بنه‌دیکتوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بنه‌دیکتوس (به انگلیسی: Benedictus) نیایش شکرگزاری زکریای نبی است که به تولد فرزندش یحیی اشاره دارد. به آن آواز زکریا [۱] هم گفته می‌شود.

متن این سرود نبوی در انجیل لوقا ( باب اول: ۶۸- ۷۹) موجود است و مضمون آن رهایی از جور دشمنان و شرایط سخت بوده، عهد و پیمان خداوند با داود و ابراهیم خلیل را یادآور می‌شود و اینطور که شارحین [۲]کتاب مقدس گفته‌اند به تولد عیسی‌بن مریم هم به مثابه نوری در تاریکی بشارت می‌دهد.

بنه‌دیکتوس در اصل به زبان یونانی است. [۳]

بنه‌دیکتوس یکی از سه نیایش [۴] برگرفته از کتاب مقدس است. دو سرود دیگر یکی «ماگنی فایز» [۵] برگردان لاتین از سرود مریم [۶] است که در انجیل لوقا ۱.۴۶ به آن اشاره شده‌است. نیایش دوم «نو کودموی تیسه» [۷] یا سرود شمعون نام دارد.

سرود زکریا دو بخش مجزا و در عین حال مربوط بهم دارد. در بخش نخست نوعی شکرگزاری و امید برای رهایی یهودیان از یوغ رومیان است. بخش دوم صحبت از رستگاری و آمرزش گناهان می‌کند و اینکه تاریکی و شب نخواهد ماند و سحر (مسیح) خواهد رسید.

بنه‌دیکتوس را در دنیای موسیقی هنرمندان بزرگ به اشکال گوناگون نواخته و با ترانه و آواز خوانده‌اند. «سیمون» و «گارفونکل» [۸] سال ۱۹۶۴، گروه «استراوس» [۹] سال ۱۹۷۲، «کارل جنگینز» [۱۰] و کمپانی موسوم به Two Steps from Hell سال‌های بعد اجرا کرده‌است.

بنه‌دیکتوس یک نام هم هست و برخی آن‌را روی فرزندانشان می‌گذارند. در گذشته چند راهب و پاپ [۱۱]و افراد مشهوری (آهنگساز، شرق شناس و...) نام‌شان بنه‌دیکتوس بوده‌است. [۱۲]

نام کالجی در کارولینای جنوبی (ایالات متحده آمریکا)، یک شهرداری در کشور اسلووینیا، جزیره‌ای در مکزیک، یک گروه آموزشی در کشور سوئیس که ۸۰ مدرسه را زیر پوشش دارد [۱۳] و... نیز بنه‌دیکتوس گذاشته شده‌است.

متن نیایش زکریا[ویرایش]

«خداوند خدای اسرائیل متبارک باد، زیرا از قوم خود تفقد نموده، برای ایشان فدایی قرار داد. ۶۹ و شاخ نجاتی برای ما برافراشت، در خانه بنده خود داود. ۷۰ چنانچه به زبان مقدسین گفت که از بدو عالم انبیای او می‌بودند، ۷۱ رهایی از دشمنان ما و از دست آنانی که از ما نفرت دارند، ۷۲ تا رحمت را بر پدران ما به‌جا آرد و عهد مقدس خود را تذکر فرماید. ۷۳ سوگندی که برای پدر ما ابراهیم یاد کرد، ۷۴ که ما را فیض عطا فرماید، تا از دست دشمنان خود رهایی یافته، او را بی‌خوف عبادت کنیم. ۷۵ در حضور او به قدوسیت و عدالت، درتمامی روزهای عمر خود.۷۶ و تو ای طفل نبی حضرت اعلی خوانده خواهی شد، زیرا پیش روی خداوند خواهی خرامید، تا طرق او را مهیاسازی، ۷۷ تا قوم او را معرفت نجات دهی، درآمرزش گناهان ایشان. ۷۸ به احشای رحمت خدای ما که به آن سپیده از عالم اعلی از ما تفقد نمود، ۷۹ تا ساکنان در ظلمت و ظل موت را نور دهد. و پایهای ما را به طریق سلامتی هدایت نماید.» [۱۴]

پانویس[ویرایش]

  1. Song of Zechariah or Canticle of Zachary
  2. سخنان ژان پل دوم John Paul II در مورد سرود زکریا
  3. Εὐλογητὸς κύριος ὁ θεὸς τοῦ Ἰσραήλ
  4. canticles
  5. Magnifies
  6. My soul
  7. Nunc dimittis
  8. Simon & Garfunkel
  9. Strawbs
  10. Karl Jenkins
  11. Benedictus Deus (Benedict XII), a papal bull of 1336 Benedictus Deus (Pius IV), a papal bull of 1564
  12. Abbas Benedictus (died 1194), abbot of Peterborough

    David Benedictus (born 1938), English novelist and theatre director Édouard Benedictus (1879–1930), French/chemist and the inventor of laminated glass

    Kyle Benedictus (born 1991), Scottish footballer
  13. Benedict International Education Group, a Swiss group with 80 schools worldwide
  14. انجیل لوقا ( باب اول: ۶۸- ۷۹)

منابع[ویرایش]