تارپان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تارپان
تنها عکس به‌جامانده از تارپان، منتشرشده در سال ۱۸۸۴
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: تک‌سم‌سانان
تیره: اسبان
سرده: اسب‌ها
زیرسرده: Equus
گونه: E. ferus
زیرگونه: E. f. ferus
نام سه‌بخشی
Equus ferus ferus
Boddaert, 1785
مترادف

equiferus Pallas, 1811
gmelini Antonius, 1912
sylvestris Brincken, 1826
silvaticus Vetulani, 1928.
tarpan Pidoplichko, 1951

تارپان (Equus ferus ferus) که با نام اسب وحشی اوراسیایی نیز شناخته می‌شود زیرگونه‌ای از اسب وحشی بود که نسلش اینک منقرض شده است. تصور می‌شود آخرین بازمانده این گونه در ۱۹۰۹ میلادی در روسیه و در اسارت مرد، اگرچه بعضی منابع، با توجه به شباهت‌هایش به اسب‌های اهلی، ادعا می‌کنند اسب مذکور یک اسب وحشی واقعی و خالص نبود.

انقراض[ویرایش]

فرآیند انقراض اسب‌های وحشی در اروپا توسط انسان در اروپای جنوبی و احتمالاً در دوران باستان آغاز شده است.[۱] در حالی که انسان ها از دوران پارینه سنگی به شکار اسب های وحشی می پرداختند، [۲]در دوران تاریخی، گوشت اسب یکی از منابع مهم پروتئین در بسیاری از فرهنگ ها بود. به عنوان گیاهخواران بزرگ، قلمرو تارپان به طور مداوم با افزایش جمعیت انسان در خشکی اوراسیا کاهش می یابد. اسب های وحشی و مهاجم بیشتر مورد هدف قرار گرفتند چرا که به انبارهای یونجه آسیب رساندند و اغلب مادیان های اهلی شده را از مراتع می ربودند. علاوه بر این، آمیختگی مادیان ها با اسب‌های وحشی ضرری اقتصادی برای کشاورزان بود، زیرا کره‌های حاصل از این جفت‌گیری ها غیرقابل تحمل بودند. در سال 1879 آخرین نمونه تایید شده علمی از تارپان کشته شد. پس از آن، تنها مشاهداتی مشکوک از تارپان ثبت شد.[۱] از آنجایی که اسب تارپان بین سال‌های 1875 تا 1890 در طبیعت از بین رفت، آخرین مادیان آزاد که به عنوان تارپان شناخته می‌شد، به طور تصادفی در طی تلاش برای دربندگیری کشته شد. آخرین تارپان تحت اسارت در سال 1909میلادی در باغ وحشی در روسیه درگذشت.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Jezierski, Jaworski,Wissenschaften، Tadeusz , Zbigniew , Westarp , (۲۰۰۸). Das Polnische Konik. Horse breeds. صص. ۲۶۱.
  2. Baker، Sue (۲۰۰۸). Exmoor Ponies Survival of the Fittest. Somerset Archaeological & Natural History Society. صص. ۲۵۶.
  3. Dohner، Janet Vorwald (۲۰۰۱). "Equines: Natural History". In Dohner, Janet Vorwald (ed.). Historic and Endangered Livestock and Poultry Breeds. Topeka, KS: Yale University Press. صص. ۳۰۰.

Day، D.، ۱۹۸۱، The Doomsday Book of Animals، Ebury Press، London.