بیله‌جک

مختصات: ۴۰°۰۸′۳۵″ شمالی ۲۹°۵۸′۴۵″ شرقی / ۴۰٫۱۴۳۰۶°شمالی ۲۹٫۹۷۹۱۷°شرقی / 40.14306; 29.97917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیله‌جک
بیله‌جک در ترکیه واقع شده
بیله‌جک
بیله‌جک
مختصات: ۴۰°۰۸′۳۵″ شمالی ۲۹°۵۸′۴۵″ شرقی / ۴۰٫۱۴۳۰۶°شمالی ۲۹٫۹۷۹۱۷°شرقی / 40.14306; 29.97917
کشورترکیه
استاناستان بیله‌جک
مدیریت
 • شهردارسلیم یاغجی (حزب عدالت و توسعه)
مساحت
 • شهرستان۸۴۰ کیلومتر مربع (۳۲۰ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۰۸)[۱][۲]
 • شهری
۳۹۴۵۳
 • شهرستان
۵۶۵۸۳
 • شهرستان تراکم۶۷/کیلومتر مربع (۱۷۰/مایل مربع)
وبگاه

بیله‌جک[۳] (به ترکی استانبولی: Bilecik) شهری است در کشور ترکیه که در استان بیله‌جک واقع شده‌است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۹٬۴۵۳ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۶٬۴۰۳ نفر می‌باشد. بیلیجیک به رغم کم جمعیت بودن ، شهری صنعتی اقتصادی است که برند های مهمی در ان وجود دارد . برند هایی چون دنیز تا و لایمسک زادگاهشان در شهر بیلیجیک ترکیه ، مرکز استان بیلیجیک می باشد

این منطقه در اوایل 3000 سال قبل از میلاد به وجود آمد و بخشی از قلمرو کنترل شده توسط تمدن های قابل توجه زیادی از جمله هیت، فریگایی ها، لیدی ها، ایرانیان، رومی ها و بیزانس ها بوده است.

در این شهر منطقه ای به نام Söğüt وجود دارد که شهر کوچکی است که امپراتوری عثمانی در سال 1299 در آن جا تأسیس شد و منبع مهم باستان شناسی و همچنین آثار فرهنگی این شهر است. در منطقه Söğüt یک سایت برای علاقه مندان به موزه قومشناسی وجود دارد. Bilecik به دلیل وجود خانه های قدیمی شهرت دارد. برخی از سایت های دیگر مورد علاقه در استان عبارتند از: مسجد عثمان غازی و مسجد ارواح غازی، مسجد کپریلو ممتحث پاشا، کاروانسرا، مقبره های کاپیتیکا، مسجد رستم پاشا و غرفه گلیان...

 [۴][۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Türkisches Institut für Statistik, abgerufen 5. November 2009
  2. Türkisches Institut für Statistik, abgerufen 5. November 2009
  3. دانشنامهٔ جهان اسلام، مدخل «بالیکَسیر»
  4. "City, town and village population" (به انگلیسی). TURKISH STATISTICAL INSTITUTE. Archived from the original on 5 December 2012. Retrieved 6 May 2012.
  5. "Turkey: largest cities and towns and statistics of their population" (به انگلیسی). World Gazetteer. Archived from the original on 5 December 2012. Retrieved 6 May 2012.