بوچانگایان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بوجانگاییان)

بوچانگایان
بوچانگای سیاه
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
زیرراسته: پرندگان آوازخوان
تیره: بوچانگایان Dicruridae
ویگورس، ۱۸۲۵
سرده‌ها

متن را ببینید

بوچانگایان (نام علمی: Dicruridae) یک تیره از گنجشک‌سانان ریزجثه هستند که در جنگل‌های گرمسیری بر قدیم زندگی می‌کنند. در گذشته این تیره را اغلب به دو سردهٔ پرپوزه‌ها (Chaetorhynchus) و بوچانگاها (Dicrurus) تقسیم می‌کردند که سردهٔ پرپوزه‌ها تنها دارای یک گونهٔ بوچانگای کوتوله بومی گینه نو بود. به تازگی اما این گونه به همراه دم‌ابریشمی فیجی در تیرهٔ دم‌بادزنان (Rhipiduridae) قرار داده شده‌اند. همچنین در گذشته گاه گونه‌هایی از استرالزی‌ها را نیز در بوچانگایان قرار می‌دادند.

در بیشتر گونه‌های بوچانگاها، پرنده نر و ماده شبیه هم و سیاه‌رنگ هستند و دم بلند و دو شاخه‌ای دارند.[۱] غذای بیشتر این پرندگان حشرات است و آن‌ها را در هنگام پرواز یا از روی زمین شکار می‌کنند. بعضی بوجانگاها، به ویژه بوچانگای دم‌چنگالی و بوچانگای دم‌راکتی بزرگتر به خاطر تواناییشان در تقلید حرکات دیگر پرندگان و حتی پستانداران، شناخته شده هستند. بوچانگای دم دوشاخه‌ای به چوپان دروغگو معروف است.[۲][۳]

گونه‌های بوچانگایان[ویرایش]

Dicruridae

aeneus

 
 
 

paradiseus

annectans

 
 

megarhynchus

bracteatus

 

hottentotus

balicassius

remifer

 
 
 

waldenii

 

aldabranus

forficatus

 
 
 

adsimilis

macrocercus

modestus

 

fuscipennis

 

leucophaeus

 

atripennis

ludwigii

یک تقسیم‌بندی فیلوژنتیک از تیرهٔ بوچانگایان.[۴]
بوچانگای دم دوشاخه‌ای معروف به چوپان دروغگو
بوجانگای دم‌راکتی بزرگتر در هند
بوجانگای آندامان، Dicrurus andamanensis

تیرهٔ بوچانگایان دارای یک یا دو سرده به شرح زیر است. درباره یکی از سرده‌ها تردید وجود دارد:

منابع[ویرایش]

  1. «گنجشک‌سانان». وب‌گاه کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۱۷ اسفند ۱۳۹۱.
  2. «چوپان دروغگوی طبیعت هم پیدا شد، پرنده‌ای به نام بوجانگا». خبرآنلاین. ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳.
  3. Ed Yong. «The Bird That Cries Wolf Changes Its Lies». نشنال جئوگرافیک. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  4. Eric Pasquet، Jean-Marc Pons، Jerome Fuchs، Corinne Cruaud، Vincent Bretagnolle (2007) Evolutionary history and biogeography of the drongos (Dicruridae)، a tropical Old World clade of corvoid passerines. Molecular Phylogenetics and Evolution 45:158–167