تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاریخ اندیشهٔ سیاسی جدید در اروپا نام مجموعه‌ای سه جلدی[۱] (احتملاً در نه دفتر) از جواد طباطبایی است که تاکنون تنها دو دفتر از آن منتشر شده‌است: دفتر نخست و سوم از جلد نخست؛ با نام‌های جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاسات و نظام‌های نوآیین در اندیشه سیاسی.

این مجموعه قرار است تاریخ اندیشهٔ سیاسی جدید در اروپا را از نوزایش تا عصر معاصر را دربرگیرد. طباطبایی این مجموعه را هم‌چون مقدمه‌ای بر مجموعهٔ تأملی دربارهٔ ایران می‌داند که در جریان پژوهش و نوشتن تفصیل پیدا کرد و به ناچار به عنوان کتاب‌هایی مستقل درآمد. پروژهٔ اصلی طباطبایی با نام تأملی بر ایران، دربارهٔ علل انحطاط ایران است؛ اینکه چرا اروپا پیشرفت کرد و مدرن شد اما ایران عقب ماند و به انحطاط رفت.

مجلدات[ویرایش]

تاریخ اندیشهٔ سیاسی جدید در اروپا[ویرایش]

جلد نخست: از نوزایش تا انقلاب فرانسه ۱۵۰۰-۱۷۸۹[ویرایش]

جلد دوم(منتشر نشده): ۱۷۸۹-۱۹۱۴[ویرایش]

  • دفتر نخست(منتشر نشده): فلسفهٔ انقلاب فرانسه از کانت تا مارکس
  • دفتر دوم(منتشر نشده): فلسفهٔ سیاسی ایده‌آلیسم آلمانی از کانت تا هگل
  • دفتر سوم: ؟(منتشر نشده)

جلد سوم: اندیشهٔ سیاسی قرن بیستم(منتشر نشده)[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ««جدال قدیم و جدید» منتشر شد». مینوی خرد. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۱. به گزارش روابط عمومی نشر ثالث، «جدال قدیم و جدید» بخش اول از جلد اول مجموعه ای است که قرار است در شش مجلد تحت عنوان فراگیر «تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا» منتشر شود و رساله مکمل مجموعه سه جلدی «نظریه انحطاط ایران» خواهد بود.
  2. «ویراست جدید دفتر نخست از جلد اول تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا، با تجدید نظر کامل سیدجواد طباطبایی منتشر شد». فرهنگ امروز. ۲۸ اسفند ۱۳۹۳.
  3. «نظام‌های نوآئین در اندیشه‌ی سیاسی». فرهنگ امروز. ۲۰۱۵-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۱۳۹۳-۱۰-۲۲.