تئودور اوبیانگ انگوئما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تئودور اوبیانگ نگوما
۲مین رئیس‌جمهور گینه استوایی
دوره مسئولیت
۳ اوت ۱۹۷۹ – تاکنون
پس ازفرانسیسکو ماسیاس انگوئما
رئیس اتحادیه آفریقا
دوره مسئولیت
۳۱ ژانویه ۲۰۱۱ – ۲۹ ژانویه ۲۰۱۲
اطلاعات شخصی
زاده
تئودور اوبیانگ نگوما مباسوگو

۵ ژوئن ۱۹۴۲ ‏(۸۱ سال)
اکواکان، گینه اسپانیایی
(اکنون گینه استوایی)
ملیت گینه استوایی
حزب سیاسیPDGE
پیشه، سیاستمدار
خدمات نظامی
درجهسرتیپ
فرانسیسکو ماسیاس انگوئما
(عمو)

سرتیپ تئودور اوبیانگ نگوما مباسوگو یا تئودور اوبیانگ انگوئما مباسوگو (به انگلیسی: Teodoro Obiang Nguema Mbasogo) (زاده ۵ ژوئن ۱۹۴۲رئیس‌جمهور گینه استوایی از سال ۱۹۷۹ تا کنون است. او همچنین رئیس اتحادیه آفریقا از ۳۱ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۲ بود.

اوبیانگ به مدت چهار دهه ریاست جمهوری، اخیراً با پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، از معمر قذافی هم سبقت گرفته و بیشترین سال‌ها را در رهبری یک کشور آفریقایی در اختیار دارد. وی در تمام انتخابات از زمان اعلام حکومت چند حزبی در سال ۱۹۹۱ میلادی، هرگز کمتر از ۹۵ درصد آراء به دست نیاورده‌است.

اوبیانگ در اوت ۱۹۷۹ عمویش، فرانسیسکو ماسیاس انگوئما را که یک دیکتاتور بود با کودتای نظامی برکنار کرد و از آن پس گینه استوایی به عنوان یک تولیدکننده مهم نفت در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد.

گینه استوایی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در این قاره است و با وجود اینکه تعداد ساکنان این کشور بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است، اما رتبه بسیار ضعیفی در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحده دارد. اکثریت مردم گینه استوایی، دسترسی دشواری به آب آشامیدنی سالم دارند. با وجود فقر شدید مردم اما وی ثروتی یک میلیارد دلاری دارد.[۱][۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. "اوبیانگ" پس از کودتای سال 1979 قدرت را در این کشور که تعداد ساکنانش بین 600 تا 750 هزار نفر است، در دست گرفت.
  2. «ئودور اوبیانگ انگوئما ثروتی یک میلیارد دلاری بدست آورده است». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ اوت ۲۰۱۳.
  3. ئودور اوبیانگ انگوئما در انتخابات از زمان اعلام حکومت چند حزبی در سال 1991 میلادی هرگز کمتر از 95 درصد آرا به دست نیاورده است..