بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا با مصوبه نشست ۵۵۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی،[۱][۲] برای شناخت و معرفی شخصیت و آثار ابن‌سینا، نابغه و فیلسوف و پزشک بزرگ ایرانی و تکریم و بزرگداشت وی در سال ۱۳۸۳ تشکیل شده‌است.[۳] این بنیاد که مؤسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است مرکزش در شهر همدان است.

اهداف[ویرایش]

شناخت و بزرگداشت مقام و شخصیت علمی و فرهنگی ابوعلی‌سینا، معرفی آثار، رساله‌ها و کتابهای ایشان و معرفی و بزرگداشت عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، اهداف این بنیاد هستند.

وظایف[ویرایش]

این بنیاد برای پیشبرد هدف‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خود از مشارکت مراکز دولتی و غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و دریافت هدایای نقدی و غیرنقدی بهره‌مند می‌شود.

تدوین و نشر کتب مرجع، دانشنامه‌ها، فیلم، لوح فشرده، حمایت از پژوهش‌های سینوی از جمله کتاب، مقاله، پایان‌نامه و اعطای راتبه تحصیلی (بورس)، جوایز تشویقی مقطعی[۴] یا سالانه به آثار برگزیده در این زمینه و فعالیت‌های مهم و پیشرفته علمی و فرهنگی، تأسیس گنجینه بوعلی‌سیناشناسی و گردآوری مجموعه‌های داخلی و خارجی مرتبط، تأسیس کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد، همکاری با مؤسسات ابن‌سیناپژوهی داخلی و خارجی،[۵] برگزاری همایش، نمایشگاه، مسابقات، گردش‌های علمی و مرتبط، تشکیل مؤسسات آموزش عالی و شرکت‌های خدمات تخصصی، مطالعاتی و مشاوره‌ای و نظارت بر حسن اداره مجموعه آرامگاه بوعلی‌سینا از جمله وظایف این بنیاد به‌شمار می‌رود.[۶]

ارکان و تشکیلات[ویرایش]

ارکان و تشکیلات این بنیاد، شامل هیئت امنا و رئیس بنیاد هستند.

اعضای هیئت امنای این بنیاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیئت امنا)، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، استاندار همدان، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس بنیاد (دبیر هیئت امنا) می‌باشند.

رؤسای بنیاد[ویرایش]

رئیس بنیاد برای ۴ سال با رأی هیئت امنا انتخاب می‌شود و انتخاب دوباره آن بلامانع است.

از بدو تأسیس تاکنون ۲ نفر ریاست این بنیاد را بر عهده داشته‌اند.

دکتر یوسف شاه‌حسینی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ [۷] و آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ [۸] ریاست این بنیاد را بر عهده داشته‌اند. دور دوم ریاست آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمد بر این بنیاد از تاریخ فروردین ۱۳۹۵ به مدت ۴ سال شروع شده‌است.[۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا». مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۵-۱۵.
  2. «(فهرست مصوبات به ترتیب تاریخ) بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا». شورای عالی انقلاب فرهنگی (صفحه ۱۲). بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۵-۱۵.
  3. "ولایتی، اعوانی و شاه‌حسینی اعضای هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا شدند". مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی.
  4. «آرم جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا رونمایی شد». همشهری آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۵-۱۵.
  5. «بنیاد بوعلی و فرهنگستان طب سنتی ازبکستان تفاهم نامه امضا کردند». خبرگزاری مهر. ۲۰۱۵-۰۸-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۵-۱۵.
  6. «آرم جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی سینا رونمایی شد». خبرگزاری فارس. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۵-۱۵.
  7. «آرم جايزه‌ي بين‌المللي بوعلي سينا رونمايي شد غلامرضا اعواني: حدود 40‌درصد از آثار بوعلي سينا چاپ نشده است». خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا). ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸.
  8. "رئیس بنیاد بوعلی سینا:عالم طب مدیون ابوعلی سینا است". خبرگزاری فارس.
  9. «رسانه ها برای گردآوری آثار بوعلی سینا پیش قدم شوند». خبرگزاری ایرنا. ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]