بی‌بی حیات (کرمان)

مختصات: ۳۰°۲۸′۴۳″ شمالی ۵۶°۳۶′۲۳″ شرقی / ۳۰٫۴۷۸۶۱°شمالی ۵۶٫۶۰۶۳۹°شرقی / 30.47861; 56.60639[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بی‌بی حیات
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانکرمان
بخشچترود
دهستانکویرات (کرمان)
سال بنیادقرن سوم هجری
مردم
جمعیت۲۲۸نفر

بی‌بی حیات، روستایی است از توابع بخش چترود شهرستان کرمان در استان کرمان ایران.

تاریخچه[ویرایش]

تاریخ تاسیس روستای بی بی حیات،در قرن سوم هجری یکی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) به اسم فاطمه صغرا همراه با اقوام خویش از طرف عراق در خنامان ساکن شدند،سختی های راه و مصایب هایی که این بانو بزرگوار در طی مسیر بر ایشان وارد شده بود باعث بیماری و ضعف شده بود.هوای سرد خنامان در زمستان باعث شد تا با مشورت بزرگان خنامان ایشان مدتی در قریة زیار(ده زیار) در ۴۰کیلومتری خنامان که هوای گرمتر داشت اقامت نماید،بزرگان ده زیار که از ارادتمندان اهل بیت بودند،از ایشان استقبال کردند و فاطمه صغرا مدتی در ده زیار ساکن شدند که مورد احترام مردم و بزرگان قرار گرفت.پس از مدتی ماموران حکومتی که دنبال نابودی سادات بودند،جهت دستگیری ایشان به ده زیار هجوم آورده و با مقاومت مردم و درگیری بین ماموران حکومتی و اهالی ده زیار،فاطمه صغرا موفق شد به طرف خنامان فرار نماید،در طی مسیر بیماری شدید باعث توقف در محلی که امروزه بی بی حیات می نامند،می گردد.متاسفانه بر اثر شدت بیماری در آن محل فوت می نماید و در تپه ای دفن می شود که امروزه بی بی حیات نام دارد،یک خدمتکاری به اسم ریحانه نیز همراهش بود که بعد از فوت حضرت بی بی حیات،مدتی بعد در کنار ایشان دفن می شود.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کویرات قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۲۸ نفر (۵۸خانوار) بوده‌است.[۲]

آثار باستانی[ویرایش]

دو اثر باستانی زیر در این روستا به ثبت ملی رسیده است:

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران