بی‌مصرف‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بی مصرف‌ها)
بی‌مصرف‌ها
پوستر فیلم
کارگردانسیلوستر استالونه
تهیه‌کنندهآوی لرنر
جان تامپسون
کوین کینگ تمپلتون
فیلمنامه‌نویسدیوید کالاهام
سیلوستر استالونه
داستاندیوید کالاهام
بازیگرانسیلوستر استالونه
جیسون استاتهام
جت لی
دولف لاندگرن
میکی رورک
بروس ویلیس
آرنولد شوارزنگر
استیو آستین
ژیزل ایچیه
اریک رابرتز
گری دنیلز
موسیقیبرایان تایلر
فیلم‌بردارجفری ال. کیمبل
تدوین‌گرکن بلک ول
پل هارب
توزیع‌کنندهلاینزگیت
تاریخ‌های انتشار
۱۳ اوت ۲۰۱۰
مدت زمان
۱۰۳ دقیقه [۱]
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۸۰ میلیون دلار
فروش گیشه۲۷۴ میلیون دلار

بی‌مصرف‌ها[۲] (به انگلیسی: The Expendables) یک فیلم اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۱۰ به نویسندگی دیوید کالاهام و کارگردانی سیلوستر استالونه است که در نقش اصلی نیز ایفای نقش کرده‌است. دیگر بازیگران اصلی جیسون استاتهام، جت لی، دولف لاندگرن، رندی کوچار، تری کروس، استیو آستین و میکی رورک به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در ۱۳ آگوست ۲۰۱۰ در ایالات متحده اکران شد. این اولین قسمت از مجموعه فیلم‌های بی‌مصرف‌ها محسوب می‌شود. و اولین فیلمی از دولف لاندگرن بود که بعد از فیلم جانی نومانیک در سال ۱۹۹۵ اکران سینمایی داشت.

فیلم در مورد گروهی از مزدوران نخبه است که مأموریت دارند یک دیکتاتور آمریکای لاتین را سرنگون کنند که به زودی متوجه می‌شوند که یک عروسک خیمه شب بازی است که توسط یک مامور فاسد سابق سیا کنترل می‌شود. این ادای احترام به فیلم‌های اکشن پرفروش اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ است. توسط لاینزگیت توزیع شد. این فیلم نقدهای متفاوتی دریافت کرد، صحنه های اکشن را تحسین کردند، اما از کمبود داستان انتقاد کردند. با این حال، از نظر تجاری موفق بود و در گیشه های ایالات متحده، بریتانیا، چین و هند، در رتبه اول باز شد و در مجموع ۲۷۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.[۳] دنباله ای به نام بی‌مصرف‌ها ۲ در ۱۷ آگوست ۲۰۱۲ منتشر شد و دنباله دیگری به نام بی‌مصرف‌ها ۳ در ۱۵ آگوست ۲۰۱۴ منتشر شد. و بی‌مصرف‌ها ۴ نیز آماده اکران می‌باشد.

بی‌مصرف‌ها در فارسی ترجمه‌ای اشتباه از کلمه Expendables است. Expendables یعنی کسانی که رئیسشان آن‌ها را به چشم افرادی بدردبخور می‌بینند که اگر مردند مشکلی نیست و می‌شود براحتی آن‌ها را جایگزین کرد. Expendables یعنی قابل خرج و جایگزین‌پذیر و نه قابل مصرف یا بی‌مصرف.

تولید[ویرایش]

فیلم‌برداری اصلی از ۲۸ مارس ۲۰۰۹ و در شهرهای ریودوژانیرو، نیواورلئان و لس‌آنجلس آغاز شد.[۴]

داستان[ویرایش]

گروهی از مزدوران خبره برای انجام مأموریتی عازم آمریکای جنوبی می‌شوند تا یک ژنرال دیکتاتور به نام کازا را سرکوب سازند. رهبر گروه و متخصص اجرای استراتژی جنگی، بارنی روس (سیلوستر استالونه) است. گروه او را افراد خبره و ماهر در استفاده از سلاحهای جنگی تشکیل می‌دهند که شامل لی کریسمس (جیسون استاتم)، یینگ یانگ (جت لی)، هال سزار (تری کریوس) و تول راود (رندی کوتیور) است. اما در هنگام انجام مأموریت در این جزیره کوچک، روس و لی به یک آزادی خواه مرموز محلی به نام ساندرا (جیسل ایتیا) برخورد می‌کنند و بعد از آن نیز با یک مأمور سرویس مخفی آمریکا، CIA، به نام جیمز مونرو (اریک رابرتز) و دستیارش پین (استیو آستین) مواجه می‌شوند و بجایی اینکه در این مأموریت به کمک یکدیگر شر دیکتاتور را کم کنند تبدیل به دشمن خونی برای یکدیگر می‌شوند.

دنباله[ویرایش]

دنباله‌ای بر این فیلم با نام بی‌مصرف‌ها ۲ در سال ۲۰۱۲ و همچنین دنباله دیگری در سال ۲۰۱۴ با نام بی‌مصرف‌ها ۳ منتشر شد. همچنین بی‌مصرف‌ها ۴ در سال ۲۰۲۲ منتشر می‌شود.

کنفرانس خبری فیلم

بازگشت آرنولد[ویرایش]

آرنولد شوارتزنگر بعد از بیش از شش سال دوری از سینما برای اولین بار در این فیلم حضوری افتخاری (حدود ۳۰ ثانیه) داشت.

حضور ون دام و سیگال[ویرایش]

ژان-کلود ون دام شخصاً توسط استالونه پیشنهاد ایفای نقش را دریافت کرد، اما آن را رد کرد زیرا احساس می‌کرد هیچ ماهیت یا پیشرفتی برای این شخصیت وجود ندارد.[۵] ون دام بعداً به عنوان ضد قهرمان اصلی، ژان ویلن، در دنباله فیلم ظاهر شد.

همچنین از استیون سیگال خواسته شد که یک ظاهر کوتاه داشته باشد، اما به دلیل تجربیات منفی با تهیه کننده آوی لرنر، این پیشنهاد را رد کرد.[۶]

پانویس[ویرایش]

  1. "THE EXPENDABLES (15) (!)". British Board of Film Classification. July 6, 2010. Retrieved July 13, 2015.
  2. «نگاهی به فیلم "مصرفی ها" ساخته سیلوستر استالونه». خبرگزاری سینمایی ایران. دریافت‌شده در ۱۱ مهر ۱۳۸۹.
  3. Ray, Ashna. "'Expendables' beats 'Eat Pray Love' over fight for o'seas No. 1 in India". The Glamsham. Archived from the original on August 6, 2010. Retrieved August 30, 2010.
  4. Fritz, Ben (2010-08-12). "Movie projector: Stallone's 'Expendables' to blow away 'Eat Pray Love' and 'Scott Pilgrim'". Los Angeles Times. Tribune Company. Retrieved 2010-08-30. "The Expendables" cost $82 million to produce
  5. Brunton, Richard (2008-11-29). "Van Damme turned down Stallone's The Expendables". Filmstalker.co.uk. Retrieved 2009-04-08.
  6. Clint Morris (June 7, 2009). "Exclusive : Expendables Under Siege". Archived from the original on May 15, 2014. Retrieved June 7, 2009.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]