بنیاد دانش آزاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنیاد دانش آزاد
نوعسازمان خیریه
بنا نهاده۲۰۰۴
دفتر مرکزیدهکدهٔ Miraflores de la Sierra نزدیک مادرید، اسپانیا
افراد کلیدیپابلو ماچون
وبگاه

بنیاد دانش آزاد (اسپانیایی: Fundación Conocimiento Libre‎) یک سازمان با هدف ترویج دانش آزاد، شامل نرم‌افزار آزاد و استانداردهای آزاد است. این بنیاد در سال ۲۰۰۴ در شهر مادرید اسپانیا تأسیس شد.

بنیاد دانش آزاد با کار روی سیاست‌مداران، معلمین، رسانه و بقیه مأمورین مهم اجتماعی تلاش می‌کند توجه آنان را به دانش آزاد، نرم‌افزار آزاد واستانداردهای آزاد جلب کند.

پابلو ماچون از سال ۲۰۰۴ رئیس بنیاد دانش آزاد بوده. در سال ۲۰۰۵ سازمان ریچارد استالمن را به عنوان حامی افتخاری معرفی کرد.[۱]

در سال ۲۰۰۶ بنیاد دانش آزاد سازمان همکار بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا شد.[۲][۳]

ملاقات آزاد[ویرایش]

بنیاد دانش آزاد[۴] ملاقات بین‌المللی دانش آزاد مادرید معروف به ملاقات آزاد را معمولاً در محل اقامت لا کریستالرا، در شهر میرافلورز لا سیرا، ۵۰ کیلومتر دورتر از مادرید برگزار می‌کند.

بنیاد در ملاقات آزاد جایزه‌های libre.org را اهدا می‌کند. این جایزه‌ها به کسانی که در نشر دانش آزاد امتیاز بیاورند اهدا می‌شود. برخی از دریافت‌کنندگان این جایزه عبارتند از:

سازماندهی و مشارکت در رویدادها[ویرایش]

بنیاد دانش آزاد به جز ملاقات‌های آزاد رویدادهای دیگری ترتیب می‌دهد[۸] و با سخنرانان در رویدادهای بین‌المللی مرتبط با نرم‌افزار آزاد و دانش آزاد مشارکت می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. مصاحبه با ریچارد استالمن که در ال‌پایس منتشر شد، در این مصاحبه از او دربارهٔ حامی افتخاری بنیاد دانش آزاد بودن سؤال شد.
  2. «بنیاد دانش آزاد و بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا با همکاری هم سازمان همکار رسمی بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا را ترتیب دادند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۴.
  3. «سازمان‌های همکار بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۴.
  4. مقاله ملاقات آزاد در ال‌پایس (به اسپانیایی)
  5. خبری که در ال‌پایس دربارهٔ صحبت‌های Esteban González Pons در ارائهٔ بنیاد دانش آزاد منتشر شد.
  6. «خبر اخبار اروپایی که درباره جایزهٔ Libre.org سناتور در Noticias.com منتشر شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۴.
  7. خبر جایزه گرفتن Juan Alberto Belloch از بنیاد دانش آزاد که در ال‌پایس منتشر شد
  8. «صحبت‌های ریچارد استالمن دربارهٔ نرم‌افزار آزاد در رویدادی که توسط بنیاد دانش آزاد و مدیالب پاردو در مادرید هماهنگ شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ مارس ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]