بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای
بنا نهاده1385
بنیانگذارانبهروز مینایی
دفتر مرکزیتهران
محدودهٔ فعالیتبازی‌های رایانه ای
افراد کلیدیمحمدامین حاجی هاشمی
مدیرعامل

سید مرتضی موسویان
رئیس هیئت مدیره

بهروز مینایی
عضو هیئت مدیره
وبگاه

بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی در ایران است. این بنیاد بر اساس مصوبه ۵۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۹ خرداد ۱۳۸۵ بنیانگذاری شد[۱] و از سال ۱۳۹۰ کلیه امور مربوط به حوزه بازی‌های رایانه‌ای، به آن واگذار شده‌ است.[۲] بنیاد در همین سال «انستیتو ملی بازی‌سازی» را جهت آموزش نیروی متخصص بازی‌سازی در ایران، از تاریخ ۲۸ آبان راه‌اندازی کرد.[۳] مدیرعامل این بنیاد محمدامین حاجی هاشمی است.

از شهریورماه ۱۳۹۰ کار نظارت بر بازار بازی‌های ویدئویی در ایران به مدت شش ماه بر عهده این بنیاد بود ولی پس از آن ستاد صیانت از آثار فرهنگی این وظیفه را بر عهده گرفت، پس از منحل شدن این ستاد، بنیاد ملی بازی‌های ویدئویی در ۸ آذر ۱۳۹۳ دوباره وظیفه شناسایی و نظارت بر بازی‌های ویدئویی غیرمجاز را در حکمی از وزیر ارشاد فرهنگ واسلامی به‌طور رسمی برعهده گرفت.[۴]

نام و نوع بنیاد[ویرایش]

بنیاد ملی بازی‌های ویدئویی زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنیاد ملی بازی‌های ویدئویی مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی، غیردولتی و ایرانی است که شخصیت حقوقی مستقل دارد و مرکز اصلی آن در شهر تهران است.[۵]

وظایف بنیاد[ویرایش]

  • تهیه و تنظیم راهبردها و سیاست‌ها در زمینه بازی‌ها رایانه‌ای جهت ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی.[۶]
  • برنامه‌ریزی و طراحی کلان در زمینه این بازی‌ها در ابعاد مختلف تفریحی، آموزشی و کمک آموزشی.[۷][۸]
  • تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازی‌های رایانه‌ای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب.[۹]
  • استفاده از ظرفیت‌های داخل و خارج از کشور به منظور رشد و ارتقاء صنعت بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای.[۱۰]
  • تدوین استانداردهای لازم جهت بررسی کمی و کیفی واردات و صادرات محصولات بازی‌های رایانه‌ای.
  • تلاش در راستای تأمین حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای.[۱۱]
  • برنامه‌ریزی و حمایت از اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی موردنیاز با هدف تقویت مبانی نظری، علمی و کاربردی اسلامی و ایرانی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای.[۸][۱۲]
  • ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های جوانان در صنعت سرگرمی و بازی.[۱۳]
  • برگزاری، حمایت و شرکت در همایش‌ها، جشنواره‌ها و بازی‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی.[۱۴][۱۵]
  • ایجاد زمینه جهت رقابت‌های علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان دست‌اندرکاران فعال در صنعت سرگرمی و بازی به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی این صنعت.[۱۶]
  • تلاش در جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی در زمینه صنعت بازی‌های رایانه‌ای.[۱۷]

هیئت امنا[ویرایش]

هیئت امنای بنیاد متشکل از نه نفر است که عبارتند از: ۱. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیئت امناء) ۲. معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳. معاون ذی‌ربط سازمان صداوسیما ۴. رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۵. معاون ذی‌ربط وزارت آموزش و پرورش ۶. معاون ذی‌ربط سازمان تبلیغات اسلامی ۷. دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی ۸. یک نفر کارشناس فرهنگی ـ هنری آشنا به بازی‌های رایانه‌ای به انتخاب شورای هنر ۹. یک نفر متخصص در بازی‌های رایانه‌ای به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تبصره:اعضای هیئت امنابه مدت سه سال وبا پیشنهاد بالاترین رده سازمانی ذیربط وبا حکم وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی منصوب می‌گردند.

هیئت مدیره[ویرایش]

هیئت مدیره بنیاد مرکب از پنج نفر است (۳ نفر عضو موظف و ۲ نفر عضو غیرموظف) که به پیشنهاد رئیس هیئت امناء و تصویب هیئت امناء انتخاب می‌شوند. اعضا هیئت مدیره در نخستین نشست رسمی از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره به مدت ۳ سال تعیین خواهند کرد. انتخاب یک فرد به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و نیز انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع می‌باشد رئیس هیئت امناء حکم اعضای هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره را صادر می‌کند.

بخش پژوهش‌ بنیاد[ویرایش]

واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که تحت نام DIREC فعالیت خواهد کرد، قرار است به تحقیق و گرفتن گزارش‌ها مختلف در صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور بپردازد. هدف اصلی این مرکز استخراج، تبیین و تحلیل داده‌ها در سطح ملی و بین‌المللی از صنعت بازی‌های دیجیتال است.[۱۸][۱۹]

نمایشگاه و جشنواره[ویرایش]

جشنواره‌های برگزار شده
نام سال برگزاری
نخستین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ۱۳۹۰
دومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ۱۳۹۱
سومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران[۲۰] ۱۳۹۲
چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ۱۳۹۳
پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران[۲۱] ۱۳۹۴

انستیتوی ملی ساخت بازی‌های رایانه‌ای[ویرایش]

انستیتوی ملی بازی‌سازی، یک مرکز تخصصی در زمینهٔ آموزش‌های بازی‌سازی و هنرهای دیجیتال است که در زمینهٔ تولید و عرضهٔ بازی‌های رایانه‌ای فعالیت خود را از آذر ماه ۱۳۹۰ زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز کرده‌است. این مرکز، دارای سه بخش‌های فنی، هنری و طراحی بازی است که در هر کدام در زمینهٔ تخصص خود خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.[۲۲][۲۳][۲۴]

برگزاری گیم‌جم‌های داخلی و خارجی[ویرایش]

به‌طور معمول هر ساله، گیم‌جم‌های داخلی و خارجی یک تا چهار روزه با موضوعات مختلف برگزار می‌شود که در طی آن تیم‌های بازی‌ساز به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در همین راستا، انستیتوی ملی بازی‌سازی هم در طول فعالیت خود میزبان تیم‌های بازی‌سازی شده‌است که تمایل به شرکت در این گیم‌جم‌ها داشته‌اند. از سوی دیگر برخی از این گیم‌جم‌ها هم توسط خود انستیتو ترتیب داده شده‌است. از گیم‌جم‌های موفق داخلی می‌توان از گیم‌جم بزرگ مشهد موسوم به FUMGAMEJAM یاد کرد[۲۵] و همچنین گیم‌جم خلیج فارس،[۲۶] گیم‌جم شب یلدا و گیم جم آزادسازی خرمشهر و از گیم‌جم‌های خارجی می‌توان به Global Game Jam[۲۷] و Ludum Dare اشاره کرد.

مرکز رشد بازی‌سازی[ویرایش]

تقریباً هم‌زمان با تأسیس انستیتوی ملی بازی‌سازی، مرکز رشد بازی‌سازی هم تأسیس و پذیرای متقاضیان ساخت بازی‌های رایانه‌ای شد. این مرکز با در اختیار قرار دادن امکانات به تیم‌های مستقل، به این تیم‌ها برای به انجام رساندن ایده‌های بازی‌سازی خود کمک می‌کند. در طول مدت فعالیت این مرکز بیشتر از ۴۰ تیم مختلف از امکانات آن بهره برده و ایده‌های خود را به بازی‌های باکیفیت مبدل ساخته‌اند.[۲۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

مسابقات ملی بازی‌سازی رایانه‌ای

منابع[ویرایش]

  1. «نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌های ویدئویی تهران». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  2. «خبرآنلاین». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  3. خبرآنلاین
  4. «نظارت بر بازار بازی‌ها به بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای برگشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶.
  5. «مرکز پژوهشها - اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای». rc.majlis.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  6. «موضع‌گیری رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد بازی پوکمون گو». خبرآنلاین.
  7. «دانشجویان انستیتو ملی بازی‌سازی در استانبول بازی می‌سازند». ۲۰۱۶-۰۵-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «آخرین مهلت ثبت‌نام آموزش آنلاین بازی‌سازی اعلام شد». ۲۰۱۶-۰۱-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  9. «بیش از بیست میلیارد ریال سرمایه به بازی‌سازان ایرانی تزریق شد». ۲۰۱۶-۰۸-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  10. «بسته «رونمایی و تبلیغ» هر ماه به یک بازی رایانه‌ای اختصاص می‌یابد». ۲۰۱۶-۰۵-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  11. «اعلام برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 95». www.iribnews.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  12. «همایش «انیمیشن، بازی، دانش، تولید و تجارت جهانی» برگزار می‌شود». ۲۰۱۶-۰۴-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  13. «هشت بازی جدید ایرانی پروانه ساخت گرفتند». ۲۰۱۶-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  14. «بازی ایرانی در میدان جشنواره آلمانی/ بازی‌های تازه در راهند». ۲۰۱۶-۰۸-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  15. «بزرگان صنعت بازی‌های رایانه‌ای دنیا به ایران می‌آیند». ۲۰۱۶-۰۸-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  16. «مدیر بخش طراحی تعاملی انستیتو اینترنت پاریس به ایران می‌آید». ۲۰۱۶-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  17. «برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حضور در گیمزکام ۲۰۱۶». ۲۰۱۶-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  18. «اینفوگرافیک | چند میلیون ایرانی گیم بازی می‌کنند؟». خبرآنلاین.
  19. «جامع‌ترین گزارش از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای منتشر شد». ۲۰۱۶-۰۳-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  20. «سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای آغاز شد». www.itmen.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  21. «پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران». tehrangamefestival.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۲.
  22. «خبرگزاری جام‌جم: رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از راه اندازی انستیتو ملی بازی‌سازی خبرداد».
  23. «ایرنا: انستیتوی ملی بازی‌سازی رایانه‌ای آغاز به کار کرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹.
  24. «خبرآنلاین: انستیتوی ملی بازی‌سازی رایانه‌ای آغاز به کار کرد».
  25. «دانشگاه فردوسی مشهد مسابقه ۴۸ ساعته بازی‌سازی برگزار می‌کند | با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای | بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۱۰.
  26. «برگزیدگان مسابقهٔ بازی‌سازی خلیج فارس معرفی شدند».
  27. «ایران به Global Game Jam می‌پیوندد».
  28. مرکز رشد بازی سازی

پیوند به بیرون[ویرایش]