیش از مرگش ظاهراً فیلمنامه را نهایی کرده بود و شروع به جستجوی مکان‌ها کرده بود. یک هفته قبل او و کروز از پایگاه هوایی فالون، نوادا، برای اهداف تحقیقاتی بازدید کرده بودند.[۳۶] هالیوود ریپورتر اعلام کرد دنباله تاپ گان یکی از سه پروژه کارگردانی در «توسعه پیشرفته» است.[۳۷]

انتخاب بازیگران[ویرایش]

جنیفر کانلی (تصویر در سال ۲۰۱۹) در نقش معشوقه کروز

مشارکت کروز در تاپ گان: ماوریک نخستین بار در ژانویه ۲۰۱۶ اعلام شد.[۳۸] وال کیلمر در صفحه فیس‌بوک خود کمپین تبلیغاتی کرده بود تا نقش خود را در این فیلم تکرار کند،[۳۹] و تا ژوئن ۲۰۱۸، گزارش شد که او در این فیلم ظاهر خواهد شد.[۴۰] در حالی که بروکهایمر و سازندگان فیلم می‌خواستند کیلمر را بازگردانند، کروز کسی بود که اصرار داشت به کیلمر اجازه دهد تا نقش خود را دوباره اجرا کند.[۴۱] تریلر منتشر شده در مارس ۲۰۲۲، تصویری از کیلمر را با لباس یک دریاسالار چهار ستاره نشان می‌داد. مایلز تلر در ژوئیه ۲۰۱۸ برای بازی در نقش پسر گوس در مقابل نیکلاس هولت و گلن پاول انتخاب شد. هر سه برای تست شیمی بین بازیگران به خانه کروز منتقل شدند.[۴۲] جنیفر کانلی بعداً در همان ماه به گروه بازیگران فیلم پیوست تا نقش مادری مجرد را ایفا کند که در نزدیکی پایگاه نیروی دریایی می‌چرخد.[۴۳][۴۴]

پاول در اوت ۲۰۱۸ در نقش کارآموز خلبانی که برای او بزرگ‌تر شد، به بازیگران فیلم ملحق شد و کروز، تهیه‌کننده جری بروکهایمر، و مدیران پارامونت پیکچرز و اسکای‌دنس مدیا را تحت تأثیر تست‌های خود قرار داد.[۴۵] در همان ماه، مونیکا باربارو، توماسین مک کنزی، چارلز پارنل [en]، جی الیس، بشیر صلاح‌الدین [en], دنی رامیرز [en]، اد هریس، جان هم و لوئیس پولمن به همراه باربارو، الیس و رامیرز با ایفای نقش کارآموزان هوانوردی و کانلی در نقش دختر دریاسالار به بازیگران فیلم پیوستند.[۴۶][۴۷][۴۸] هام پیش از اینکه حتی پیشنهاد یا فیلمنامه رسمی به او داده شود، با این فیلم قرارداد امضا کرد.[۴۹] در سپتامبر ۲۰۱۸، مانی جاسینتو به بازیگران پیوست.[۵۰] در اکتبر ۲۰۱۸، کارا وانگ، جک شوماخر، گرگ تارزان دیویس [en]، جیک پیکینگ، ریموند لی [en]، جین لوئیسا کلی و لیلیانا ری [en] به بازیگران پیوستند و رِی جایگزین مک کنزی شد.[۵۱] مک‌کنزی پس از امضای قرارداد با فیلم دختران گمشده از این فیلم کناره‌گیری کرد.[۵۲] در نوامبر ۲۰۱۸، چلسی هریس در نقشی نامعلوم به بازیگران پیوست.[۵۳] از کلی مک‌گیلس و مگ رایان، که هر دو با هم در فیلم اصلی حضور داشتند، درخواستی برای حضور در قسمت دوم ارائه نشد.[۵۴][۵۵]

فیلم‌برداری[ویرایش]

برای ایجاد این توهم که بازیگران واقعاً جت‌ها را در طول صحنه‌های پرواز هدایت می‌کردند، تهیه‌کنندگان به نیروی دریایی ۱۱٬۳۷۴ دلار در هر ساعت پرواز پرداخت کردند تا خلبانان آنها را پرواز دهند.[۵۶] حداقل یک جت با دوربین‌های مخصوص برای فیلمبرداری با یک بازیگر در صندلی عقب ساخته شده بود. کروز یک «بوت‌کمپ» منحصربفرد سه‌ماهه را طراحی کرد تا بازیگران را با نقش‌های پروازی آموزش دهد و آنها را به ورزش‌های هوازی و نیروی گرانش بالا عادت دهد و آگاهی فضایی را که برای کار با تجهیزات دوربین نیاز دارند ایجاد کند. برخی از آموزش‌ها توسط نیروی دریایی برای مسافران جت‌های تاکتیکی از جمله تخلیه زیر آب مورد نیاز بود.[۵۷] باربارو گفت که گروه بازیگران با هواپیمای ایی‌ای۳۰۰ که توسط چاک کلمن پرواز می‌کرد، از جمله درست پیش از پرواز با اف/ای-۱۸، ایروباتیک را تحمل کردند تا مطمئن شوند بدن‌شان تحمل لازم را دارد.[۵۸] بازیگران همچنین مجبور بودند نورپردازی، فیلمبرداری و تدوین را بیاموزند تا دوربین‌ها را به درستی اجرا کنند، زیرا، همان‌طور که بروکهایمر نوشت «زمانی که در جت هستند، اساساً باید خودشان را به تنهایی کارگردانی کنند.»[۵۹]

تولید اولیه این فیلم به‌طور رسمی در ۳۰ مهٔ ۲۰۱۸ در سن دیگو، کالیفرنیا آغاز شد.[۶۰][۶۱] در اواخر اوت، یک گروه فیلمبرداری ۱۵ نفره از شرکت پارامونت و بروکهایمر فیلمز در ناو هواپیمابر یوا آبراهام لینکولن (سی‌وی‌ان-۷۲) مستقر در نورفولک بودند تا عملیات عرشه پرواز را فیلمبرداری کنند.[۶۲][۶۳] کروز و خدمه تولید در اواسط فوریه ۲۰۱۹، در کشتی یوا تئودور روزولت (سی‌وی‌ان-۷۱) در پایگاه هوایی جزیره شمالی مشاهده شدند.[۶۴] در ماه مارس، فیلمبرداری در پایگاه هوایی جزیره وهیدبی در اوک هاربر، واشینگتن به پایان رسید.[۶۵] در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹، مایلز تلر در مصاحبه‌ای فاش کرد که دو روز پیش فیلمبرداری را به پایان رسانده‌است.[۶۶] تصویربرداری اصلی تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ در سن دیگو، لمور، پایگاه هوایی تسلیحات نیروی دریایی چاینا لیک،[۶۷] چیکو،[۶۸] و دریاچه تاهو در کالیفرنیا؛[۶۹] سیاتل، واشینگتن؛[۷۰] و رودخانه پکس، مریلند برنامه‌ریزی شد.[۷۱] کارهای پس‌تولید و تدوین توسط کوشینسکی در خانه‌اش در طول قرنطینه دنیاگیری کووید-۱۹ نظارت می‌شد.[۷۲]

این فیلم با فرمت آی‌مکس با استفاده از دوربین‌های فول فریم 6K سونی ونیز دارای گواهی آی‌مکس فیلم‌برداری شده‌است.[۷۳] کوشینسکی توضیح داد که تیم بیش از یک سال را با نیروهای نیروی دریایی گذراند تا از دوربین‌های آی‌مکس در داخل کابین استفاده کند، با چهار دوربین رو به بازیگران و دو دوربین رو به جلو، علاوه بر دوربین‌های نصب شده در تمام قسمت‌های بیرونی هواپیما؛ وی تصریح کرد: «مخاطب باید اصالت، کرنش، سرعت و نیروهای گرانشی را احساس کند، چیزی که نمی‌توان با صحنه‌های صوتی یا جلوه‌های بصری به آن دست یافت، که به تلاش و کار بسیار زیادی نیاز داشت.» وی افزود که بیش از ۸۰۰ ساعت فیلمبرداری برای این فیلم انجام شده‌است که از مجموع فیلم‌های فیلمبرداری شده برای سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بیشتر است.[۷۴] فیلم‌های هوایی نیز با استفاده از جت‌های آئرو ال-۳۹ آلباتروس اصلاح‌شده با دوربین‌های روی دماغه ضبط شده‌اند.[۷۵]

هواپیمای خیالی «دارک استار» که تا حدی بر پایهٔ لاکهید مارتین اس‌آر-۷۲ بدون سرنشین است، با کمک مهندسان لاکهید مارتین و بخش اسکانک ورکس آن طراحی شد. یک ماکت کامل از این هواپیما در چاینا لیک ساخته و فیلمبرداری شد.[۷۶]

موسیقی[ویرایش]

تاپ گان: ماوریک (موسیقی متن اصلی فیلم)
آلبوم موسیقی متن از
انتشار۲۷ مه ۲۰۲۲
ژانر
مدت۴۳:۳۵
ناشراینترسکوپ رکوردز
تهیه‌کننده
گاه‌نگاری لورن بالفه
آمبولانس
(۲۰۲۲)
تاپ گان: ماوریک
(۲۰۲۲)
مقر مخفی
(۲۰۲۲)
گاه‌نگاری هارولد فالترمایر
قانون‌شکن
(۲۰۱۰)
تاپ گان: ماوریک
(۲۰۲۲)
گاه‌نگاری لیدی گاگا
عشق برای فروش
(۲۰۲۱)
تاپ گان: ماوریک
(۲۰۲۲)
گاه‌نگاری هانس زیمر
نابخشودنی
(۲۰۲۱)
تاپ گان: ماوریک
(۲۰۲۲)
تلماسه: بخش دو
(۲۰۲۳)
تک‌آهنگ‌های تاپ گان: ماوریک
  1. «دستم را بگیر»
    تاریخ انتشار: ۳ مه ۲۰۲۲
  2. «من نگران نیستم [en]»
    تاریخ انتشار: ۱۳ مه ۲۰۲۲

موسیقی متن فیلم توسط هارولد فالترمایر، لیدی گاگا و هانس زیمر ساخته شده و توسط لورن بالفه تهیه شده‌است. این موسیقی متن در ۲۷ مهٔ ۲۰۲۲ از طریق اینترسکوپ رکوردز منتشر شد. موسیقی متن فیلم توسط دو تک‌آهنگ «دستم را بگیر» از لیدی گاگا و «من نگران نیستم [en]» از وان‌ریپابلیک تبلیغ شد. این موسیقی همچنین شامل عناصر اصلی «سرود تاپ گان [en]» از فیلم اول است.[۷۷][۷۸]

فهرست قطعه‌های تاپ گان: ماوریک (موسیقی متن اصلی فیلم)
شمارهنامنویسنده(ها)هنرمند(ان)مدت
۱.«عنوان‌های اصلی (شما دوباره به تاپ گان فراخوانده شده‌اید)[ب]»هارولد فالترمایر ۲:۳۰
۲.«منطقه خطر [en]»کنی لاگینز [en]۳:۳۶
۳.«دارک‌ستار»
 ۳:۰۱
۴.«گلوله‌های بزرگ آتش» (زنده)مایلز تلر۱:۵۵
۵.«همان جایی هستی که بهش تعلق داری / جهنم را به آن‌ها نشان بده[پ]» ۵:۴۶
۶.«من نگران نیستم [en]»وان‌ریپابلیک۲:۲۸
۷.«دَگِر وان صدمه دیده / وقت رها کردن است[ت]»
  • فالترمایر
  • زیمر
  • بالف
  • مکس اروج
 ۵:۰۶
۸.«تَلی تو / طرح چیست / اف-۱۴[ث]»
  • اندرو کاوچینسکی
  • زیمر
  • بالف
 ۴:۳۴
۹.«مرد، افسانه / فرود آمدن[ج]»
  • زیمر
  • فالترمایر
  • تاکر
  • ژرمانوتا
 ۳:۵۴
۱۰.«بازگشت پنی[چ]»
  • زیمر
  • تاکر
  • ژرمانوتا
 ۲:۴۷
۱۱.«دستم را بگیر»
  • تاکر
  • ژرمانوتا
لیدی گاگا۳:۴۵
۱۲.«سرود تاپ گان [en]»فالترمایر۴:۱۳
مجموع مدت:۴۳:۳۵

انتشار[ویرایش]

سینما[ویرایش]

تاپ گان: ماوریک توسط پارامونت پیکچرز در ایالات متحده در ۲۷ مه ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و نمایش‌های اولیهٔ آن از روز پیش آغاز شد.[۷۹] این فیلم در ابتدا قرار بود در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ اکران شود، اما برای فیلمبرداری چندین سکانس پیچیدهٔ اکشن تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ به تعویق افتاد.[۸۰] پارامونت تا مارس ۲۰۲۰، فیلم را دو روز زودتر به ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ ارتقا داد،[۸۱] و سپس به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده بود، به ۲۳ دسامبر انتقال داد.[۸۲][۸۳] در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰، فیلم دوباره به ۲ ژوئیه ۲۰۲۱، تا حدی به دلیل درگیری‌های برنامه‌ریزی با کروز و همچنین تاخیرهای اخیر مولان و تنت به دلیل افزایش موارد کووید ۱۹ به تعویق افتاد،[۸۴] و به ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱،[۸۵] پیش از نهایی‌شدن تاریخ انتشار مهٔ ۲۰۲۲ به تعویق افتاد.[۷۹]

از راست به چپ: جری بروکهایمر، جوزف کوشینسکی، تام کروز، دریاسالار کنث آر. وایتسل و کریستوفر مک‌کوری در افتتاحیه فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲

این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در سینماکان در ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ داشت و پس از آن یک نمایش جهانی در سالن تئاتر سن دیگو سیویک در سن دیگو، کالیفرنیا، در ۴ مه برگزار شد که از طریق یوتیوب نیز به صورت زنده پخش شد.[۸۶][۸۷] این فیلم همچنین در هفتاد و پنجمین دورهٔ جشنواره فیلم کن در ۱۸ مه در یک نمایش انتخابی رسمی به نمایش درآمد که در آن مورد تشویق ایستادهٔ ۵ دقیقه‌ای تماشاگران قرار گرفتند. نخستین نمایش کن شامل ادای احترام به کروز و حرفهٔ او بود.[۸۸][۸۹] روز بعد این فیلم اولین نمایش خود را در بریتانیا در رویال فیلم پرفورمنس در میدان لستر لندن انجام داد که با ملاقات بازیگران با شاهزاده ویلیام و کاترین، دوشس کمبریج همراه بود؛ این رویداد برای کمک به نهاد خیریه فیلم و تلویزیون برگزار شد.[۹۰] سینماهای اسکرین‌ایکس[۹۱] و ای‌ام‌سی[۹۲][۹۳] نمایش‌های رویداد دسترسی زودهنگام را در مکان‌های محدودی در سراسر ایالات متحده در ۲۴ مه ۲۰۲۲ برگزار کردند.

رسانه خانگی[ویرایش]

نتفلیکس، اپل تی‌وی پلاس و اچ‌بی‌او مکس تلاش کردند حقوق پخش فیلم را بخرند، اما پارامونت از فروش آنها امتناع کرد. وقتی از جری بروکهایمر در مورد تلاش‌های سرویس‌های استریم برای خرید حق پخش فیلم در طول نخستین نمایش فیلم در سینماکان سؤال شد، او گفت که این فیلم همیشه مقصدی برای نمایش در صفحهٔ بزرگ را داشته‌است. در نخستین اکران فیلم در کن، کروز همچنین پخش جریانی فیلم را تکذیب کرد.[۹۴][۹۵][۹۶] برخلاف بسیاری از فیلم‌هایی که معمولاً ۴۵ روز پس از اکران در سینماها نمایش داده می‌شوند،[۹۷] پخش فیلم تاپ گان: ماوریک توسط استودیو تنظیم نشده‌است—تام رایان، مدیر اجرایی پارامونت استریم، اظهار داشت که این فیلم احتمالاً یک پنجره طولانی انحصاری برای سینماها خواهد داشت.[۹۸][۹۹] پخش این فیلم از طریق رسانهٔ جاری برای ۲۳ اوت ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شد و پس از آن از طریق بلوری و دی‌وی‌دی در قالب «4K Ultra HD» در ۱ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. این فیلم برای پخش در پارامونت پلاس در دسترس است. این انتشار شامل چهار فیلم کوتاه‌مدت سینمایی در قالب «Featurette» در مورد ساخت فیلم، شامل دو نماهنگ از این فیلم و مصاحبهٔ کروز در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ در مورد حرفه‌اش می‌باشد.[۱۰۰]

بازخورد[ویرایش]

فروش گیشه[ویرایش]

تا تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲ -11-۰۵)، تاپ گان: ماوریک ۷۱۶٫۷ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا، و ۷۶۹٫۱ میلیون دلار در مناطقِ دیگر جهان به دست آورده‌است، که در مجموع فروش جهانیِ ۱٫۴۸۶ میلیارد دلار را نشان می‌دهد.[۳] این فیلم یازدهمین فیلم پرفروش تمام دوران و دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ است.[۱۰۱][۱۰۲]

در ایالات متحده و کانادا، این فیلم در کنار فیلم برگری باب اکران شد و پیش‌بینی‌های اولیه مبنی بر ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار فروش آخر هفته بود که برخی تخمین‌ها به ۱۳۰ میلیون دلار هم رسید. این فیلم در ۴٫۷۳۲ سالن سینما در ایالات متحده پخش شد که گسترده‌ترین اکران تاریخ است.[۲] پس از کسب درآمد ۵۲ میلیون دلاری[۱۰۳] در روز اول اکران، پیش‌بینی‌های آخر هفته به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش یافت. این فیلم با ۱۲۶٫۷ میلیون دلار در سه روز اول و ۱۶۰٫۵ میلیون دلار در چهار روز به نمایش درآمد و دو برابر بیشتر از جنگ دنیاها با بازی کروز فروش داشت. این فیلم همچنین بزرگ‌ترین افتتاحیه چهار-روزهٔ آخرهفتهٔ روز یادبود را داشت و از دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان (۱۳۹٫۸ میلیون دلار در می ۲۰۰۷) پیشی گرفت.[۱۰۴] علاوه بر این، پس از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، بتمن و دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی، به چهارمین فیلم دورهٔ دنیاگیری کووید تبدیل شده که در سه روز افتتاحیه آخر هفته به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافته‌است.[۱۰۵] ماوریک همچنین پس از مرد آهنی ۲ (۱۲۸٫۱ میلیون دلار در می ۲۰۱۰) دومین آخر هفته پرفروش را برای یک فیلم پارامونت داشت[۱۰۴] که در آن با ۹۰ میلیون دلار در رتبه اول باقی ماند. افت ۲۹ درصدی آن کمترین میزان برای فیلمی بود که افتتاحیه داخلی آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت و از «شرک ۲» (۳۳ درصد کاهش در دومین آخر هفته آن نسبت به اولین نمایش ۱۰۸ میلیون دلاری در مهٔ ۲۰۰۴) پیشی گرفت.[۱۰۶]

تاپ گان: ماوریک توسط فیلم تازه‌وارد دنیای ژوراسیک: قلمرو در آخر هفتهٔ خود از سطر برکنار شد، اگرچه هنوز ۵۱٫۹ میلیون دلار فروش داشت.[۱۰۷] ماوریک در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲ به اولین فیلم سال ۲۰۲۲ در منطقه تبدیل شد که از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرد و همچنین از دکتر استرنج ۲ به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ پیشی گرفته‌است.[۱۰۸] فیلم در چهارمین آخر هفته‌اش به خوبی ادامه داد و تنها ۱۵ درصد افت کرد و به ۴۴ میلیون دلار رسید و رکوردی را زیر فیلم‌های تک‌تیرانداز آمریکایی (۸۹٫۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) و آواتار (۵۰٫۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰) برای این اکران آخرهفته ثبت کرد.[۱۰۹]

پاسخ انتقادی[ویرایش]

عملکرد تام کروز در این فیلم با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و برخی از منتقدان آن را یکی از بهترین‌های از دوران حرفه‌ای او می‌دانند.[۱۱]

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۹۶ از ۴۴۸ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۸٫۲/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «تاپ گان: ماوریک یک شاهکار و دنباله‌ای طولانی مدت را ارائه می‌دهد که از پیشینیان خود به سبک سرگرم‌کننده‌ای فراتر می‌رود.»[۱۱۰] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۳ منتقد امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.[۱۱۱]

پیت هاموند از ددلاین هالیوود این فیلم را ستایش کرد و گفت که این فیلم «از هر نظری که بتوان تصور کرد برتر از فیلم اصلی است».[۱۱۲] ای.او. اسکات منتقد نیویورک تایمز فیلم را «نازک، بیش از حد سخت و گاهی اوقات بسیار لذت‌بخش» خواند و آن را به عنوان «بیانی جدی از این تز که فیلم‌ها می‌توانند [و باید] عالی باشند» تحسین کرد.[۱۱۳] پیتر بردشاو، نقدی برای گاردین نوشت: «کروز بر برخی تفاوت‌های شگفت‌انگیز از اولین حضورش به عنوان خلبان نیروی دریایی در فیلمی که تنش‌های همواروتیک فیلم اصلی دهه ۸۰ را از دست داده‌است، سلطه می‌کند».[۱۱۴] آلونسو دواراد از درپ اظهار داشت که تاپ گان: ماوریک «یک دنبالهٔ ارزشمند است زیرا در بسیاری از موضوعاتی که نسخهٔ اصلی شکست خورده‌بود، موفق می‌شود» و همچنین «یکی دیگر از آگهی‌های مردانه کُرنبال است که شبیه هر فیلم دیگری از جنگ جهانی دوم با الگوریتم خاصی انجام می‌شود و سکانس‌های پرواز آنقدر نفس‌گیر هستند که فراموش می‌کنید این‌ها درگیر سناریوهایی هستند که جنگی را در آینده آغاز می‌کنند.»[۱۱۵]

برایان لوید در نقدی ۴ ستاره از Entertainment.ie نوشت: «تاپ گان: ماوریک از همه چیز فراتر می‌رود [و] در دنیایی تماماً ساختهٔ خودش ایجاد شده‌است. غروب‌های طلایی، تی‌شرت‌های سفید کاملاً شفاف، گیسوهای زیبا و شعله‌های طولانی عاشقانهٔ این فیلم، مقاومت در برابر آن را غیرممکن می‌کند.»[۱۱۶] کلاریس لاگرتی، سردبیر ایندیپندنت ، نوشت که فیلم «به اندازهٔ دیگر فیلم‌های بلاک‌باستر پرفروش هیجان‌انگیز است؛ طوری که شما را در لبهٔ صندلی‌تان قرار می‌دهد و می‌تواند یک اتاق پر از غریبه‌هایی را که در تاریکی نشسته‌اند، متحد کند و آنها را با اشک غم‌انگیزی در چشمانشان به خانه ارسال کند.»[۱۱۷] ریچارد برودی از نیویورکر نوشت: «فیلم جدید، که بیشتر مثل یک بازسازی است تا یک دنباله، درام جنگ هوایی سال ۱۹۸۶ را با سیاست‌های امروز القا می‌کند».[۱۱۸] تامریس لارفی از RogerEbert.com نوشت: «ضربه‌های عاطفی ماوریک مشت‌های غیرمنتظره‌ای را به همراه دارد که به همان اندازه ارزش صفحهٔ نمایش بزرگ را دارد.»[۱۱۹]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار، تاپ‌گان: ماوریک نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین ترانه اصلی، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، و بهترین جلوه‌های تصویری شد.[۱۲۰] نامزدهای دیگر فیلم شامل چهار جایزه از آکادمی فیلم بریتانیا،[۱۲۱] شش جایزه فیلم منتخب منتقدان (برنده یک مورد)،[۱۲۲] و دو جایزه گلدن گلوب است.[۱۲۳] این فیلم دو جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم را دریافت کرد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۲۲ انتخاب شد.[۱۲۴][۱۲۵]

دعوی نقض حق تکثیر[ویرایش]

در ژوئن ۲۰۲۲، خانواده ایهود یونای—که در سال ۱۹۸۳ مقاله‌ای در مجلهٔ کالیفرنیا با عنوان «Top Guns»، الهام‌بخش اولین فیلم، نوشته بود—از پارامونت به دلیل نقض حق تکثیر به دلیل انتشار تاپ گان: ماوریک شکایت کردند و به دنبال خسارت و همچنین حکم قضایی در برابر توزیع‌کننده‌گان فیلم شدند. جری بروکهایمر تهیه‌کنندهٔ فیلم اصلی بود که فیلمنامه آن توسط جیم کش (درگذشته در ۲۰۰۰) و جک اپس جونیور نوشته شده بود؛ هر سه در ساخت دنباله مشارکت کردند.[۱۲۶] طبق این دادخواست، پارامونت حقوق انحصاری فیلم را برای مقالهٔ یونای به دست آورده بود اما قانون حق تکثیر ۳۵-ساله را نادیده گرفته‌است که در آن حقوق این مقاله به شوش، بیوهٔ یونای و پسرش یووال در ژانویه ۲۰۲۰، پس از مرگ نویسنده در سال ۲۰۱۲ بازگردانده شده‌بود.[۱۲۷]

این دادخواست ادعا می‌کند که ماوریک حاوی عناصری مشابه مقاله اصلی است و پارامونت حتی پس از دریافت اطلاعیه مبنی بر نقض حق تکثیر به فیلمبرداری ادامه داده‌است. توزیع‌کننده فیلم بیشتر قسمت‌های بعدی را پیش از آن کامل‌شده می‌داند و انکار می‌کند که ماوریک از مقاله یونای برگرفته‌شده‌است.[۱۲۸][۱۲۹]

آینده[ویرایش]

مایلز تلر در مهٔ ۲۰۲۲ اظهار داشت که ایده‌های برای یک فیلم بعدی با محوریت شخصیت خودش را به استودیو عرضه کرده‌است. این بازیگر به ایدهٔ خود با عنوان تاپ گان: روستر اشاره کرد.[۱۳۰] تلر در ژوئیه همان سال اظهار داشت که بحث‌های مداومی در مورد دنباله‌ای با همراهی تام کروز داشته‌است.[۱۳۱]

پانویس[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. نام پنی بنجامین در تاپ گان توسط گوس در پاسخ به اشاره به «دختر دریاسالار» توسط فرمانده تام جردیان، فرماندهٔ گروه هوایی، ذکر شد.
  2. Main Titles (You've Been Called Back to Top Gun)
  3. You're Where You Belong / Give 'Em Hell
  4. Dagger One Is Hit / Time to Let Go
  5. Tally Two / What's the Plan / F-14
  6. The Man, the Legend / Touch Down
  7. Penny Returns

منابع[ویرایش]

  1. "Top Gun Maverick". regmovies. Archived from the original on 17 April 2022. Retrieved April 26, 2022.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Rubin, Rebecca (May 25, 2022). "Will 'Top Gun: Maverick' Be Tom Cruise's First $100 Million Opening Weekend?". ورایتی. Retrieved May 25, 2022.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Top Gun: Maverick (2022)". باکس آفیس موجو. Retrieved November 5, 2022.
  4. "Top Gun: Maverick (2022)". The Numbers. Retrieved November 5, 2022.
  5. "Top Gun: Maverick Was Screened For Ridley Scott In Memory Of His Brother Tony – Exclusive". Empire. Retrieved 2022-05-25.
  6. Hammond, Pete (May 12, 2022). "Top Gun: Maverick Review: Tom Cruise Is Back Soaring In What May Be The Role Of His Career". ددلاین هالیوود. Retrieved May 12, 2022.
  7. D'Alessandro, Anthony (August 29, 2018). "'Top Gun: Maverick' Flies To Summer 2020 With 'A Quiet Place' Sequel & More: Paramount Release Date Changes". Deadline. Archived from the original on August 29, 2018. Retrieved March 4, 2021. The pic had an original release date of July 12, 2019
  8. "Top Gun: Maverick 4DX Poster Art Revealed [EXCLUSIVE]". Screen Rant (به انگلیسی). 2022-05-02. Retrieved 2022-05-20.
  9. "Top Gun: Maverick Has 56 Minutes Of Extra Imagery In ScreenX [EXCLUSIVE]". Screen Rant (به انگلیسی). 2022-05-17. Retrieved 2022-05-20.
  10. "Top Gun: Maverick - Dolby". www.dolby.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-20.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ Christopher Campbell (May 12, 2022). "Top Gun: Maverick First Reviews: The Most Thrilling Blockbuster We've Gotten In Years". راتن تومیتوز. Retrieved June 6, 2022. many are even calling it a better movie than the original, and maybe even one of the best Tom Cruise movies of all time.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  12. Lovece, Frank (December 16, 2019), "Tom Cruise soars again in new 'Top Gun: Maverick' trailer", newsday.com (به انگلیسی), archived from the original on December 17, 2019, retrieved December 17, 2019
  13. Leone, Dario (2022-05-23). "From the F/A-18 Super Hornet to the F-14 Tomcat: all the Fighter Aircraft featured in Top Gun: Maverick". The Aviation Geek Club (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-25.
  14. Novak, Matt (2 May 2022). "Tom Cruise in 1990: Making a Sequel to Top Gun Would Be Irresponsible". Gizmodo (به انگلیسی). Retrieved 16 June 2022.
  15. "Tony Scott to fly Top Gun sequel in an unmanned direction". the Guardian. October 25, 2010. Retrieved June 5, 2022.
  16. Zumberge, Marianne (June 26, 2015). "'Top Gun 2′ to Feature Maverick, Drone Warfare". ورایتی. Archived from the original on June 27, 2015. Retrieved June 26, 2015.
  17. Fritz, Ben (August 20, 2012). "Tony Scott dead: Director was set for 'Top Gun 2'". Los Angeles Times. Archived from the original on October 14, 2012. Retrieved September 9, 2014.
  18. Rich, Gillian (May 31, 2018). "Boeing Super Hornet Appears To Be In 'Top Gun' Sequel Not Lockheed F-35". Investor's Business Daily. Archived from the original on June 1, 2018. Retrieved June 1, 2018.
  19. "'Top Gun' producer Jerry Bruckheimer reveals how he won over Tom Cruise". Yahoo!. January 23, 2013. Archived from the original on October 22, 2013. Retrieved September 9, 2014.
  20. "Jerry Bruckheimer says Top Gun 2 is still on the cards". Flickering Myth. June 10, 2013. Retrieved September 9, 2014.
  21. "Tom Cruise reveals the title for the 'Top Gun' sequel". Business Insider. Retrieved June 5, 2022.
  22. Kroll, Justin (June 2, 2017). "Tom Cruise Reveals 'Top Gun' Sequel's Title". Variety. Retrieved May 20, 2022.
  23. Chitwood, Adam (June 2, 2017). "Top Gun 2 Title Revealed, Tom Cruise Teases Tone". Collider. Retrieved May 20, 2022.
  24. Fleming, Mike Jr. (June 30, 2017). "Paramount Sets 'Top Gun 2' For July 2019; Joseph Kosinski Firmed For Tom Cruise Pic". Deadline. Archived from the original on July 1, 2017. Retrieved July 1, 2017.
  25. McNary, Dave (June 30, 2017). "Tom Cruise's 'Top Gun' Sequel Gets July 2019 Release Date". ورایتی. Archived from the original on July 1, 2017. Retrieved July 1, 2017.
  26. Davids, Brian (May 18, 2022). "Top Gun: Maverick: Jerry Bruckheimer Says Single Phone Call From Tom Cruise to Paramount Ignited Sequel". The Hollywood Reporter. Retrieved June 4, 2022.
  27. Tartaglione, Nancy (June 19, 2019). "'Top Gun: Maverick' Flies Into Paramount's CineEurope Presentation With Surprise Peek At Footage". ددلاین هالیوود. Archived from the original on June 20, 2019. Retrieved July 13, 2019 – via deadline.com.
  28. "'Top Gun: Maverick' Loses Chinese Investor Due to Pro-U.S. Messaging". The Wall Street Journal. May 27, 2022. Archived from the original on 27 May 2022. Retrieved 19 June 2022.
  29. Brodesser-Akner, Claude (October 13, 2010). "Top Gun 2 is Heading to the Runway". نیویورک (مجله). Archived from the original on October 15, 2010. Retrieved October 15, 2010.
  30. Chitwood, Adam (October 14, 2011). "Thor Scribes Ashley Miller and Zack Stentz Set to Pen Top Gun 2". Collider. Archived from the original on March 13, 2018. Retrieved June 25, 2018.
  31. Wright, Benjamin (March 1, 2012). "The Town Writer Peter Craig To Pen Top Gun 2". IndieWire. Retrieved June 5, 2022.
  32. Nemiroff, Perri (September 9, 2014). "The Jungle Book 's Justin Marks May Pen Top Gun 2 Script". Collider. Retrieved June 5, 2022.
  33. Camilleri, Ricky (March 28, 2014). "Jerry Bruckheimer Says Top Gun 2 Will Pit Tom Cruise Against Drones". Huffington Post. Retrieved June 5, 2022.
  34. Kit, Borys (September 8, 2014). "Top Gun 2 Lands Jungle Book Writer (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved June 5, 2022.
  35. ۳۵٫۰ ۳۵٫۱ McKittrick, Christopher (April 19, 2016). "King of the Swingers: Justin Marks on 'The Jungle Book'". Creative Screenwriting. Archived from the original on April 22, 2016. Retrieved April 19, 2016.
  36. Hough, Andrew. "Tony Scott Spent His Final Days Researching 'Top Gun 2' With Tom Cruise". Business Insider. Retrieved May 20, 2022.
  37. McClintock, Pamela (August 20, 2012). "Tony Scott Spent Final Days Working With Tom Cruise on 'Top Gun 2'". The Hollywood Reporter. Retrieved May 20, 2022.
  38. Busch, Anita (January 27, 2016). "Tom Cruise & Jerry Bruckheimer Talking Top Gun 2". ددلاین هالیوود. Retrieved March 18, 2022.
  39. "Val Kilmer Claims to Have Landed Role in 'Top Gun 2' in Rambling Facebook Post". درپ. November 17, 2015. Retrieved June 5, 2022.
  40. Gonzalez, Umberto; Donnelly, Matt (June 6, 2018). "Iceman Returneth: Val Kilmer to Return for 'Top Gun: Maverick'". TheWrap. Archived from the original on June 6, 2018. Retrieved June 7, 2018.
  41. Mauch, Ally; McNiece, Mia; Warner, Kara (August 27, 2021). "Tom Cruise 'Was Adamant' Val Kilmer Had to Be in Top Gun: Maverick, Says Jerry Bruckheimer". پیپل. Retrieved August 29, 2021.
  42. Kroll, Justin (July 3, 2018). "Miles Teller to Play Goose's Son in 'Top Gun: Maverick' (Exclusive)". ورایتی. Archived from the original on July 4, 2018. Retrieved July 6, 2018.
  43. Kit, Borys (July 20, 2018). "Jennifer Connelly in Early Talks to Join Tom Cruise in 'Top Gun' Sequel". The Hollywood Reporter. Archived from the original on July 21, 2018. Retrieved July 21, 2018.
  44. Fleming, Mike Jr. (July 20, 2018). "Jennifer Connelly On Tarmac For 'Top Gun 2: Maverick'". ددلاین هالیوود. Archived from the original on July 20, 2018. Retrieved July 23, 2018.
  45. Kit, Borys (August 1, 2018). "Glen Powell to Join Tom Cruise in 'Top Gun' Sequel After All (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 1, 2018. Retrieved August 1, 2018.
  46. Kroll, Justin (August 22, 2018). "'Unreal's' Monica Barbaro to Play Miles Teller's Love Interest in 'Top Gun: Maverick' (EXCLUSIVE)". ورایتی. Archived from the original on March 25, 2019. Retrieved January 16, 2019.
  47. Fleming, Mike Jr. (August 21, 2018). "'Top Gun: Maverick' Casts Up Flight School Saga Around Tom Cruise". ددلاین هالیوود. Archived from the original on August 23, 2018. Retrieved August 21, 2018.
  48. Couch, Aaron (August 22, 2018). "'Top Gun' Sequel Adds Jon Hamm and Ed Harris". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on August 23, 2018. Retrieved August 22, 2018.
  49. Mathai, Jeremy (May 25, 2022). "Jon Hamm Didn't Need To See A Script To Know He Wanted A Role In Top Gun: Maverick". SlashFilm. Retrieved June 4, 2022.
  50. D'Alessandro, Anthony (September 27, 2018). "'Top Gun: Maverick' Taps 'The Good Place's Manny Jacinto For Pilot Duty". ددلاین هالیوود. Archived from the original on September 28, 2018. Retrieved September 27, 2018.
  51. D'Alessandro, Anthony (October 2, 2018). "'Top Gun: Maverick' Sets Final Seven For Cast, Including Kara Wang As A Pilot". ددلاین هالیوود. Archived from the original on October 3, 2018. Retrieved October 2, 2018.
  52. "Netflix's 'Lost Girls' Adds Thomasin McKenzie, Lola Kirke, Dean Winters". The Hollywood Reporter. October 26, 2018. Archived from the original on October 30, 2018. Retrieved January 16, 2019.
  53. N'Duka, Amanda (November 28, 2018). "Bree Condon To Play Kimberly Guilfoyle In Jay Roach Fox News Film; Chelsea Harris Books 'Top Gun: Maverick'". ددلاین هالیوود. Archived from the original on November 29, 2018. Retrieved November 28, 2018.
  54. Murphy, Desiree (July 26, 2019). "Kelly McGillis Says She Wasn't Asked to Be Part of 'Top Gun' Sequel (Exclusive)". Entertainment Tonight.
  55. Lisa Reapers France (May 12, 2022). "Meg Ryan and Kelly McGillis weren't asked to appear 'Top Gun' sequel". سی‌ان‌ان. Retrieved May 27, 2022.
  56. "Top Gun: Maverick's F-18 Flights Cost New Tom Cruise Film $11,374 an Hour". Bloomberg.com. May 26, 2022. Retrieved June 6, 2022.
  57. Barber, James (April 18, 2022). "Tom Cruise Personally Designed the Flight Training for New 'Top Gun' Actors". Military.com. Retrieved May 20, 2022.
  58. Davids, Brian (June 3, 2022). "'Top Gun: Maverick' Star Monica Barbaro Discusses Female Aviators Who Helped Hone Character and Shares How She Cemented Her Call Sign". The Hollywood Reporter. Retrieved June 6, 2022.
  59. "Tom Cruise put Top Gun: Maverick cast through 'gruelling' flight training". The Independent. April 19, 2022. Retrieved June 5, 2022.
  60. Mitchell, Robert (May 31, 2018). "Tom Cruise Shares First Look Photo as 'Top Gun 2' Begins Production". ورایتی. Archived from the original on May 31, 2018. Retrieved June 1, 2018.
  61. Ong, Jermaine (May 31, 2018). "Top Gun 2: Tom Cruise shares photo on first day of production on 'Top Gun' sequel". 10News. Archived from the original on September 20, 2018. Retrieved June 1, 2018.
  62. "Top Gun sequel begins filming aboard USS Abraham Lincoln". Naval Today. August 23, 2018. Archived from the original on June 16, 2019. Retrieved July 19, 2019.
  63. Green, Kevin (August 21, 2018). "Filming for 'Top Gun' sequel taking place aboard USS Abraham Lincoln". WAVY. Norfolk, Va. Archived from the original on April 6, 2019. Retrieved July 19, 2019.
  64. 'Top Gun' Sequel Unfounded: Navy بایگانی‌شده در فوریه ۱۸, ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine – NBC San Diego – February 18, 2019
  65. Henley, David C. (May 11, 2022). "David C Henley: Coming soon to theaters 'Top Gun: Maverick'". www.nevadaappeal.com. Retrieved May 25, 2022.
  66. "Miles Teller: Justin Bieber's UFC challenge wasn't on Tom Cruise's ..." Insider. June 20, 2019. Retrieved November 1, 2019.
  67. Neipp, Rebecca (September 28, 2018). "Top Gun 2 filming in IWV". The News Review. Retrieved July 19, 2019.
  68. Saam, Kelly (June 16, 2022). "Chico's top secret mission in the filming of 'Top Gun: Maverick'". Retrieved June 16, 2022.
  69. Penrose, Kelsey (December 10, 2018). "Tom Cruise at Lake Tahoe for two weeks filming Top Gun 2: Maverick". CarsonNow.org. Archived from the original on July 19, 2019. Retrieved July 19, 2019.
  70. Lee, Stacy (April 1, 2019). "Top Gun 2 set to be filmed in Washington State this summer". KEYW. Archived from the original on July 19, 2019. Retrieved July 19, 2019.
  71. Hoffman, Jordan (March 15, 2022). "Tom Cruise will bring 'Top Gun: Maverick' to the 2022 Cannes Film Festival". GoldDerby. Retrieved May 25, 2022.
  72. Chitwood, Adam (April 16, 2020). "Top Gun: Maverick Director Says Film Will Be Completed on Time". Collider. Retrieved May 20, 2022.
  73. Mendelovich, Yossy (December 19, 2019). "Top Gun: Maverick – Six Sony VENICE Cameras Inside a Fighter-Jet Cockpit". Y.M.Cinema Magazine. Retrieved January 22, 2021.
  74. Sharf, Zack (April 13, 2022). "'Top Gun: Maverick' Director Shot 800 Hours of Footage: 'As Much as Three 'Lord of the Rings' Movies'". Variety. Retrieved May 20, 2022.
  75. "Top Gun: Maverick Starts in Theatres. It Was Filmed on Czech L-39 Albatros Aircraft!". Prague Morning. May 30, 2022. Retrieved June 6, 2022.
  76. Tapp, Tom (May 28, 2022). "'Top Gun: Maverick's' Hypersonic "Darkstar" Mystery Plane Has A Real-World Relative". Deadline. Retrieved May 29, 2022.
  77. "OneRepublic share new single 'I Ain't Worried' from 'Top Gun: Maverick' soundtrack". NME (به انگلیسی). 2022-05-15. Retrieved 2022-05-26.
  78. Dailey, Hannah (2022-05-13). "OneRepublic Soars With Carefree New Song 'I Ain't Worried' for 'Top Gun: Maverick' Soundtrack: Watch". Billboard (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-26.
  79. ۷۹٫۰ ۷۹٫۱ D'Alessandro, Anthony (September 1, 2021). "'Top Gun: Maverick' Flies From Thanksgiving To Memorial Day Weekend; 'Mission: Impossible 7' Ignites In Fall 2022". ددلاین هالیوود. Retrieved September 1, 2021.
  80. D'Alessandro, Anthony (August 29, 2018). "'Top Gun: Maverick' Flies To Summer 2020 With 'A Quiet Place' Sequel & More: Paramount Release Date Changes". ددلاین هالیوود. Archived from the original on August 29, 2018. Retrieved March 4, 2021. The pic had an original release date of July 12, 2019
  81. McNary, Dave (March 2, 2020). "Tom Cruise's 'Top Gun: Maverick' to Release Two Days Early". Variety. Retrieved March 2, 2020.
  82. "'Top Gun: Maverick' Release Date Announced". July 17, 2020. Retrieved July 17, 2020.
  83. D'Alessandro, Anthony (April 2, 2020). "Top Gun Maverick Flies To Christmas Corridor, SpongeBob Eyes Late Summer, Quiet Place II To Debut Labor Day". ددلاین هالیوود. Retrieved April 2, 2020.
  84. Rubin, Rebecca (July 23, 2020). "A Quiet Place 2,' 'Top Gun: Maverick' Delayed Until 2021". Variety. Retrieved April 9, 2021.
  85. D'Alessandro, Anthony (April 9, 2021). "'Top Gun: Maverick' Schedules Departure From Fourth Of July Weekend; 'Mission: Impossible 7' Sets Memorial Day 2022 Launch". ددلاین هالیوود. Retrieved April 9, 2021.
  86. Hayes, Dade (May 2, 2022). "YouTube Slates 'Top Gun: Maverick' Premiere Livestream, 'Bridgerton' Make-Up Event". Deadline. Retrieved May 20, 2022.
  87. "Watch the Top Gun: Maverick Red Carpet Livestream Online". May 4, 2022. Retrieved May 20, 2022.
  88. Gonzalez, Umberto (March 14, 2022). "'Top Gun: Maverick' Flies to Cannes After 2-Year Pandemic Delay". درپ. Retrieved March 15, 2022.
  89. Fleming, Mike Jr. (March 17, 2022). "Tom Cruise To Be Feted In Career Retrospective At Cannes, Followed By Top Gun: Maverick Premiere; Full Details". ددلاین هالیوود. Retrieved March 17, 2022.
  90. "Top Gun Maverick premiere: Prince William and Duchess of Cambridge step out with Tom Cruise for film's glamorous Leicester Square debut". Sky News. May 20, 2022. Retrieved May 26, 2022.
  91. Freitag, Lee (May 19, 2022). "Top Gun: Maverick Announces Early ScreenX Showings With New Poster". CBR. Retrieved May 26, 2022.
  92. AMC Theaters - Top Gun: Maverick Early Access Event, May 23, 2022, retrieved May 26, 2022
  93. Katje, Chris. "Benzinga Asks: Will Moviegoers Flock To Theaters To See Tom Cruise In 'Top Gun: Maverick'?". Benzinga. Retrieved May 26, 2022.
  94. Watson, R.T. (January 21, 2021). "Want to Be a Hollywood Player? Covid and Streaming Have Changed All the Rules". وال‌استریت جورنال. Retrieved January 26, 2021.
  95. D'Alessandro, Anthony (April 28, 2022). "Why 'Top Gun: Maverick' Didn't Go To Streaming – Paramount CinemaCon Lunch". ددلاین هالیوود. Retrieved April 28, 2022.
  96. Lang, Brent (May 18, 2022). "Tom Cruise Says He Wouldn't Allow 'Top Gun: Maverick' to Debut on Streaming". ورایتی. Retrieved May 18, 2022.
  97. Lonsdale, John (May 26, 2022). "'Top Gun: Maverick' Finally Hits Theaters -- Here's When You'll Be Able to Watch It Online". Rolling Stone. Retrieved May 27, 2022.
  98. Thomas, Michael (June 22, 2022). "When Will 'Top Gun: Maverick' Be Available To Stream?". کلایدر (وبگاه). Retrieved June 23, 2022.
  99. Hermanns, Grant (June 20, 2022). "Top Gun: Maverick Streaming Release Update Shared By Paramount Head". Screen Rant. Retrieved June 23, 2022.
  100. Lovitt, Maggie (August 16, 2022). "Top Gun: Maverick Flies Onto Digital, 4K/Blu-ray Release Date". کلایدر (وبگاه). Retrieved August 16, 2022.
  101. Tartaglione, Nancy (2022-06-27). "'Top Gun: Maverick' Catapults Past $1B At Worldwide Box Office – Update". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-27.
  102. Rubin, Rebecca (June 26, 2022). "Top Gun: Maverick Soars Past $1 Billion, Overtakes Doctor Strange 2 as the Highest-Grossing Movie of the Year Globally". ورایتی. Retrieved June 27, 2022.
  103. "Domestic Box Office For May 27, 2022". باکس آفیس موجو. Retrieved June 4, 2022.
  104. ۱۰۴٫۰ ۱۰۴٫۱ D'Alessandro, Anthony (May 29, 2022). "'Top Gun: Maverick' Scorches Pirates Of The Caribbean: At World's End For Memorial Day Opening Record With $160M+ – Tuesday AM Update". ددلاین هالیوود. Retrieved May 29, 2022.
  105. "Top Gun: Maverick breaks box office records on opening weekend". گاردین (وبگاه). May 30, 2022.
  106. D'Alessandro, Anthony (June 6, 2022). "Top Gun: Maverick: Tom Cruise's Highest Grossing Movie At Domestic Box Office Crossing $300M Today – Monday AM Update". ددلاین هالیوود. Retrieved June 6, 2022.
  107. D'Alessandro, Anthony (June 13, 2022). "Jurassic World Dominion Leaves Big Footprint With $145M+ Opening, Not Far From Fallen Kingdom's Debut – Monday Box Office". ددلاین هالیوود. Retrieved June 13, 2022.
  108. D'Alessandro, Anthony (June 14, 2022). "'Top Gun: Maverick' Jets To $400M+ Domestic, Now The Highest Grossing Pic Of 2022; 'Jurassic World Dominion' Leads Monday". ددلاین هالیوود. Retrieved June 14, 2022.
  109. D'Alessandro, Anthony (June 19, 2022). "Dinosaurs Toss 'Lightyear' Out Of Orbit At Weekend Box Office As 'Jurassic World Dominion' Feasts On $68M+ 4-Day – Sunday AM Update". ددلاین هالیوود. Retrieved June 19, 2022.
  110. "تاپ گان: ماوریک". راتن تومیتوز. فاندانگو مدیا. Retrieved 5 November 2022. ویرایش در ویکی‌داده
  111. "تاپ گان: ماوریک". Metacritic. Red Ventures. Retrieved 10 July 2022.
  112. Hammond, Pete (2022-05-12). "'Top Gun: Maverick' Review: Tom Cruise Is Back Soaring In What May Be The Role Of His Career". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-12.
  113. Scott, A. O. (2022-05-26). "'Top Gun: Maverick' Review: Will This Stuff Still Fly?". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331. Retrieved 2022-05-27.
  114. "Top Gun: Maverick review – Tom Cruise is still speedy, less needy in a rock'n'roll sequel". The Guardian (به انگلیسی). 2022-05-12. Retrieved 2022-05-27.
  115. "Top Gun Maverick Film Review: Tom Cruise Flies the Familiar Skies". TheWrap (به انگلیسی). 2022-05-26. Retrieved 2022-05-27.
  116. Lloyd, Brian (May 12, 2022). "'Top Gun: Maverick' is a flight of fantasy". Entertainment.ie. Retrieved May 27, 2022.
  117. Loughrey, Clarrise (May 21, 2022). "Top Gun: Maverick is as thrilling as blockbusters get – review". The Independent. Retrieved May 27, 2022.
  118. ""Top Gun: Maverick," Reviewed: Tom Cruise Takes Empty Thrills to New Heights". The New Yorker. May 26, 2022. Retrieved May 27, 2022.
  119. Laffly, Tomris (May 27, 2022). "Top Gun: Maverick movie review (2022)". RogerEbert.com. Retrieved May 27, 2022.
  120. Lewis, Hilary (January 24, 2023). "Oscars: Full List of Nominations". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 24, 2023. Retrieved January 24, 2023.
  121. Ravindran, Manori; Yossman, K. J. (February 19, 2023). "All Quiet on the Western Front Dominates BAFTA Awards With Record-Breaking Seven Wins". ورایتی. Archived from the original on February 19, 2023. Retrieved February 20, 2023.
  122. Nordyke, Kimberly (January 15, 2023). "Critics Choice Awards: Full List of Winners". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 16, 2023. Retrieved January 16, 2023.
  123. Nordyke, Kimberly (January 10, 2023). "Golden Globes: Full List of Winners". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 11, 2023. Retrieved January 11, 2023.
  124. Davis, Clayton; Moreau, Jordan (December 8, 2022). "Top Gun: Maverick Named Best Picture by National Board of Review". ورایتی. Archived from the original on December 8, 2022. Retrieved December 12, 2022.
  125. Lewis, Hilary (December 9, 2022). "AFI Best Film, TV Shows of 2022 Include Avatar Sequel, Women Talking, The Bear and Mo". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on December 9, 2022. Retrieved February 13, 2023.
  126. Cho, Winston (June 6, 2022). "Paramount Hit With 'Top Gun' Copyright Lawsuit From Original Article Author's Heirs". هالیوود ریپورتر. Retrieved June 7, 2022.
  127. Maddaus, Gene (June 6, 2022). "'Top Gun' Copyright Challenged by Heirs of Magazine Author". ورایتی. Retrieved June 7, 2022.
  128. Blistein, Jon (June 6, 2022). "'Top Gun' Sequel Hit With New Lawsuit Disputing the Film's Copyright". رولینگ استون. Retrieved June 7, 2022.
  129. Stempel, Jonathan (June 6, 2022). "'Top Gun' heirs sue Paramount over 'Top Gun: Maverick'". تامسون رویترز. Retrieved June 7, 2022.
  130. Griffiths, Elliott (May 25, 2022). "Miles Teller Open To Top Gun: Maverick Sequel Involving His Character". Screen Rant. Retrieved July 8, 2022.
  131. Gawley, Paige (July 7, 2022). "Miles Teller Says He's Had 'Conversations' With Tom Cruise About Possible 'Top Gun 3' (Exclusive)". Entertainment Tonight. Retrieved July 8, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]