بهناز فرهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهناز فراهی در سال ۲۰۱۴

بهناز فرهی (به انگلیسی: Behnaz Farahi)، (متولد تهران ۱۳۶۴) معمار ایرانی است که بیشتر بخاطر طراحی لباسهای هوشمند اینتراکتیو متقابل شهرت دارد.

سنین جوانی و تحصیل[ویرایش]

بهناز فراهی در تهران متولد و بزرگ شد. از کودکی شروع به طراحی و ساخت وسایل مکانیکی می‌کرد. وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته معماری در دانشگاه شهید بهشتی و آزاد در ایران به لس آنجلس نقل مکان کرد و در آنجا موفق به دریافت دومین کارشناسی ارشد خود در دانشکده معماری یو سی اس (USC) شد. وی دارای مدرک دکترای هنر و تمرین رسانه ای میان رشته‌ای از دانشکده هنرهای سینمایی USC است و در حال حاضر استادیار طراحی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ است.[۱]

حرفه[ویرایش]

در سال ۲۰۱۵ او یک شنل با استفاده از چاپ سه بعدی[۲]با عنوان «نوازش نگاه» ایجاد کرد ساختار لباس به گونه ای بود که هنگامی شخصی به بخشی از آن خیره می‌شد آن بخش واکنش نشان داده و از و بسته می‌شد در حقیقت لباس ظاهراً به نگاه دیگران واکنش نشان می‌دهد.[۳][۴] این پروژه چندین جایزه مانند جایزه طراحی فناوری جهانی ۲۰۱۶ و نوآوری Fast Company 2016 توسط Design Linda Tischler Award را دریافت کرد. از منظر فنی، کارهای فراهی مبتنی بر طراحی محاسباتی، ساخت دیجیتال، محاسبه مواد و هوش مصنوعی است. از منظر نظری، کار وی همچنین توسط فمینیسم، علوم اعصاب و فلسفه شناختی مورد توجه می‌باشد.

مجموعه‌ها[ویرایش]

کارهای او در مجموعه دائمی موزه علم و صنعت شیکاگو است.[۵]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «مروری بر آثار یک معمار در «پلتفرم ٢٨»». ایسنا. ۲۰۱۷-۰۴-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۱۳.
  2. حقی، توسط محمدرضا (۲۰۱۶-۰۸-۰۷). «لباسی که به نگاه دیگران واکنش نشان می‌دهد». سایت ایده و خلاقیت: ایده‌های خلاقانه در کسب و کار، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و موفقیت. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۱۳.
  3. iusnews (۲۰۲۰-۱۱-۱۳). «لباسی که نفس می‌کشد +فیلم». خبرنامه دانشجویان ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۱۳.
  4. Stockton, Ben (2015-10-08). "Stare and you'll ruffle my feathers – the clothing that reacts to your gaze". The Observer (به انگلیسی). ISSN 0029-7712. Retrieved 2019-07-26.
  5. Gonzalez, Robbie (2016-01-04). "3-D Printed Garment Shape-Shifts Based on an Onlooker's Gaze". Wired. ISSN 1059-1028. Retrieved 2019-07-26.