بوبی نقاب‌دار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بوبی نقابدار
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: بوبی‌سانان
تیره: بوبیان
سرده: بوبی‌ها‌
گونه: S. dactylatra
نام دوبخشی
Sula dactylatra
(لسن، ۱۸۳۱)
Sula dactylatra

بوبی نقابدار (نام علمی: Sula dactylatra) پرنده‌ای دریازی از راسته بوبی‌سانان است که در مناطق گرمسیری اقیانوسی، به استثنای شرق اقیانوس اطلس، زندگی می‌کند. این پرنده در ارتفاع پایین پرواز می‌کند و در هنگام شکار ماهی از ارتفاع به نسبت بالا به درون آب شیرجه می‌زند.

ویژگی‌های ریخت‌شناسی[ویرایش]

بوبی نقاب‌دار دارای طولی برابر با ۸۵ سانتی‌متر است. دم آن نوک‌تیز و بال‌هایش دراز و نوک‌تیز هستند. به استثنای شاهپرهای نخستین و ثانوی بال و دم که به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه دیده می‌شوند، دیگر بخش‌های بدن سفید هستند. رنگ پوست بدون پر صورتی و گلوی این پرنده نیز به رنگ خاکستری مایل به آبی است. پرنده‌های جوان‌تر سر و گردن قهوه‌ای دارند و حلقهٔ سفیدی از رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ در پشت، سر و گردن را از هم جدا می‌کند.

زیستگاه[ویرایش]

بوبی نقابدار دریازی است و تنها برای تخم‌گذاری به کرانه‌های دریا می‌آید. این پرنده آشیانه خود را در جزایر سنگی وسط دریا به صورت گروهی می‌سازد. یکی از پرندگان به نسبت کمیاب ایران است که گاهی در کرانه‌های سیستان و بلوچستان و تنگه هرمز دیده می‌شود.

پانویس[ویرایش]

  1. BirdLife International (2012), Sula dactylatra (به انگلیسی), IUCN Red List of Threatened Species. Version 2013.2, retrieved 26 April 2014
  • منصوری، جمشید (۱۳۹۲). راهنمای پرندگان ایران. فرزانه. ص. ۴۳. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۲۳۹-۵۳-۰.